دانلود مقاله-تحقیق-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود مقاله-تحقیق-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

خلاصه مقاومت مصالح (روابط و فرمول ها)

خلاصه مقاومت مصالح (روابط و فرمول ها)
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل pdf
حجم فایل 7797 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18
خلاصه مقاومت مصالح (روابط و فرمول ها)

فروشنده فایل

کد کاربری 7556

کاملترین مجموعه فرمول ها و روابط درس مقاومت مصالح 1 و 2 در 18 صفحه

این مجموعه بسیار مناسب برای یادگیری ، مرور و تثبیت این درس میباشد.

این مجموعه به گونه ای تنطیم شده که علاوه بر امتحانات دانشگاهی برای کنکور کارشناسی ارشد نیز کافی است.

در نگارش این جزوه از منابع متعددی مثل جزوات دانشگاهی و به خصوص از کتاب مقاومت مصالح انتشارات پوران پژوهش نوشته دکتر نائی استفاده شده است.

لازم به ذکر است این جزوه برای دو رشته مکانیک و عمران تنطیم شده و به صورت دست نویس در قالب فایل pdf و خوانا میباشد.


کتاب ذخیره وبازیابی اطلاعات

کتاب ذخیره وبازیابی اطلاعات
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل zip
حجم فایل 3046 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 150
کتاب ذخیره وبازیابی اطلاعات

فروشنده فایل

کد کاربری 7503

کتابی درباره ذخیره وبازیابی اطلاعات سیستمی در زمینه سیستم وساختارفایلها


پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح نورافکن

پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح نورافکن در 43 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی برق و الکترونیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 213 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 43
پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح نورافکن

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی بررسی و تهیه طرح نورافکن در 43 صفحه ورد قابل ویرایش



مقدمه

طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تیوری و برخورداری از دیدگاههای تجربی و علمی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید میباشد.

اطلاعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای از تحقیقات در خصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرایند های تولید و تکنولوژی های موجود و بررسی سیستمها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز میباشد. این بررسی ها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت میگیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در داخل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد.

در بررسی های فنی ابتدا روشهای مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار میگیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و تواناییهای بالقوه صنعت تناسب داشته باشد انتخاب می گردد. با انتخاب بهترین روش تولید هر محصول می توان دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرایند منتخب، انتخاب نمود.







فصل اول: کلیات و سوابق

1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه

2ـ1 : معرفی محصول

3ـ1 : سوابق تولید

4ـ1 : کاربرد محصول

5ـ1 : بررسی نیاز جامعه

6ـ1 : مصرف کنندگان






1ـ1 : معرفی اجمالی پروژه

مشخصه طرح:

نام محصول: نورافکن ظرفیت: 100 هزار عدد

فرایند تولید: 1ـ ذوب آلومینیم 2ـ ریخته گری تحت فشار 3ـ سوراخ کاری 4ـ قلاویز کاری 5ـ آماده سازی 6ـ آسترکاری 7ـ خشک شدن 8ـ رنگ کاری 9ـ خشک شدن 10ـ مونتاژ محصول

شاخصهای عملیاتی:

تعداد روز کاری: 270 روز

تعداد نوبت کاری: 1

زمان نوبت کاری: 8 ساعت

درصد تامین مواد اولیه: 100% داخلی

تعداد کارکنان: الف) مدیریت: 1 نفر ب) مهندس: ندارد ج) تکنسین: 2 نفر د) کارگر ماهر: 5 نفر ه) کارگر ساده: 13 نفر ی) کل پرسنل: 27 نفر

تأسیسات عمومی: الف) برق مصرفی: 103 مگا وات ساعت ب) آب مصرفی سالیانه: 2160 متر مربع ج) گازوییل: 4/106 متر مکعب

د) بنزین: 2/16 متر مکعب ه) اطفاء حریق: 8 کپسول آتش نشانی

دستگاهها و تجهیزات خط تولید: 100% داخلی

زمین و ساختمانها: 1ـ مساحت زمین:2800 متر مربع 2ـ سطح زیر بنا: 795 متر مربع 3ـ سا لن تولید: 400متر مربع 4ـ انبار: 140 متر مربع 5ـ تأسیسات و تعمیرگاه:80 متر مربع 6ـ اداری،رفاهی: 175 متر مربع

سرمایه گذاری: 1ـ سرمایه ثابت: 8/1899میلیون ریال 2ـ سرمایه در گردش: 2/652 میلیون ریال 3ـ کل سرمایه گذاری: 2552 میلیون ریال هزینه های تولید: 1ـ هزینه های ثابت 38/981 میلیون ریال

2ـ هزینه های متغیر: 82/3109 میلیون ریال 3ـ کل هزینه های سالیانه: 2/4091 میلیون ریال

شاخص های اقتصادی طرح: 1ـ نرخ بازده مالی طرح: 2/27%

2ـ سهم

منابع داخلی 100% 2ـ ارزش افزوده بر مبنای هزینه تولید: 4/42%

3ـ درصد تولید در نقطه سربه سر 5/56% 4ـ سالهای برگشت سرمایه: 3 سال و 11 ماه سرمایه گذاری ثابت سرانه 4/70 میلیون ریال

5ـ درصد کارکنان تولید به کل کارکنان 1/74% 6ـ نسبت سود به سرمایه نقدی: 1/37%


2ـ1معرفی محصول:

نام محصول نورافکن میباشد. این محصول جهت ایجاد روشنایی به صورت منمرکز یا نیمه متمرکز استفاده می شود و کار اصلی آن ایجاد نور و متمرکز کردن و بازتاباندن آن در محدوده مشخص می باشد.

