دسته بندی | خدماتی و آموزشی |
بازدید ها | 82 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 30 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
*مقاله طراحی و راه اندازی یک کتاب فروشی و لوازم التحریر*
مقدمه :
طرحی که برای ارائه تهیه شده در رابطه با یک مغازه لوازم التحریر میباشد که مالکیت آن شخصی میباشد ودر متراژی حدود 38 متر دایر میباشد مکان این مغازه واقع در رجائی شهر کرج می باشدکه با توجه به بافت جمعیتی از روند رو به رشدی در رابطه با کسب درآمد برخوردار است
خدماتی که این مغازه ارائه میکند شامل فروش انواع لوازم التحریر اداری مهندسی، طراحی، گرافیک فانتزی فروش انواع کتاب ادبی،رمان، روان شناسی ،کمک درسی، کنکوری وهمچنین فروش انواع بازی فکری وسرگرمی ووسایل کمک آموزشی ساعات کاری این مغازه از ساعت 30/7 تا 30/13 و از 16 تا 22 میباشد.
مشتریان 1-1coustoner
مشتریان این مغازه از همه قشری هستند ولی بیشتر قشر دانشجو ومحصل میباشد ولی در کل کارپردازان شرکت ها بانک ها موسسات علاقمندان کتاب و همچنین کودکان ودر کل هر فردی روزی کاروش به این صنف واین شغل می خورد.
در ابتدای افتتاح این مغازه باتوجه به ناشناخته بودن وجود یک رقیب قدیمی در نزدیکی مغازه حرکت کند ونامطمئنی وجودداشت ولی در ادامه با تکمیل کردن اجناس مورد تقاضای مشتری وهمچنین رفتن رقیب از آن محل جا برای رشد بیشتر باز شد و مغازه رشد صعودی پیدا کرده ولی این هدف ما نبوده ونخواهد بود زیرا شعار ما این است که کار را به جایی برسانیم کد مشتری محل خرید خود را در جه اول مغازه ما بداند این امر سر نمی شود با تلاش وکوشش فراوان در تهیه وتکمیل اجناس، قیمت مناسب برخورد خوب وعوامل دیگر
1-2Managemert مدیریت: مدیریت این مغازه برعهده خودم میباشد که دراین امر یک نفر بصورت تمام وقت کمک میکند و برای افرایش انگیزه در او یک حقوق ثابت بعلاوه یک درصد از فروش را برایش در نظر گرفته ام که موجب میشود تلاش بیشتری انجام دهد در رابطه با سابقه کار من از سال 76 مشغول به این کار هستم وتقریبا یک سابقه کاری خوب دارم در رابطه با شاخص های کلید ی مالی طرح باید ذکر چند عامل را یادآور شوم که یک به یک به آن می پردازیم
key to succesعوامل کلیدی موفقیت1-3
1-جوری جنس:
چون در این شغل با تعداد اجناس وتنوع لوازم روبرو هستیم باید سعی شود که مشتری بطور کامل لوازم خود را تهیه کند وبه چند مغازه مراجعه نکند این باعث میشود که مشتری بطور ثابت از یک جا خرید کند در صنف لوازم التحریر به تنهایی هفت هزار قلم جنس است که اگر تنوع این محصولات را به آن اضافه کنیم متوجه خواهیم شدکه با چه حجم گسترده محصول روبرو هستیم ک این البته بجز عناوین کتاب ولوازم جانبی است پس ابتدا باید یک برنامه ریزی برای تهیه جنس و گرفتن نمایندگی از شرکت های صاحب محصول کرد که ما با گرفتن نمایندگی از 5 شرکت PeNTEl , STAEDTELR , FabercateL, papco ,casio الباقی اقلام از بازار رسمی بر رفع نیاز مشتری های خود کرده ایم
2-مذاکره با شرکتها –مدارس وکارخانجات بانک ها دفاتر مهندسی مطب های پزشکی ومجتمع های تجاری مبنی بر تهیه اجناس مورد نیاز آنها با قیمت کمتر وارسال به محل سعی در فروش اجناس عمده با سود کمتر که بخش وسیعی از فروش مغازه به مشتریانی اینچنین بستگی دارد
3-تبلیغات بصورت نایلون های فانتزی، پخش تراکت، هدایای تبلیغاتی واهدای آنها بصورت رایگان به مشتری وغیره
4-برخورد مناسب با مشتری وعمل این شعار که همیشه حق با مشتری است.
