دانلود مقاله-تحقیق-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

دانلود مقاله-تحقیق-پروژه-کارآموزی

مرجع کامل خرید و دانلود گزارش کار آموزی ، گزارشکار آزمایشگاه ، مقاله ، پروژه و پایان نامه های کلیه رشته های دانشگاهی

راهنمای نصب و استفاده از تبخیر کننده شرکت کالای گاز بوتان

راهنمای نصب و استفاده از تبخیر کننده شرکت کالای گاز بوتان در 25 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی فنی و مهندسی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 547 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
راهنمای نصب و استفاده از تبخیر کننده شرکت کالای گاز بوتان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

راهنمای نصب و استفاده از تبخیر کننده شرکت کالای گاز بوتان در 25 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست

فصل 1- معرفی محصول

شرح محصول

نحوه کارکرد یک تبخیر کننده
شکل 1- تبخیر کننده حرارت مستقیم- بخشهای اصلی سیستم


فصل 2- نصب تجهیزات

رؤوس

باز کردن بسته بندی و مونتاژ اولیه

- باز کردن بسته بندی

- مونتاژ اولیه

جدول شماره 1- فاصله از تبخیر کننده

شکل شماره 2- ابعاد تبخیر کننده

شکل شماره 3- نصب تبخیر کننده های 40 و 80 گالنی

- خط توزیع بخار
جدول شماره 2- ابعاد پیشنهادی خطوط توزیع بخار

- ورودی مایع

- خط بایپاس بخار (اختیاری)

- خط تغذیه مشعل (اختیاری)

- پمپ مایع (اختیاری)

- نصب تجهیزات Economy (اختیاری)

شکل شماره 4- قسمتهای Economy

تفکیک کننده رسوبات (اختیاری)

شکل شماره 5- عملکرد Economy
تست نشتی


فصل 3- عملیات

شروع به کار تبخیر کننده

شکل شماره 6- حالتهای صفحه ترموستات

شکل شماره 7- صفحه ترموستات- وضعیت در حال کار

عملیات جرقه زنی اتوماتیک مجدد

عملکرد Economy


فصل 4- تعمیرات و نگهداری

نگهداری و سرویس دهی

جدول شماره 3- اقلامی که می بایست به صورت ماهانه سرویس گردند.

جدول شماره 4- اقلامی که می بایست بطور سالیانه سرویس گردند

تنظیم رگلاتور و ترموستات

شمل شماره 8- تنظیم رگلاتور و ترموستات


فصل 5- عیب یابی و رفع اشکال

پیلوت- درختهای رفع اشکال شماره 1 و 2
مشعل اصلی جرقه نمی خورد- درخت رفع اشکال شماره 3
اگر فشار بخار افت پیدا کند- درخت رفع اشکال شماره 4

- درخت رفع اشکال شماره 1: شمعک روشن نمی شود

- درخت رفع اشکال شماره 2: شمعک روشن می‌شود اما روشن باقی نمی ماند

- درخت رفع اشکال شماره 3: مشعل اصلی روشن نمی گردد

- درخت رفع اشکال شماره 4: فشار خط بخار افت پیدا می‌کند





فصل 1- معرفی محصول
شرح محصول

شرکت Algas- SDI یک شرکت ثبت شده در زمینه تولید تبخیر کننده مطابق با استانداردهای Asme , ul , CE8FM می باشد. شرکت مزبور دارای گواهینامة ISO 9001 در زمینه تولید این محصول می‌باشد. در یک تبخیر کننده با حرارت مستقیم، همانطور که از اسمش پیداست، نوعی از تبخیر کننده است که حرارت مستقیم با صفحه مبدل حرارتی در تماس می باشد. در این دستگاه LPG که به صورت مایع می باشد پس از طی فرآیند مربوطه به صورت تبخیر شده درمی‌آید. اجزای اصلی یک تبخیر کننده با حرارت مستقیم مشتمل بر هفت بخش است:

·شیر ورودی مایع و مجموعه شناور

·مخزن مایع یا مبدل حرارتی

·رگلاتور منبع حرارتی

·ترموستات

·مشعل

·شیر کنترل ظرفیت

·سوپاپ اطمینان

نحوه کارکرد یک تبخیر کننده

زمانی که شیر قطع جریان به روی منبع مایع باز می‌باشد، توسط فشاری که در مخزن گاز می باشد، مایع به داخل مبدل حرارتی رانده می‌شود. به محض اینکه سطح مایع بالا می آید، مقداری از این مایع شروع به جوشیدن می‌کند تا اینکه فشار حاصله با فشار ورودی از مخزن برابری می‌کند. موقعی که مایع گرم می‌شود به سمت بالا حرکت می‌کند و این حرکت به سمت بالا سبب می‌شود که شناور نیز به سمت بالا حرکت کند، با این حرکت جریان مایع به درون مبدل حرارتی قطع خواهد شد.

زمانی که مشعل یا مشعل ها روشن هستند، گرمای حاصله از مشعل ها سبب جوشش مایع درون مبدل حرارتی می‌شود. زمانی که هیچ نیازی به بخار نیست فشار این مرتبه بر عکس عمل می‌کند و فشار به سمت مخزن بیشتر می گردد. هر زمانی که فشار درون مبدل حرارتی به این سمت می رود که بالاتر از فشار مخزن باشد، اختلاف فشار حاصله باعث می‌شود که گاز مایع به سمت شیر ورودی مخزن روانه گردد. به خاطر وقوع چنین پدیده ای (عمل جوشیدن) و یا برگشت گاز مایع به درون مخزن) سطح مایع درون مبدل حرارتی پایین می آید. در نتیجه سنسور حرارتی بخار گرمتر را حس می‌کند و مشعل های اصلی خاموش می گردد. به محض اینکه میزان نیاز افزایش می یابد، فشار درون مبدل حرارتی کاسته می‌شود. در نتیجه، مایع به سمت مبدل روانه می گردد، در این زمان سنسور مایع سرد را حس می‌کند و در نتیجه باعث روشن شدن مشعل ها می‌گردد.

طی عملیات مستتر، مشعل ها به طور متناوب روشن و خاموش می گردند تا سطح بخار موردنیاز را همیشه به یک میزان حفظ کنند. به موازات اینکه حجم بخار از سطح موردنیاز بالاتر می گردد، مبدل حجم بسیار کوچکی از مایع را درون خود جای می دهد. به خاطر داشته باشید تنها زمانی که مبدل حجم بالایی از مایع را درون خود جای می‌دهد زمانی است که میزان موردنیاز برابر یا بالاتر از ظرفیت تبخیر کننده ها می باشد.

هر زمان که میزان موردنیاز از ظرفیت تبخیر کننده فراتر می رود، شیر کنترل ظرفیت وارد کار می‌شود که باعث محدود شدن نرخ خروجی از مبدل تا سقف ظرفیت ماکزیمم تبخیر کننده، می گردد.

شیر کنترل ظرفیت، شیری است که با فنر ساخته شده است و بالای خروجی مبدل نصب گردیده است. LPG مایع به قسمت فوقانی شیر می رسد و بخار درون مبدل به قسمت تحتانی شیر می رسد. در طی زمان کارکرد نرمال، شیر با فشار فنر باز می‌ماند.

زمانی که اختلاف فشار مایع/ بخار از نیروی فنر فراتر رود، فشار مایع باعث بسته شدن شیر کنترل ظرفیت می گردد. این عمل باعث تشدید افت فشار خواهد شد. در عوض، عمل شیر مذکور، هرچه بیشتر سبب کاهش حجم خروجی بخار از دستگاه می گردد. با عمل خفه کردن گاز، فشار گاز خروجی کاسته می گردد. این عمل اجازه می دهد که فشار درون مبدل حرارتی به مقدار سابق برگردد و حجم مناسبی از گاز در اختیار مشعل ها قرار دهد. در صورت کار در چنین شرایطی است که تبخیر کننده دائماً در حین پروسه و کار باشد.





فصل 2- نصب تجهیزات
رؤوس
- دستگاه را طوری نصب نمائید که با قواعد حاکم و جاری تطبیق داشته باشد.