3ـ1 سوابق تولید:

در قبل با وجود تولید این محصول در داخل کشور، به خاطر این که محصول تولید شده از کیفیت خوبی نسبت به مشابه خارجی خود برخوردار نبود، بخشی از طریق واردات بر طرف می شد. اما در حال حاضر بدلیل پایین بودن کیفیت تولید داخلی و برآورده شدن نیاز داخلی صادراتی از کالا به کشورهای دیگر نداشته ایم. اما میتوان با توجه به حمایت های دولت از صادرات غیر نفتی پیش بینی کرد که آینده صادرات این کالا نیز امکان پذیر شود.





4ـ1 کاربرد محصول :

به طور کلی نورافکن ها از نظر کاربرد به سه دسته اصلی تقسیم می شوند.

دسته اول برای ایجاد روشنایی و زیبایی در آب استفاده میشود. این دسته از نورافکن ها بیشتر در فواره های که در میادین شهرها، پارکها و سایر مکانها وجود دارد کاربرد دارد.

دسته دوم از نورافکن ها در فضاهای آزاد به صورت ثابت و قابل تنظیم استفاده میشود که نمونه آن در مکانهای عمومی همانند سالن های تیاتر، فضاهای سبز و... میباشد.

دسته سوم به صورت متحرک دستی و قابل نصب بر روی وسایل متحرک استفاده میشود همانند فیلمبرداری ها، بر روی اتومبیل ها و ...



5ـ1ـ5 برق مصرفی سالیانه

برق مصرفی سالیانه واحد براساس زمان کار هر یک از بخشهای مصرف کننده برق و توان مورد نیاز این قسمت ها محاسبه می شود. که با توجه به مشخصه های عملکرد واحد و مساحت ساختمانها و محوطه، برق مصرفی سالیانه در مجموع 103 مگا وات ساعت برآورد می گردد.





2ـ5 انرژی آب:

در این واحد آب مورد نیاز به مصرف آماده سازی قطعه برای رنگ کاری، مصرف آشامیدنی، بهداشت و نیز آبیاری محوطه خواهد رسید. مقدار آب مصرفی برای آماده سازی قطعه روزانه 2 متر مکعب برآورد می گردد. آب مورد نیاز آبیاری نیز، به ازای هر متر مربع فضای سبز 150 لیتر براورد می گردد. جدول شماره (3ـ5) آب مصرفی را بیان میکند.

3ـ5 تأسیسات سوخت رسانی:

در این واحد سوخت مورد نیاز به مصرف تأسیسات گرمایشی و وسایل نقلیه می رسد. که پس از برآورد مقدار و نوع آن تعیین و پیش بینی می گردد

1ـ3ـ5 سوخت مورد نیاز تأسیسات گرمایشی

با توجه به مساحت سالن های تولید، ساختمان های اداری، خدماتی و... در این واحد مقدار 4/106 متر مکعب سوخت (گازوییل) در سال میباشد.





6ـ 5 ارتباطات:

خطوط ارتباطی به دلیل اهمیت زیاد آن در اطلاع رسانی در صنعت کاربرد زیادی دارد. در این واحد از سه خط تلفن به ارزش 5/4 میلیون ریال استفاده شده است.

7ـ5 تجهیزات اطفاء حریق:

در این واحد بسته به مساحت ساختمان ها و سالن های تولید به ازای هر 100 متر مربع یک عدد کپسول آتش نشانی استفاده شده است که در کل از 8 کپسول استفاده گردیده است


پروژه کارآفرینی کارگاه تزئینات چینی،بلور و کاشی

پروژه کارآفرینی کارگاه تزئینات چینی،بلور و کاشی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کارآفرینی
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 14
پروژه کارآفرینی کارگاه تزئینات چینی،بلور و کاشی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی کارگاه تزئینات چینی،بلور و کاشی در 14 صفحه ورد قابل ویرایش



1-هدف پروژه :

هدف از ایجاد این کارگاه سود آوری و تامین نیاز جامعه شهر و کمک به اشتغال زایی در سطح روستا می باشد این کارگاه دارای سه زمینه فعالیت یعنی تزئین چینی , بلور و کاشی می باشد ظرفیت تبدیل چینی سفید به چینی آماده به مصرف برای این کارگاه 40 تا 50 هزار قطعه و برای بلور 500 تا 600 هزار قطعه و برای کاشی 60 تا 70 هزار قطعه در سال می باشد که این ظرفیت باید در 3 شیفت کاری تولید شود این کارگاه جمعاً 12 نفر را مشغول بکار دارد که از این جمعیت 4 نفر را به عنوان مدیر عامل , مدیر داخلی , حسابدار و مسئول فروش و بقیه را به عنوان کوره بان 4 نفر , کارگر ساده 4 نفر و یک نفر سرای دار اختصاص داده است. شایان ذکر است که تولیدات این شرکت مستقیماً توسط خود این شرکت به بازار شهر منتقل شده و به فروش می رسد این تولید به مصرف بیشتر برای محصول چینی و بلور صدق می کند که متقاضی زیاد دارد و تزئین کاشی بیشتر توسط سفارشاتی که از مصالح فروشی ها و یا گاهاً از افراد شخصی که برای تزئین منازل خود استفاده می کنند صورت میگیرد.