5-قیمت مناسب
داشتن تابلو –قفسه های شیک ومرتب ویترینها واستندهای تبلیغاتی وکلا محیطی مناسب برای عرضه و فروش جنس
این عواملی به اختصار شرح آن داده شده میتواند باعث پایداری فروش وتضمین سود داشته باشد
سرمایه در گردش+ سرمایه ثابت= سرمایه گذاری
000/000/125=000/000/25+000/000/100=
اگر ما سود سالانه سرمایه گذاری خود را 15 درصد فرض کنیم به رقم 000/750/18 تومان در سال می رسیم واگر فروش روزانه 000/250 تومان در روز وسود 25 درصد را در نظر بگیریم به عدد 000/800/22 می رسیم واگر هزینه آب ،برق، تلفن وشاگرد را سالانه 000/800/2 در نظر بگیرید باز به سودی بیش از سودبانکی کشور می رسیم با این تفاوت که در بانک هر ساله از ارزش پول کاسته میشود ولی نرخ مغازه که همان سرمایه ثابت شما میباشد. هر سال بر آن افزوده میگردد
دسته بندی | تولیدی |
بازدید ها | 51 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 51 |
*مقاله درباره خلاقیت و نوآوری تعریف مفاهیم و مدیریت آن*
چکیده
این مقاله به تشریح مفاهیم و مبانی خلاقیت و نوآوری میپردازد. تعاریف مختلفی از خلاقیت ارائه میشوند و از دیدگاه روانشناسی و سازمانی مورد بررسی قرار می گیرند. سپس موضوع نوآوری و ارتباط آن با خلاقیت شرح داده میشود. ارتباط خلاقیت و نوآوری، تأثیر ساختار بر نوآوری، تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری، تأثیر متغیرهای منابع انسانی بر نوآوری از دیگر مباحث این بخش هستند. ویژگیهای افراد خلاق، فرصتهای خلاقیت، نقش و اهمیت خلاقیت و نوآوری از جنبه فردی و سازمانی، ویژگیهای سازمانهای خلاق، مدیریت خلاقیت، تکنیکهای توسعه خلاقیت گروهی شامل طوفان فکری، شش کلاه تفکر، گردش تخیلی، تفکر موازی و ارتباط اجباری از دیگر مطالب این مقاله هستند.
منبع : روزنامه همشهری، پنجشنبه 2 تیر 1384، سال سیزدهم، شماره 3730، صفحه 10
کلیدواژه : خلاقیت ؛ نوآوری ؛ مدیریت خلاقیت ؛ سازمان های خلاق ؛ افراد خلاق ؛ تکنیک های خلاقیت ؛ طوفان فکری ؛ شش کلاه تفکر ؛ تفکر موازی ؛ گردش تخیلی ؛ ارتباط اجباری
1- مقدمه
با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارتهایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فناوری به پیش برود. هدف باید پرورش انسانهایی باشد که بتوانند با مغزی خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. به گونهای که انسانها بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با بهره گیری از دانش جمعی و تولید افکار نو مشکلات را از میان بردارند. امروزه مردم ما نیازمند آموزش خلاقیت هستند که با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند. رشد فزاینده اطلاعات، سبب شده است که هر انسانی از تجربه و علم و دانشی برخوردار باشد که دیگری فرصت کسب آنها را نداشته باشد، لذا به جریان انداختن اطلاعات حاوی علم و دانش و تجربه در بین انسانها یکی از رموز موفقیت در دنیای امروز است. هیچ کس قادر نیست به میزان اطلاعات واقعی هر کس که در گوشه ذهن او نهفته است پی ببرد. این اطلاعات زمانی به حرکت در میآید که انگیزهای قوی سبب رها شدن آن به بیرون ذهن میشود. در این مرحله انسانها به سرنوشت یکدیگر حساسند و در جهت رشد یکدیگر میکوشند و در نهایت سبب میشود جریانی از علم و دانش و تجربیات میان آنها جاری شود که همین امر زمینهساز نوآوری و خلاقیت خواهد بود.
یکی از عوامل مؤثر در بروز خلاقیت در یک جامعه، زمینهسازی و بسترسازی در بین انسانها جهت ایجاد فرهنگی است که در آن همگان در تلاش برای رشد دادن دیگری هستند و با تأثیر بر روی یکدیگر به پیشرفت جامعه کمک میکنند.