- اتصالات مربوط به لوله کشی‌ها را با ترکیبی از آب بندهایی که مورد تأئید جهت مصرف LPG تکمیل کنید.

- خطوط لوله های زمینی فوق می بایست به طور مناسبی در مقابل فرسایش حفاظت گردد.

- خطوط لوله خروجی تبخیر کننده تا رگلاتور مرحله اول می بایست که به سمت تبخیر کننده سرازیر گردد تا اجازه دهد عمل متراکم شدن در خطوط بخار صورت پذیرد و مایع بتواند مجدداً به سمت تبخیر کننده باز گردد.

- هرگونه شی خارجی را از مسیر لوله ها قبل از نصب اتصالات پاک کنید.

- تمامی اتصالات و ملحقات همانطور که مشخص شده است را برای پیدا کردن نشتی ها تست کنید. درست قبل از زمانی که سیستم لوله کشی تحت سرویس قرار گیرد.

باز کردن بسته بندی و مونتاژ اولیه
باز کردن بسته بندی

به محض دریافت تبخیر کننده از سلامت بسته بندی اطمینان حاصل نمائید. سپس به دقت بسته را باز نموده و دستگاه را از هر جهت، بررسی نمائید تا صدمه ای ندیده باشد.

مونتاژ اولیه

مطابق جدول شمارة (1) در بدو امر درپوش یا درپوشهای هواکش را بر قسمت فوقانی دستگاه نصب کنید. مراقب باشید که محل نصب تبخیر کننده حداقل 15 فوت (5 متر) نسبت به شیرآلات مخزن ذخیره سازی فاصله داشته باشد.

همانطور که در شکل شمارة (2) مشاهده می نمائید، تبخیر کننده را در یک سطح محکم و غیر قابل اشتعال مستحکم نمائید. دقت نمائید که محل نصب تبخیر کننده باید درست در محلی باشد که در مسیر تردد وسایل نقلیه نباشد.




تفکیک کننده رسوبات (اختیاری)

FILTAIRE یک نوع وسیله فیلتر کردن می باشد که جهت به تله انداختن هیدروکربن موجود در بخار گاز LPG مصرف می گردد. همچنین این وسیله جهت به تله انداختن سایر مواد اضافی موجود در مخزن ذخیره و یا سایر تجهیزات، مورد مصرف واقع می‌گردد.

ناخالصیهای مذکور درون دستگاه فوق جمع شده و به طور دوره ای دفع می گردند. هیدروکربنهای باقی مانده که نقطه جوش بالاتر از LPG خالص دارند به وسیله فیلتر به تله انداخته می‌شوند.

یک مجموعه FILTAIRE شامل اقلام ذیل می باشد:

- اتصالات ورودی و خروجی

- شیر تخلیه (5)

- فشارسنج (4)

- دریچه (منفذ) (6)

- مجموعه کاملی از شیرهای بایپاس برای پاکسازی (3 و 2 و 1).

شیرهای بایپاس این قابلیت را به سیستم می دهد که سیستم به کار خود حتی زمانی که FILTAIRE جدا شده باشد، ادامه دهد. آیتمهای 6 و 5 و 4 در مجموعه کامل FILTAIRE وجود دارد.







عملیات Economy

در طول عملیات نرمال و زمانی که فشار مخزن بالای 30 پوند می‎باشد. رگلاتور بخار اولیه، بخار را برای بارگیری آماده می‌کند. در طول این زمان رگلاتور economy در سمت تخلیه تبخیر کننده بسته باقی می ماند و زمانی که فشار مخزن به پائین 30 پوند برسد این رگلاتور باز خواهد شد. دمای پائین محیط در فصول پائیز و زمستان یا میزان مصرف زیاد از مخزن، سبب این افت فشار می گردد، که یک این چنین تبخیر سازی نمی تواند فشار مخزن را در یک سطح حفظ کند. زمانی که فشار مخزن تا زیر 30 پوند افت می‌کند، رگلاتور economy باز می گردد و اجازه می‎دهد جریان از داخل تبخیر کننده عبور کند و نتیجتاً فشار تخلیه بالاتری که از تبخیر کننده خارج می گردد بر فشار تنظیم پائین رگلاتور تخلیه اولیه فائق می گردد. این مسأله باعث عبور جریان از داخل تبخیر کننده می‌گردد و بنابراین از افت فشار مخزن جلوگیری می‌کند.