2-نیروی انسانی :

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از اهداف این کارگاه برای رفع بیکاری در سطح جامعه روستا می باشد و تمام کارمندان و کارگران این کارگاه از افراد بومی می باشند در حال حاضر برای تولید یک شیفت کاری 4 کارمند یک سرایدار و 4 کوره بان و 4 کارگر ساده مشغول بکار هستند که طبیعتاً برای تولید در شیفتهای بالاتر باید از کوره بان و کارگر بیشتری استفاده نمود. جدول حقوق کارمندان و کارگران به شرح زیر است:




- مواد اولیه اصلی و بسته بندی:

مواد اولیه این کارگاه که چینی سفید است از کارخانجات چینی و بلور مقصود و یا زرین تهیه می شود این کارگاه هزینه زیادی برای بسته بندی ندارد چون چینی سفید خریداری شده خود دارای بسته بندی است و بعد از عملیات تزئین نیز این چینی ها را در همان بسته بندی ها قرار داده و آماده برای بردن به بازار می باشد.

4-تولیدات و ظرفیت تولیدی :

همانطور که قبلاً توضیح داده شد فعالیت این کارگاه در زمینه تزئین کاشی بلور و چینی می باشد ظرفیت نهایی این کارگاه برای تولید چینی 40 تا 50 هزار و برای بلور 500تا600 هزار و برای کاشی 60تا70 هزار قطعه در سال می باشد. که ظرفیت فعلی این کارگاه همانطوری که گفته شد بدلیل تولید بر اساس تقاضای بازار حدوداً تا ظرفیت نهایی بلور برای تولید بلور و حدوداً ظرفیت نهایی چینی برای تولید چینی و ظرفیت نهایی کاشی برای تولید کاشی می باشد . ظرفیت فعلی این کارگاه رابطه مستقیم با تقاضای بازار دارد . حدوداً ظرفیت فعلی را در سال اول راه اندازی یعنی در سال 1383 داشته است که پس از حدود 8 سال تولید این ظرفیت به ظرفیت فعلی که فوقاً اشاره شد برای تزئین چینی و بلور و کاشی رسیده است که در صورت تقاضای فراوان چه در سطح شهرستان و چه در سطح شهرهای مجاور این ظرفیت می تواند به ظرفیت نهایی کارگاه برسد.

5-مراحل و روش تولید:

مواد اولیه بعد از ورود به کارگاه از بسته بندی به دقت باز می شود چک می گردند و در صورت داشتن شکاف که در مرحله تولید در کارخانه تولید شده بوجود آمده است این شکاف را با مواد مخصوص که برای رفع ترکیدگی و شکاف چینی و کاشی مورد استفاده قرار می گیرد پر می شود که روش تهیه این مواد به قرار زیر است:

5-1 - روش تزئین چینی :

بعد از درجه بندی چینی نوع گل مورد استفاده مشخص می شود و گل مورد استفاده را در داخل آب انداخته و بعد از 5 دقیقه از آب استخراج و بر روی چینی ها می چسبانند و با لیسه هواگیری می شود و بعد از آن خشک نموده و در قسمت بعد مارک چسبانیده می شود در صورت دیده شده شکاف به مرحله پر کردن شکاف با مواد مخصوص می رود و در مرحله بعد در داخل کوره گذاشته و بسته به نوع گل در درجه حرارت مناسب پخت می شود این روش برای تزئین بلور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

5-2 - روش تزئین کاشی :

بسته به نوع گل و تعداد کاشی قالبی مناسب با تعداد کاشی ها تهیه و کاشی ها را در آن فیکس می کنند سپس گل را به روش بالا به آب انداخته و کاملاً طرح را روی کاشی می چسبانند لازم بذکر است قبل از چسبانیدن طرح کاشی ها حتماً باید مرطوب باشند سپس با کاتر هر طرح را به اندازه کاشی می برند و به ترتیب شماره می زنند و در مرحله بعد با لیسه هوا گیری می شود و به ترتیب شماره در داخل کاست مخصوص کاشی در داخل کوره می گذارند وبعد از پخت به ترتیب شماره می زنند وبسته بندی می کنند .

5-3 - روش تهیه مواد برای پر کردن شکاف :

این ماده از سه ماده اکسید منیزیم،اکسید روی و منگنز تهیه می شود و روش تهیه آن به صورت زیر است اکسید منیزیم واکسید روی ومنگنز را با هم مخلوط کرده در داخل کوره تا دمای مناسب پخت می شود و بعد از استخراج از کوره با روغن ترمانتین مخلوط و به مدت یک هفته به صورت سر بسته نگهداری می شود و بعد مورد استفاده قرار می گیرد .

6-محل اجرای طرح :

این طرح در استان اصفهان شهرستان شهرضا , شهرک صنعتی اجرا شده است. این مکان از لحاظ راههای ارتباطی با سایر مناطق دارای شرایط خوبی بوده است و از طرفی میزان قیمت زمین در شهرهای کوچک نسبت به جاههای دیگر خیلی کمتر است . این طرح چون آلودگی هوا ندارد و انرژی مصرفی خود را از شبکه برق تهیه می کند از لحاظ آلودگی محیط زیست و هوای شهری مسئله ساز نیست.