دسته بندی | سایر گروه های کارآفرینی |
بازدید ها | 69 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 65 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 92 |
*پروژه درباره جهانگردی*
چکیده مطالب پروژه :
ضمن تشکر و قدردانی از استاد گرامی و دست اندرکاران دانشکده سماء کرج ، در فرهنگ عامه مردم ایران ، سفر و مسافرت جایگاه ویژه ای در بابت گسترش اطلاعات ، آگاهیها و شناخت دارد. « مرد پخته» در این فرهنگ به انسان جهان دیده اطلاق می گردد و به سیر و سفر به اطراف و اکناف جهان پرداخته و از هر قوم و ملتی شناخت و نشانه ای در ذهن خود دارد این انسان جهان دیده به صفاتی همچون صبوری ، متانت ، افتادگی ، علم و اطلاعات وسیع برخوردار است ، طبیعتاً او حرفهای تازه وشنیدنی برای گفتن دارد .
مرز و بوم ایران عزیز ما نیز بستر مناسبی برای بروز و ظهور ، این نمادهای فرهنگی است به لحاظ طبیعی ، ما از آب و هوا و شرایط اقلیمی متنوعی در هر گوشه از مملکت خود برخورداریم ،که در هر فصل گوشه ای از آن ، جذب کننده انسانهای خوش ذوق است . فرهنگ غنی و قدمت و تنوع فرهنگی ایران نیز شایستگی سیر و سفر در آن را دو چندان نموده است . اقوام و ملیتهای فراوان با تنوع زبانی و فرهنگی ، هر یک جاذبه هایی را برای شناخت و تعمق در آنها فراهم نموده است که می تواند بستر مناسبی برای سیر و سفر ملل دیگر باشد . آثار باستانی به جای مانده از همین اقوام و ملیتها ، جاذبه هایی برای این تبادل فرهنگی و ارتباطات فرا ملیتی است .
علم مدیریت جاذبه های توریستی ، غنای فرهنگی و تاریخی و تنوع اقلیمی یک کشور را منابع ملی آن کشور دانسته و بهره برداری از این منابع را در گرو یک تلاش سیستماتیک ، علمی و باثبات می داند تلاشی که نتیجه سیاست گذاری صحیح مسئولین و متصدیان اداره آن کشور است .
جهانگردی در دهه های اخیر توسعه فزاینده ای یافته است و بخش عمده ای از درآمد پاره ای از کشورها را به خود اختصاص داده است . برای بهبود ارائه خدمات در این بخش فنون و دانش های گوناگونی گردآوری شده اند تا جائیکه لقب « صنعت » را به خود تخصیص داده است . در این وادی علم مدیریت مهمترین دانشی است که جهانگردان را ارتقاء می بخشد .
دانشمندان معتقدند که با نگرش سیستمی یه علوم مختلف ، تخصصهای جدیدی حاصل می شود که آنها را علوم بین رشته ای نامیده اند در این راستا مدیریت ، علمی است که امکان ادغام با اغلب علوم و فنون را داراست و پروژه حاضر نمونه ای کوچک از این پدیده مهم به شمار می آید .
هدفهای کلی سازمان :
2 ـ کسب در آمد و منافع شخصی در مؤسسات خصوصی یکی از اهداف بزرگ و مهم آژانس ها می باشد .
3 ـ داشتن نقش در توسعه اقتصادی کشور و صنعت جهانگردی .
اهداف جزئی :
1 ـ شناخت فرهنگی : ممکن است جهانگرد در پی شناخت فرهنگ ، آداب و رسوم ، سنتهای یک گروه ، جامعه در یک منطقه باشد . سازمان جهانگردی باید بتواند این را برآورد ساخته و کسانی را که چنین مقصودی از جهانگردی دارند ، ارضاء کند .
2 ـ شناخت تاریخ : بازدید از بناهای باستانی ، آثار تاریخی ، موزه ها و شناخت تاریخ یک کشور از دیگر مقاصد جهانگردان است در این زمینه نیز سازمان جهانگردی باید جوابگو باشد .
3 ـ زیارت اماکن مقدس و مذهبی : بسیاری از مردم بویژه در مشرق زمین خواهان زیارت اماکن مقدس خود هستند و برآوردن این هدف که گروه کثیری را در بر می گیرد از جمله وظایف سازمان جهانگری خواهد بود .