تنظیم رگلاتور و ترموستات

شیر منبع را به روی رگلاتور منبع ترموستات و سایر خطوط تخلیه ببندید.

2. با استفاده از یک فیتینگ و شلنگ، یک مانومتر به خروجی شیر فشار در قسمت تحتانی ترموستات بین تیوپ منبع مشعل اصلی و تیوپ منبع پیلوت نصب کنید. بعدها می بایست که این درپوش را بردارید.

3. یک مانومتر (یا یک وسیله فشارسنج مشابه) به انتهای پایه آب چکان نصب کنید. بعداً می بایست درپوش را برداشته و پایه آب چکان را در ابتدای امر خشک نمائید.

شیر منبع را به سمت رگلاتور ترموستات باز نمائید.
دستگیره کنترل دمای ترموستات را روی آخرین شیار قبل از علامت HIGH قرار دهید.

6. بوسیلة چرخاندن دستگیره "ON/ PILOT/OFF" بر بالای ترموستات بر روی علامت PILOT ، PILOT را فعال کنید. دستگیره "START" را تا زمان جرقه زدن پیلوت فشار دهید (این کار را از 30 تا 60 ثانیه ادامه دهید). بعد از روشن شدن پیلوت، دستگیره "ON/PILOT/OFF" به حالت "ON" چرخانید. (شکل شماره 6 را ببینید.) هم اکنون مشعل(های) اصلی می بایست وارد کار بشوند.

7. همزمان با علمکرد مشعل اصلی، عملکرد رگلاتور ترموستات را تحت نظر داشته باشید و فشار گاز مشعل را با استفاده از یک مانومتر کنترل کنید. فشار ایده آل، 14 (ستون آب) برای رگلاتور ترموستات اگر مشعل خاموش باشد و 9 (ستون آب) برای رگلاتور ترموستات اگر مشعل روشن باشد، می‎باشد.


خلاصه کتاب اوضاع در آخر الزمان

خلاصه کتاب اوضاع در آخر الزمان در 16 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 80 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
خلاصه کتاب اوضاع در آخر الزمان

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

خلاصه کتاب اوضاع در آخر الزمان در 16 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

ضرورت ظهور و حقیقت داشتن آخر الزمان

انکار ظهور حضرت مهدی (ع) کفر است

درانتظار رؤیت امام زمان )ع(

درانتظار ظهور امام زمان )ع(

شعیه واقعی منتظر ظهور

نشانه های ظهور

زوال های سنت خوب در آخرالزمان

افزایش نفرت عمومی درمیان مردم آخرالزمان

رواج بی دینی درآخرالزمان

سستی اعتقاد مردم در آخرالزمان

در آخرالزمان ظالمان برمردم حکومت می کنند

زیاد شدن سه پدیده شوم درمیان مردم آخرالزمان

رواج اعتیاد در آخرالزمان

مردم در آخرالزمان

رواج مدهای پیاپی در آخرالزمان

عجایب در آخرالزمان

وضع نامطلوب زن ها در آخرالزمان

وضعیت نامطلوب برای اهل ایمان در آخرالزمان

تقارن ظهور با روز عاشورا

امنیت و آسایش دوباره برقرار خواهد شد.


ضرورت ظهور در حقیقت داشتن آخرالزمان :

پیامبر گرامی وائمه معصومین برحتمی بودن ظهور حضرت مهدی )ع( در آخرالزمان تأکید کرده و آن را بیان نموده اند.

احادیث کتابهای معبتر بسیاری نقل شده که خلاصه همه مطالب آن، این است که در آخرالزمان ستمگران و یاغیانی بی رحم به وجود می آیند و برجهان حکومت می کنند. پیامبر گرامی فرمودند: دنیا به پایان نمی رسد و این چنین نمی گذرد تا این که مردی از تبار من که نامش همنام من است ظهور کند و دنیا را پر از عدل وداد می کند. بنابراین ضرورت ظهور منجی عالم بشریت، واجب و ضروری است و هرکس به این فکر، اعتقاد ندارد در واقع ناآگاه است و یا آنکه آنقدر بی فکر و بی بند وبار است که به هیچ چیزی اهمیت نمی دهد و حاضر نیست که دراین باره فکر کند.