7-هزینه های سرمایه گذاری طرح :

1-7 زمین :

این طرح در زمینی به وسعت 1000 متر مربع اجرا شده است که ابعاد این زمین 20 در 50 متر می باشد صاحب این طرح برای خرید زمین هزینه ای نداشته چون این زمین جزء باغ و املاک او بوده است ولی قیمت هر متر مربع زمین در شهر شهرضا در سال 1367 که سال خرید این زمین بوده است برابر با 3 هزار ریال هر متر مربع بوده است .

2-7 - تسطیح و محوطه سازی :

این زمین احتیاج به تسطیح و محوطه سازی نداشته و هزینه ای در بر نمی گیرد.

3-7 - دیوار کشی :

دیواره های این کارگاه در قسمت محوطه از بلوک بوده که ابعاد آن به شرح زیر است : طول :40 سانتیمتر –عرض : 20 سانتیمتر و ارتفاع: 20 سانتیمتر .



8-بررسی مالی طرح

1-8 - به دست آوردن نقطه سربه سر:

کل هزینه ثابت به ازای هر قطعه تولیدی در این کار گاه معادل 50000 ریال و هزینه متغیر آن به ازای هر قطعه تولیدی 30000ریال افزایش می یابد و درآمد فروش هر قطعه محصول مانند یک سرویس کامل چینی برابر با 40000ریال میباشد به دست آوردن نقطه سر به سر آن از روش جبری به شرح زیر است:

Q : نشان دهنده تعداد کالای تولید شده و فروخته شده

P :نشان دهنده قیمت فروش هر کا لا

F :نشان دهنده هزینه های ثابت


پروژه کارآفرینی طرح تولید و اجرای قاب های فلزی

پروژه کارآفرینی طرح تولید و اجرای قاب های فلزی در 83 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی کارآفرینی
فرمت فایل doc
حجم فایل 508 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 83
پروژه کارآفرینی طرح تولید و اجرای قاب های فلزی

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

پروژه کارآفرینی طرح تولید و اجرای قاب های فلزی در 83 صفحه ورد قابل ویرایش



فهرست مطالب

عنوان


صفحه

پیشگفتار



مقدمه



فصل اول:کلیات شناخت



1-1- مشخصات متقاضیان طرح



2-1- معرفی اجمالی پروژه



3-1- معرفی محصول



4-1-سوابق تولید



5-1-کاربرد محصول



6-1-مصرف کنندگان



7-1- استانداردهای محصولات تولیدی



فصل دوم:بررسی کلی طرح



1-2-فرایند تولید:



2-2-نمودارفرایند تولید



3-2-مواد اولیه ومنابع تامین آن



4-2-ابزار و وسایل مورد نیازطرح



5-2- زمان بندی اجرای طرح



6-2- ظرفیت تولید



7-2-جایابی ومحل اجرای طرح



8-2- کنترل کیفیت محصولات تولیدی



فصل سوم:بازار و بازاریابی



- تعریف بازاریابی



بازاریابی صنعتی



بازاریابی چند سطحی



فصل چهارم:بررسی اقتصادی طرح



1-4- نیروی انسانی مورد نیاز



2-4- حقوق ودستمزد



3-4- شرح وظایف پرسنل



4-4- سازماندهی نیروی انسانی



5-4- زمین مورد نیازطرح



6-4-ساختمانهای اداری



7-4- ساختمان واحد تولید



8-4- هزینه ساختمان سازی ومحوطه سازی



9-4- پلان طرح



10-4-انرژی برق



11-4- انرژی آب



12-4- سوخت



13-4-تاسیسات حرارتی



14-4- تاسیسات برودتی



16-4- تاسیسات تهویه و اطفاع حریق



فصل پنجم:بررسی مالی طرح



1-5- سرمایه کل ومنابع تامین آن



2-5- سرمایه ثابت



3-5- سرمایه درگردش



4-5- هزینه تولید سالیانه طرح



5-5- هزینه ثابت و متغیر



6-5-محاسبه نقطه سربه سر تولید:



7-5- محاسبه قیمت تمام شده محصول



8-5- محاسبه قیمت فروش محصول



9-5- محاسبه سود ناخالص



10-5- محاسبه سودخالص طرح



11-5- محاسبه دوره برگشت سرمایه



12-5- توجیه اقتصادی طرح



منابع و مآخذ





پیشگفتار:

کارآفرینی : واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای " متعهد

شدن " نشاُت گرفته اسـت. بنابـر تعریف واژنامه دانشگـاهی وبستر : کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی ، اداره و تقبل کند.
اقتصاد دانان نخستین کسانی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینی پرداختند. ژوزف شومپــیتر کارآفرین را نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی می داند و می گوید: نقش کارآفرین نوآوری است . از دیدگاه وی ارائه کالایی جدید ، ارائه روشی جدید در فرآیند تولید ، گشایش بازاری تازه ، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت و... از فعالیت های کارآفرینان است. کـرزنر نیز کـه از استــادان اقتصاد دانشگاه نیویورک می باشد کارآفرینی را این گونه تشریح می کند : کارآفرینی یعنی ایجاد سازگاری و هماهنگی متقابل بیشتر در عملیات بازارها.
کارآفرینی سازمانی : فرآیندی است که در ان محصولات یا فرآیند های نوآوری شده از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تاُسیس شده ، به ظهـور می رسند.به تعریفــی دیگر : فعالیتهـای کارآفرینانـه فعالیت هایی است که از منابـع و حمـایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نـوآورانه برخـوردار می باشد.