4 ـ سرگرمی و ورزشی : این هدف نیز خواست گروههایی که جهانگردی را از زاویه تفرج و سرگرمی ، ورزش و فعالیتهایی چون کوه نوردی ، اسکی و … می بینند . سازمان جهانگردی با فراهم آوردن امکانات مناسب می تواند این نیاز را برآورده ساخته و موجبات توسعه جهانگردی در منطقه را نیز میسر می سازد .
5 ـ هدفهای تجاری و تخصصی : بعضی افراد مایلند درکنگره های علمی ، المپیادهای تخصصی و نمایشگاهها مصنوعات جدید شرکت جویند . آنان نیز مطابق تعریف سازمان ملل جهانگرد محسوب می شوند . سازمان جهانگردی باید قادر باشد تا در این مورد نیز نکات امکانات و اطلاعات لازم را بوسیله واحدهای خود برای علاقه مندان فراهم آورد و این گروه از هدفها را برآورده سازد .
بیان مسئله :
نبود کار و نقش صنعت جهانگردی در ایجاد اشتغال در یک کار مولد چه می تواند باشد .
در صورتی سازمان جهانگری آگاهیهای مناسب و گسترده ای را در اختیار جهانگردان و گردش گران در زمینه مکانهای زیارتی ، تفریحی ، هنری و تاریخی و استراحتگاهها و … قرار دهد . هتلها می توانند پذیرای مسافران و جهانگردان بیشتری باشند که در این صورت هتلها باعث ایجاد اشتغال می شوند و میزان رفت و آمد و مسافرتها در کشور افزایش پیدا می کند . همین طور دیدن از مراکز هنری و تاریخی و موزه ها فزاینده می شود و خرید از کالاها و محصولات سنتی و هنری کشور افزایش می یابد که افزایش متقاضیان باعث سیر صعودی تولید می شود که در اشتغال نقش مؤثری دارد و در تمام این مراحل « ارز » وارد کشور می شود که می تواند تأثیر به سزایی در میزان سرمایه گذاری در بخش اشتغال زایی داشته باشد . که این رویدادها موجب رونق اقتصادی و پیشرفت صنعت کشور می شود .
ضرورت تحقیق :
در این پروژه سعی شده است تا به نقش صنعت جهانگردیو دفاتر خدمات مسافرتی در پیشرفت کشور و اشتغال زایی اشاره کرد و نشان داد که این صنعت تا چه اندازه ای می تواند موجب کسب درآمد برای کشور و ارتقای سطح فرهنگی و دانش مردم یک جامعه شود . در کشورهای صنعتی امروزه بخش اعظمی از درآمدهای آنها حاصل صنعت جهانگردی می باشند مثل کشورهای فرانسه ، انگلیس ، چین و ایتالیا و …
محدودیتهای جهانگردی :
موانع جهانگردی در مقاصد و اهداف جهانگردان مؤثر واقع می شود و از علاقه آنان به سیر و سفر می کاهد توجه به این موانع و محدودیتها و سعی در از میان بردن یا کاهش آنها از وظایف مهم سازمان جهانگردی است .
دسته بندی | سایر گروه های کارآفرینی |
بازدید ها | 49 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 17 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 22 |
*مقاله درباره جنبه های اخلاقی نام و نشان تجاری در افزایش اعتبار شرکت در اجتماع*
چکیده
یکی از مطالبی که در نام سازی برای محصولات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اخلاقیات در نام سازی میباشد. در این مقاله اهداف نام سازی، مسئولیت اجتماعی، عوامل موثر برخرید اخلاقی، نقصهای مدلهای نام سازی، ارتباط آن با شهرت شرکت و دیدگاههای مرتبط با آن و لزوم توجه به نظرات اخلاقی تشریح شده است.
کلیدواژه : نام و نشان تجاری؛ نام سازی؛ اخلاقیات؛ مسئولیت اجتماعی؛ تصویر نام و نشان؛ اعتبارشرکت؛ ارزش ویژه نام و نشان؛ brand; branding; ethics; social responsibility; image; corporate reputation; Brand equity
1- مقدمه
در مدلهای مرسوم نام و نشان تجاری کالا، ارزش ویژه نام و نشان بوسیله عملکرد اقتصادی در دورههای مالی تعریف و ارزیابی میشود. امروزه علاقه به تحقیق در زمینه اخلاقیات بازاریابی و مسائل اجتماعی و قدرت اجتماع در حال رشد است و نامهای تجاری در خیلی از جنبههای زندگی انسان مرسوم هستند. نامهای تجاری در سبک زندگی و فرهنگ تاثیر داشته و حتی معرف آن هستند نامهای تجاری در حال نفوذ به زندگی شخصی افراد هستند و ممکن است ارزشها، اعتقادات، سیاستها و حتی روح افراد را تحت تاثیر قرار دهند.