انکار ظهور حضرت مهدی )ع( کفر است :

مهدی )ع( حقیقتی است انکار ناپذیر و برهرفرد مسلمانی واجب است که به ظهور امام زمان )ع( معتقد باشد و همواره باید در انتظار ظهورش باشیم، و همین انتظار خود نشانه اعتقاد استوار ماست. پیامبر گرامی فرمودند: هرکه حضرت مهدی )ع( را تکذیب کند،به یقین بدانید که او کافر شده است. پس اکنون جایز نیست که ما نسبت به ظهور آن حضرت، سست اعتقاد باشیم و آن را انکار کنیم، چون تمام نشانه هایی که ائمه معصومین درباره آخرالزمان پیش بینی نموده اند، یکی پس از دیگری به وقوع می پیوندد و هرچه زمان بگذرد، واقعیت امر بیشتر ثابت و نمایان می شود.

اعتقاد به ظهور منجی بشریت از جانب خداوند، درتمام ادیان و اقوام به عنوان یک ضرورت حس می شود و هرچند که این اعتقادات گوناگون است ولی دراصل یک مطلب و یک موضوع و یک هدف را تداعی می کند.

درانتظار رؤیت امام زمان :

امام صادق )ع( در باره آن هایی که همواره منتظر ظهور امام زمان بودند ولی اجل به آن ها مهلت نداد می فرماید: هرکس که از شما بمیرد و درانتظار دیدن امام زمان بود، همانند کسی است که درسپاه حضرت قائم )ع( آماده برای انجام وظیفه است آن هایی که در آرزوی دیدن امام زمان هستند و مشتاق ظهورش می باشند حتماً خود را از هرلحاظ مهیا کرده اند و در تمام خوبی ها پیش قدم هستندتا این سعادت و لیاقت، نصیب آن ها شود. خداوند از دل های ما به خوبی آگاه است و می داند که این نیت های خیر با واقعیت، چقدر مطابقت دارد. انتظار ظهور و عشق دیدن مهدی )ع( همیشه برای خود و دیگران مایه دلگرمی است. و درانتظار امام زمان بودن، نشانه علاقه و عشق به آن حضرت است و درمقابل آن حضرت نیز به این گونه افراد، عنایت خاصی دارد.

درانتظار ظهورش باشیم :

اما صادق (ع) به شیعیان سفارش می کند که هر روز و هرشب، منتظر فرج امام زمان باشیم. انتظار فرج یعنی امید به گشایش کارها و راه نجات مردم است. انتظار فرج، یعنی آرزو داشتن برای نجات و رهائی همه مردم، واگر نیت خیر و دلسوزی برای مردم در دل ها باشد، این نشانه مهر و محبت افراد منتظر است. چون تنها کسی که می تواند جهان را از بحران روز افزون نجات دهد، اوست که ظهور می کند و دنیا را پر از عدل و داد می کند.

و درکل انتظار یعنی همراهی و همسوئی داشتن با امام زمان )ع( .

و شیعه واقعی، همواره منتظر فرج امام زمان است و درناملایمات دنیا و تمنای نفس، امتحان می شود تا از گرداب وسیع هوی و هوسها صحیح و سالم بیرون آید. و آنگاه معلوم می شود که او دراین امتحان بزرگ چه کرده است. ادعای شیعه بودن، آسان است ولی حقیقت داشتن این ادعا شرط است. شعیه حقیقی دراین دنیای بزرگ معلوم و ثابت می شود که چند درصد، درایمان خود استوار و ثابت قدم بوده است.

نشانه های منتظران ظهور :

سستی اعتقاد مردم در آخرالزمان :

سستی اعتقاد هم حد و حدودی دارد ولی امان از آن وقت که انسان به جائی برسد که هیچ اعتقادی نداشته باشد جز هوی و هوس.