کارآفرین سازمانی: کسی که تحت حمایت یک شرکت ، محصولات ، فعالیتها و تکنولوژی جدید را کشف و به بهره داری می رساند.

کارآفرینی : فرآینــدی است که منجر به ایجــاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می گردد.کارآفرینی عبارتسـت از فرآینـد ایجـاد ارزش از راه تشکیل مجموعهُ منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها.

کارآفرین (مستقل) : فردی که مسوُلیت اولیه وی جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج می نماید و تمرکز او بر نواوری و توسعه فرآیند ، محصول یا خدمات جدید می باشد. به عبارت دیگر ، کارآفرین فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می کند و هدف اصلی اش سود آوری و رشد است . مشخصه اصلی یک کارآفرین ، نوآوری می باشد.
کارآفرین شرکتی : کارآفرینی شرکتی به مفهوم تعهد شرکت به ایجاد و معرفی محصولات جدید و نظام های سازمانی نوین است.

ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان : دیوید مک کللند از استادان روانشناسی دانشگاه هاروارد آمریکا که اولین بار "نظریه روانشناسی توسعه اقتصادی" را مطرح نمود ، معتقد است که عامل عقب ماندگی اقتصادی در کشور های در حال توسعه مربوط به عدم درک خلاقیت فردی است بنابر عقیده ایشان با یک برنامه صحیح تعلیم و تربیت می توان روحیه کاری لازم را در جوامع تقویت نمود ، به گونه ای که شرایط لازم برای صنعتی شدن جوامع فراهم آید.

کارلند و همکارانش اهم ویژگیهایی را که در مورد کارآفرینان مورد بررسی واقع و تاُیید شده بودند ، جمع آوری نمودند که اهم آنها عبارتند از:

- نیاز به توفیق

- تمایل به مخاطره پذیری

- نیاز به استقلال

- کارآفرینان دارای مرکز کنترل درونی هستند.

- خلاقیت


مقدمه :

ابعاد، شکل و راستای دالها، تیرها و دیگر اعضای سازه ای بتنی به دقت ساخت قالبها بستگی دارد. قالبها باید با ابعاد صحیح ساخته شوند، جهت حفظ شکل مورد نظر بتن در زیر بارهای ساختمانی از صلیب کافی برخوردار باشند، برای حفظ راستای اعضای بزرگ به اندازه کافی پایدار و مقاوم باشند و طوری به شکل اساسی ساخته شوند که بدون از دست دادن دقت ابعادی خود تاب تحمل جابجایی و استفاده مجدد را داشته باشند. قالب بندی باید تا زمانی که بتن مقاومت کافی که بتن مقاومت کافی جهت تحمل وزن خود را کسب نکرده است.در جای خود باقی بماند، در غیر این صورت امکان آسیب دیدگی سازه تمام شده وجود دارد.

کیفیت رویه سطحی بتن تحت تأثیر مصالح قالب قرار دارد. برای مثال چنانچه با استفاده از یک روکش بافت دار ایجاد یک رویة نقش دار یا بافت دار مورد نظر باشد، بایداین روکش را به درستی حمایت کرد، تا امکان تغییر شکل خمشی و ایجاد فرورفتگی در سطح بتن وجود نداشته باشد. ترکیب صحیح مصالح قالب و روغن و یا هر ماده رهاساز دیگر می تواند به حذف سوراخهای ناشی از حبابهای هوا یا دیگرنقایص سطحی بتن در جا کمک می کند.

2-1- معرفی اجمالی پروژه:

در کارهای بتنی هر گونه عملیات مستلزم قالب بندی و آرماتور گذاری است. از این جهت واحد مربوطه ناچار به انتخاب یک نوع قالب فلزی متداول در بازار می باشد. در این پروژه شرکت احداث شده است که به تولید قالب های فلزی در ابعاد و اندازه مختلف برای ساختمان ها می پردازد.

هزینه های قالب سازی برای انواع مختلف ساختمان ها حدوداً 30 تا 70 درصد کل هزینه ی اجرای بتن را شامل می شود. برای صرف چنین هزینه ای قطعاً به نیروی انسانی ماهر و برنامه ریز نیاز است با برنامه ریزی نادرست و اجرای نامناسب این طرح می تواند با شکست مواجه شود.

سرمایه کل این طرح بالغ بر 7160790000 ریال می باشد که از این میان سرمایه ثابت 6365270000 ریال و سرمایه در گردش 795528680 ریال در نظر گرفته می شود.







3-1- معرفی محصول :

قالب های فلزی در انواع و اقسام مختلف از جمله مدولار - تونل - لغزنده - بالارونده – داربست می باشد.

4-1-سوابق تولید :

مزایای نسبی این نوع قالب ها به شرح زیر است:

1- عمر طولانی

2- سرعت عمل در برپایی و جمع کردن قالب ها

3- به وجود آوردن سطحی صاف برای بتن ریخته شده در قالب

4- ایمنی کافی هم از جهت مقاومت در برابر نیروها و هم از نظر بروز آتش سوزی

5- کاهش عملیات اجرایی به دلیل پیش ساخته بودن قطعات

6- امکان تغییر دادن سرعت ظرفیت و مقاومت آنها

7- تمیز نگه داشتن محیط کار نسبت به قالب های دیگر

8- داشتن مزیت اقتصادی بیشتر به واسطه نداشتن وابستگی به واردات (صد در صد تولید داخلی)

شرکت های مختلف درایران به تولید این نوع قالب ها می پردازند. با توجه به مزایای نسبی این نوع قالب ها دارد درست کردن قالب های فلزی در انواع قالبهای مدولار - تونل - لغزنده - بالارونده – داربست می پردازند. این قالب ها در ابعاد مختلف در کشور تولید می شود. همانطور هزینه ساخت قالب برای ساختمان های بتنی 30 تا 70 درصد هزینه های بتن ریزی را تشکیل می دهد پس ساخت این گونه قالب ها در کشور ها بسیار با اهمیت بوده و این شرکت قصد دارد با رقابت با شرکت های دیگر به تولید این گونه قالب ها در ساختمان های بتنی بپردازد.