ایجاد نام و نشان تجاری فراتر از زمینه بازاریابی و تبلیغات رفته است و به همان اندازه که ساختاری اقتصادی دارد ساختاری اجتماعی نیز دارد. تبلیغات یک عامل نمایان بازاریابی است اما نام و نشان، مرکز ارتباطات بازاریابی است و اغلب چالشها در تبلیغات از استراتژی نام و نشان نشأت میگیرد.
2- ایجاد نام و نشان تجاری اخلاقی1
معانی نام و نشان به نقش و ارزش آن در زندگی ذینفعان بستگی دارد و برای استفاده کنندگان از یک نام و نشان تجاری خاص یک قید اخلاقی ایجاد میشود. گاهی ممکن است نام و نشان تجاری با نام شرکت پیوند خورده و مترادف با سیاستهای شرکت شود و یا نشان دهنده وجه مشترک شرکت و مشتریانش شود. همانند فعالیتهای روابط عمومی که وجهه شرکت را نشان میدهد وظیفه نام و نشان تجاری نیز نام آوری شرکت است و مدیریت ایجاد نام و نشان میتواند به خوبی روابط عمومی ارتباط میان سازمان و ذینفعان را تنظیم کند.
رعایت اخلاقیات و پایبندی به ارزشهای اخلاقی به صورت یکی از مهمترین پدیده هایی در آمده که در سازمانها مورد توجه قرار میگیرد. اصول اخلاقی به صورت بخشی از سیاستهای رسمی و فرهنگ غیر رسمی سازمانها در آمده است. بسیاری از سازمانها به صورت رسمی کدهای اخلاقی تعریف کرده اند و سیستمهای آموزشی برای این امر ایجاد شده است (کرین و دیگران 1997).
آیا ایجاد نام و نشان باید اخلاقی باشد؟ جواب اکثر سازمانها مثبت است. تاکنون در مورد چیستی نام و نشان سازی اخلاقی به ندرت میتوان به یک توافق جهانی دست یافت. اخلاقیات موضوعی پیچیده است. اخلاقیات به قوانین عقلی و اصول رفتاری برای تصمیم گیری در باره اینکه چه چیزی خوب است و چه چیزی بد گفته میشود. این اصول همیشه به راحتی تعریف نمیشوند و اغلب تمایز بین اخلاقیات و قانون مشکل است. ارزشهای اخلاقی بین افراد، سازمانها و حتی فرهنگها تفاوت دارند و در تمام زمان تغییر میکنند.
دسته بندی | خدماتی و آموزشی |
بازدید ها | 52 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 17 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
*مقاله درباره تحولات تکنولوژی و ماهیت مشاغل در عصر اطلاعات و ارتباطات*
چکیده
ایجاد مشاغل جدید و متنوع در عصر اطلاعات و ارتباطات، با توجه به تحولات تکنولوژی و بخصوص تکنولوژی اطلاعات، مستلزم شناخت ماهیت این مشاغل است. آگاهی از تأثیرپذیری مشاغل از تکنولوژی یا اثرگذاری بر توسعة آن، نتیجة درک ماهیت مشاغل خواهدبود. برای رسیدن به این مهم، میبایست به چند سؤال اساسی پاسخ داد. اصولاًً تأثیر تکنولوژی بر مشاغل چه ابعادی دارد؟ آیا توسعة تکنولوژی باعث حذف برخی از مشاغل نخواهد شد؟ در این صورت چه مشاغل جدیدی بوجود میآورد؟ آیا این مشاغل جدید پایدارند یا خود نیز روز به روز درحال تحول میباشند؟
این سؤالات و بسیاری از سؤالات دیگر دغدغه اصلی جوامعی است که تحت تأثیر تکنولوژی قرار گرفته و زندگی متداولشان را که سالیان دراز بصورت یکنواخت برقرار بوده تحتالشعاع قرار داده است. پاسخ به این سؤالات میتواند دید مناسبی از مشاغل جدید را ارائه کند و به تصمیمگیریهای بهتر بیانجامد.