5-1-کاربرد محصول :

این محصولات در ساختمان بتنی به کار می رود.

6-1-مصرف کنندگان:

سازندگان ساختمان های بتنی نیاز مند چنین قالب هایی می باشند.

7-1- استانداردهای محصولات تولیدی:

قالب های استاندارد فلزی قالب هایی هستند که ابعاد آنها مضربی از 5 باشد (مدول پایه ی قالب بندی در ایران 10 سانتی متر است) قالب هایی با این شرایط، بدون نیاز به سفارش دادن در بازار یافت می شود.

در جدول زیر محدوده رنگی مشخص کننده ی ابعاد قالب های استاندارد فلزی تولید شده است که در کارگاه های تولاید قالب به آسانی یافت می شود. این محدوده به گونه ای انتخاب شده است که هر کدام از قالب های ساخته شده در آن را یک نفر می تواند به راحتی حمل کند. مجریان کارهای بتنی با استفاده از جدول زیر می تواند قالب های موردنیاز را فراهم کند. مثلاً بدنه قالبی به ابعاد 25 * 35 سانتی متر (نقطه 1 در جدول 1-7) قالبی است که در بازار موجود است و می توان آن را بدون نیاز به سفارش دادن تهیه کرد. اما اگر در قالبی با ابعاد خارج از محدوده رنگ شده نیاز باشد مثلاً قالبی در ابعاد 50*70 سانتی متر (نقطه 2) چون این قالب ها در کارگاه های قالب سازی به صورت آماده موجود نیست می توان آن را از ترکیب چند قالب مدولار موجود تأمین کرد.



ساخت مرکب:

در مواردی که طراحی ساخت سازه مرکب ایجاب می کند، مهندس یا آرشیتکت باید برای ساخت دال و تیر مرکب بر شمع زنی تأیید کند. کمیته 347 پیشنهاد می کند که تنها پس از رضایت آرشیتکت از نتایج آزمایشهای فرآیند عمل آوری مورد نظر مبنی بر آنکه بتن تازه ریخته شده مقاومت لازم را برای عملکرد مرکب کسب کرده است، قالبها و پایه ها برداشته شوند. در چنین مواردی طرز برداشتن شمعها نیز باید توسط مهندس آرشیتکت مشخص یا با نظارت او انجام شود.

ساخت اقتصادی قالب:

در زمان ارزیابی طرح های مختلف جهت دستیابی به حداکثر مورد استفاده مجدد از قالبها و ترتیب موثری از عملیات ساختمانی، پیمانکار باید هزینه ساخت قالب را برای هر برنامه برآورد کند. وی همچنین میان ساخت قالبها توسط خود و خرید یا اجاره کردن‌ آنها امکان انتخاب دارد. در یک برنامه ممکن است به تعداد قالب بیشتر و در برنامه دیگر به تعداد قالب کمتر اما گرانتری احتیاج باشد. برآورد هزینه ای معقول مستلزم وجود یک برنامه ساختمانی عملی جهت تعیین اقتصادی ترین برنامه قالب بندی است.

عوامل هزینه ای برپایی و جداسازی قالبها:

برای مقایسه هزینه های قابل انتظار برپایی و جداسازی برنامه های مختلف قالب بندی همانند تجربه قبلی در مورد انواع مشابه قالبها به سادگی می توان برآوردهایی براساس نفر – ساعت به ازای هر متر مربع به عمل آورد مقایسه جزئی تر را می توان با تحلیل تعداد نفرات، عملیات ویژه و زمان آغاز جداسازی یک قالب تا آمادگی آن برای بتن ریزی بعدی انجام داد. این روش جزئی به وی‍ژه برای قالبهای اصلی یک پروژه، از جمله آنهایی که به کرات مورد استفاده قرار می گیرند ارزشمند است.

با ضرب کردن زمان کل بر حسب ساعت در تعداد نفرات موجود در گروه می توان کل تعداد نفر- ساعت قابل انتظار را به دست آورد. حال چنانچه سطح تماس قالب بندی شده در هر بار بتن ریزی به تعداد نفر –ساعت برآورد شده تقسیم گردد، نرخ تولید برحسب متر مربع به ازای هر نفر – ساعت حاصل خواهد شد. این رقم منعکس کننده شرایط متوسط در یک دوره زمانی شاخص است و بنابراین باید اضافه مجازی را در ارتباط با تأخیرات ناشی از آب و هوای بد، خرابی تجهیزات و دیگر عوامل در نظر گرفت ضمناً مخارج معمول مختلفی همچون روغنکاری قالبها در فاصله میان هر بار استفاده را نیز باید منظور داشت. به علاوه مقادیر مجازی نیز برای زمان غیر تولیدی معمول کارگران در نظر گرفت.