این مقاله سرآغاز بحثی پیرامون ماهیت مشاغل جدید میباشد، که سعی نموده برای سؤالات اساسی فوق، پاسخ مناسب بیابد.
1- مقدمه
روز به روز شاهد رشد و توسعة بیشتر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در گوشه وکنار دنیا هستیم؛ سرعت پردازندهها زیاد میشود؛ هزینة انتقال اطلاعات کاهش و حجم آن افزایش مییابد و شبکههای اطلاعاتی(اینترنت) گستردهتر میشوند؛ وسایل و ابزار کوچکتر و کاراتر به بازار میآیند، نرمافزارها حوزة نفوذ خود را در زندگی مردم توسعه میدهند و بطور کل فرهنگها و شکل زندگی اجتماعی دستخوش تحولات اساسی قرار میگیرد. تحولات تکنولوژی همهچیز را متحول کرده است و حتی اشتغال نیز از این تحولات مصون نمانده است.
در حالیکه یک معضل اساسی کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران بیکاری است، کشورهای پیشرفته بطور فزایندهای نیروی کار فنی از سایر کشورها جذب میکنند. چه دلیلی در فراوانی کار و کمبود نیروی کار در کشورهای پیشرفته و در مقابل بیکاری در کشورهای درحال توسعه وجود دارد؟ مسلماًً مهمترین دلیل در ماهیت کار است. نیروی کاری که در آمریکا مورد نیاز است، یک نیروی مجرب تحصیل کرده است، در حالیکه خیل بیکاران کشور ما از تحصیلات عالیه برخوردار نیستند. همچنین آنها نیاز خود را بحدی رساندهاند که نیروی کارشان برای پاسخگویی آن کافی نباشد، در حالیکه نیاز به تکنولوژیهای نو در بازار داخل کشور ما ضعیف است. بنابراین حل معضل بیکاری در شرایط دنیای روز، به دو مؤلفة بازار و آموزش وابسته است.
تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر اشتغال از دو بعد بکارگیری و توسعه قابل بررسی است. صنعت اطلاعات یک صنعت بزرگ است که تکنولوژی اطلاعات را بکار میگیرد؛ در مقابل توسعة IT در صنعت IT انجام میشود. جذب گستردة نیروی متخصص در صنعت IT توسط کشورهای غربی نشان از میزان بزرگی صنعت اطلاعات آنان دارد. توسعة صنعت اطلاعات در واقع نتیجة توسعة بازار IT است.
صنعت اطلاعات نقش اساسی در ایجاد اشتغال دارد. علاوه بر بسیاری از مشاغل که خود ایجاد میکند، به صنعت IT نیز رونق میدهد و در آنجا نیز باعث اشتغال فراوان میگردد. مشاغلی چون مدیریت، مشاوره، تحلیلگری، اطلاعرسانی و بسیاری از خدمات مختلف، نمونههایی از مشاغل صنعت اطلاعات میباشند. برنامهنویسی، تحلیل و طراحی سیستم و مهندسی نرمافزار یا سختافزار نیز نمونههایی از مشاغل صنعت IT میباشند.
در این مقاله ابتدا تأثیر تکنولوژی بر مشاغل بررسی شده، سپس مروری تاریخی و مقایسهای بر نقش IT در توسعة مشاغل انجام گرفته و مشاغل مبتنی بر اطلاعات معرفی گردیده و در پایان، آیندة مشاغل مورد بررسی قرار گرفته است.
2- تأثیر تکنولوژی بر مشاغل
توسعة تکنولوژی و بکارگیری وسیع آن، باعث افزایش بهرهوری فعالیتهای اقتصادی شده است. در اثر افزایش بهرهوری، نیاز به برخی از مشاغل از بین میرود. بعنوان مثال، شغلی تحت عنوان "تلفنچی" با پیشرفت در تکنولوژیهای مخابراتی و پردازش صوت، از لیست مشاغل حذف میگردد. بنابراین تکنولوژی از یک نظر، حذف و کاهش مشاغل را به دنبال دارد. اصولاًً خودکارسازی و تولید ماشینی از مهمترین نتایج توسعة تکنولوژی است، که علاوه بر کاهش مشاغل، باعث افزایش کیفیت و سرعت و حتی کاهش هزینههای تولید میگردد. آیا این نتیجة مستقیم تکنولوژی برای ناامیدی از ایجاد اشتغال به کمک IT کافی نیست؟