در بسیاری از برنامه های قالب بندی با کار گذاشتن مغزیهایی در بتن قبلاً ریخته شده یا با استفاده از مغزیهایی به عنوان وسیله مهار، بالا بردن یا متصل کردن قالب، مشکلات بالابردن و استقرار قالب بندی پیش بینی می شود. ضمناً بستها، فاصله نگهدارها و دیگر یراق آلات را می توان در د اخل بتن باقی گذاشت. بنابراین باید برای یراق آلات باقی مانده در بتن به علاوه دیگر مصالح غیر قابل استفاده مجددی که در طول عملیات نصب و پیاده کردن قالبها به مصرف می رسند، اضافه مجازی در نظر گرفت.

در بسیاری از برنامه های قالب بندی با کار گذاشتن مغزیهای در بتن قبلاً ریخته شده یا با استفاده از مغزیهای به عنوان وسیله مهار، بالا بردن یا متصل کردن قالب، مشکلات بالا بردن و استقرار قالب بندی پیش بینی می شود. ضمناً بستها، فاصله نگهداریها و دیگر یراق آلات را می توان در داخل بتن باقی گذاشت. بنابراین باید برای یراق آلات باقی مانده در بتن به علاوه دیگر مصالح غیر قابل استفاده مجددی که در طول عملیات نصب و پیاده کردن قالبها به مصرف می رسند، اضافه مجازی در نظر گرفت.



-4- شرح وظایف پرسنل:

1-4-3-وظایف پرسنل تولیدی:

دراین بخش با توجه به مهارت های هر نفر کار هر نفر تعیین شده است. درجه بندی پرسنل بر اساس مراتب روبرو است: مهندس وسرپرست کارگر و کارگرساده.

که پرسنل تولیدی درنظرگرفته شده دارای وظایف زیرمی باشد:

دو نفر مهندس ساختمان جهت نظارت بر کارهای ساخت قالب و نظارت بر تولید قالب های فلزی در نظر گرفته می شود. در این قسمت مهندسین ساختمان با طرح نقشه های مختلف نظارت خود را بر ساخت قالب های فلزی اعمال می کنند.

دو نفر سرپرست کارگران جهت نظارت بر کار کارگران و اجرای دستورات مهندسین ساختمان براساس کار و اندازه های داده شده به کارگران داده تا کارها را به طور صحیح انجام دهند.

کارگران این کارگاه به ساخت قالب های فلزی پرداخته و سعی می کنند که به بهترین کیفیت این قالب را بسازند.

2-3-4- وظایف پرسنل غیرتولیدی:

دراین قسمت با توجه به تعداد پرسنل تولیدی و میزان مبادلات تجاری واحد و..... وظایف پرسنل غیرتولیدی واحد برآورد می شود شامل زیر است.

مدیریت:یکی ازارکان اساسی واحد تولیدی بوده واگرنقش مدیریت دریک واحد بخوبی ایفا شود تاثیر مهمی دررسیدن به اهداف مورد نظر دارد مدیر عامل مسئول مستقیم کلیه عملیات مدیریتی خواهد بود که یک نفر برای تصدی این مسئولیت کافی است.

مدیر فروش (بازرگانی): که مهندس صنایع یا مدیریت صنعتی بوده و وظیفه آن بازاریابی و تبلیغات جهت فروش تولیدات واحد می باشد.

پرسنل اداری مالی وخدماتی:برای انجام اموردفتری و کارگزینی 1 نفر و یک نفر منشی نیز برای دفتر مدیریت کارگاه و 1نفر برای حسابداری در نظرگرفته می شود. همچنین برای امورسرایداری و نگهبانی واحد کارگاهی یک نفر نگهبان در نظر گرفته شده است.

برای تأیید به آرشیتکت مهندس تسلیم کند.

ضروریات شمع زنی این نوع ساخت اغلب نادرست یا بد درک می شود و در نتیجه تغییر شکلهای خمشی غیر قابل قبولی پدید می آید. یک پیمانکار هوشیار یا شمع زنی را پیشنهاد خود منظور می کند یا در مورد عدم نیاز به آن تضمین قطعی کسب می کند.

ساخت مرکب:

در مواردی که طراحی ساخت سازه مرکب ایجاب می کند، مهندس یا آرشیتکت باید برای ساخت دال و تیر مرکب بر شمع زنی تأیید کند. کمیته 347 پیشنهاد می کند که تنها پس از رضایت آرشیتکت از نتایج آزمایشهای فرآیند عمل آوری مورد نظر مبنی بر آنکه بتن تازه ریخته شده مقاومت لازم را برای عملکرد مرکب کسب کرده است، قالبها و پایه ها برداشته شوند. در چنین مواردی طرز برداشتن شمعها نیز باید توسط مهندس آرشیتکت مشخص یا با نظارت او انجام شود.

ساخت اقتصادی قالب:

در زمان ارزیابی طرح های مختلف جهت دستیابی به حداکثر مورد استفاده مجدد از قالبها و ترتیب موثری از عملیات ساختمانی، پیمانکار باید هزینه ساخت قالب را برای هر برنامه برآورد کند. وی همچنین میان ساخت قالبها توسط خود و خرید یا اجاره کردن‌ آنها امکان انتخاب دارد. در یک برنامه ممکن است به تعداد قالب بیشتر و در برنامه دیگر به تعداد قالب کمتر اما گرانتری احتیاج باشد. برآورد هزینه ای معقول مستلزم وجود یک برنامه ساختمانی عملی جهت تعیین اقتصادی ترین برنامه قالب بندی است.

عوامل هزینه ای برپایی و جداسازی قالبها:

برای مقایسه هزینه های قابل انتظار برپایی و جداسازی برنامه های مختلف قالب بندی همانند تجربه قبلی در مورد انواع مشابه قالبها به سادگی می توان برآوردهایی براساس نفر – ساعت به ازای هر متر مربع به عمل آورد مقایسه جزئی تر را می توان با تحلیل تعداد نفرات، عملیات ویژه و زمان آغاز جداسازی یک قالب تا آمادگی آن برای بتن ریزی بعدی انجام داد. این روش جزئی به وی‍ژه برای قالبهای اصلی یک پروژه، از جمله آنهایی که به کرات مورد استفاده قرار می گیرند ارزشمند است.

با ضرب کردن زمان کل بر حسب ساعت در تعداد نفرات موجود در گروه می توان کل تعداد نفر- ساعت قابل انتظار را به دست آورد. حال چنانچه سطح تماس قالب بندی شده در هر بار بتن ریزی به تعداد نفر –ساعت برآورد شده تقسیم گردد، نرخ تولید برحسب متر مربع به ازای هر نفر – ساعت حاصل خواهد شد. این رقم منعکس کننده شرایط متوسط در یک دوره زمانی شاخص است و بنابراین باید اضافه مجازی را در ارتباط با تأخیرات ناشی از آب و هوای بد، خرابی تجهیزات و دیگر عوامل در نظر گرفت ضمناً مخارج معمول مختلفی همچون روغنکاری قالبها در فاصله میان هر بار استفاده را نیز باید منظور داشت. به علاوه مقادیر مجازی نیز برای زمان غیر تولیدی معمول کارگران در نظر گرفت.

در بسیاری از برنامه های قالب بندی با کار گذاشتن مغزیهایی در بتن قبلاً ریخته شده یا با استفاده از مغزیهایی به عنوان وسیله مهار، بالا بردن یا متصل کردن قالب، مشکلات بالابردن و استقرار قالب بندی پیش بینی می شود. ضمناً بستها، فاصله نگهدارها و دیگر یراق آلات را می توان در د اخل بتن باقی گذاشت. بنابراین باید برای یراق آلات باقی مانده در بتن به علاوه دیگر مصالح غیر قابل استفاده مجددی که در طول عملیات نصب و پیاده کردن قالبها به مصرف می رسند، اضافه مجازی در نظر گرفت.

در بسیاری از برنامه های قالب بندی با کار گذاشتن مغزیهای در بتن قبلاً ریخته شده یا با استفاده از مغزیهای به عنوان وسیله مهار، بالا بردن یا متصل کردن قالب، مشکلات بالا بردن و استقرار قالب بندی پیش بینی می شود. ضمناً بستها، فاصله نگهداریها و دیگر یراق آلات را می توان در داخل بتن باقی گذاشت. بنابراین باید برای یراق آلات باقی مانده در بتن به علاوه دیگر مصالح غیر قابل استفاده مجددی که در طول عملیات نصب و پیاده کردن قالبها به مصرف می رسند، اضافه مجازی در نظر گرفت.



-4- شرح وظایف پرسنل:

1-4-3-وظایف پرسنل تولیدی:

دراین بخش با توجه به مهارت های هر نفر کار هر نفر تعیین شده است. درجه بندی پرسنل بر اساس مراتب روبرو است: مهندس وسرپرست کارگر و کارگرساده.

که پرسنل تولیدی درنظرگرفته شده دارای وظایف زیرمی باشد:

دو نفر مهندس ساختمان جهت نظارت بر کارهای ساخت قالب و نظارت بر تولید قالب های فلزی در نظر گرفته می شود. در این قسمت مهندسین ساختمان با طرح نقشه های مختلف نظارت خود را بر ساخت قالب های فلزی اعمال می کنند.

دو نفر سرپرست کارگران جهت نظارت بر کار کارگران و اجرای دستورات مهندسین ساختمان براساس کار و اندازه های داده شده به کارگران داده تا کارها را به طور صحیح انجام دهند.

کارگران این کارگاه به ساخت قالب های فلزی پرداخته و سعی می کنند که به بهترین کیفیت این قالب را بسازند.

2-3-4- وظایف پرسنل غیرتولیدی:

دراین قسمت با توجه به تعداد پرسنل تولیدی و میزان مبادلات تجاری واحد و..... وظایف پرسنل غیرتولیدی واحد برآورد می شود شامل زیر است.

مدیریت:یکی ازارکان اساسی واحد تولیدی بوده واگرنقش مدیریت دریک واحد بخوبی ایفا شود تاثیر مهمی دررسیدن به اهداف مورد نظر دارد مدیر عامل مسئول مستقیم کلیه عملیات مدیریتی خواهد بود که یک نفر برای تصدی این مسئولیت کافی است.

مدیر فروش (بازرگانی): که مهندس صنایع یا مدیریت صنعتی بوده و وظیفه آن بازاریابی و تبلیغات جهت فروش تولیدات واحد می باشد.

پرسنل اداری مالی وخدماتی:برای انجام اموردفتری و کارگزینی 1 نفر و یک نفر منشی نیز برای دفتر مدیریت کارگاه و 1نفر برای حسابداری در نظرگرفته می شود. همچنین برای امورسرایداری و نگهبانی واحد کارگاهی یک نفر نگهبان در نظر گرفته شده است.