در آخرالزمان مردم آنقدر بی اعتقاد و بی ایمان می شوند که دیگر کسی نام خدا را به زبان نمی آورد و تنها چیزی که رواج می یابد بی دینی است.

اگر امروز شل بجنبیم فردا و آینده دیر است چون با مشکلات وگسترش فساد بیشتری مواجه خواهیم شد آن وقت گناهش به گردن من و شما خواهد بود.

درآخر الزمان ظالمان برمردم حکومت می کنند:

در حالی که رسم است که حاکمان و زمامداران برای اداره کردن مردم، وظیفه خدمت و رسیدگی دارند ولی در آخر الزمان کاربرعکس می شود و آن ها تا آنجا که می‌توانند عرصه را برمردم، تلخ و ناگوار می کنند.

یکی از فرامین اصلی صهیونیزم این است که تمامی آداب و رسوم و فضائل اخلاقی مردم تمام ادیان و به خصوص اسلام و مسیحیت را لوث کنند تا از این راه به اهداف پلید خود برسند و متأسفانه تا کنون توانسته اند که بیشتر نقشه های خود را عملی کنند.

زیاد شدن سه پدیده شوم درمیان مردم آخرالزمان

یکی از نتایج حاصل از اوضاع دوره آخرالزمان به وجود آمدن اوضاع ناخواسته ای است که زن و مرد و کوچک و بزرگ را گرفتار مشکلات روحی و جسمی و درد و رنجهای گوناگونی می کند و درسخنی از امام صادق نقل شده که پیامبرگرامی فرمودند: از نشانه و علائم آخرالزمان زیاد شدن مرگهای سکته و مرضهای میکروبی است و فساد و فحشا دامنگیر مردم خواهد شد و مردم سست اعتقاد از روی هوی و هوس و بی بند و باری، معصیت و گناه آنها افزایش می یابد.

اسلام آئین الهی است که با فطرت انسان سازگار است و سلامت جسمی و روحی اورا درتمام زمنیه ها تضمین می کند و خوشبختی یک جامعه، درگرو پای بند بودن مردم به تمام موازین و فضایل اخلاقی است.

رواج اعتیاد در آخرالزمان :

یکی از بلایایی که در زمان ما رواج دارد اعتیاد است که خیلی ها گرفتار آن شده اند اعتیاد، انسان را از خود بی خود می کند و مدتی کوتاه، معتاد را آرامش می دهد که البته این آرامش واقعی نیست.

ازپیامبر گرامی نقل شده که فرمودند: بر امت من زمانی فرا می رسد که مردم چیزی را مصرف می کنند که نام آن بنگ است و بدانید که من از آن بیزارم. بنگ، آدمی را گیج می کند و بی اختیار، فاقد عقل و شعور می شود و با مرور زمان و تکرار مصرف آن، اثر شدیدی برعقل انسان به جای می گذارد.


پاورپوینت معماری ایرانی

پاورپوینت معماری ایرانی
دسته بندی معماری
بازدید ها 1
فرمت فایل ppt
حجم فایل 5621 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 52
پاورپوینت معماری ایرانی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

پاورپوینت معماری ایرانی دارای52اسلاید وقابل ویرایش

معماری ایران را میتوان در ادوار مختلف تاریخی بررسی و مطالعه نماییم که مربوط به ادوار پیش از اسلام است.

1- معـماری دوران ماقـبـل تـاریخ تـا زمان حـکـومت مادها.

- معماری دوره ایلام

2- معـماری از زمان حکـومت مـادهـا تـا پـایان دوره حـکـومت ساسانیان

الف-معماری دوره مادها

ب- معماری دوره هخامنشی

ج- معماری دوره پارت (اشکانی

د- معماری دوره ساسانی


پاورپوینت موزه پل کلی

پاورپوینت موزه پل کلی
دسته بندی معماری
بازدید ها 3
فرمت فایل ppt
حجم فایل 7849 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20
پاورپوینت موزه پل کلی

فروشنده فایل

کد کاربری 4674
کاربر

پاورپوینت موزه پل کلی



معرفی معمار



رنزو پیانو، معمار ایتالیایی، در سال 1937 در جنوا چشم به جهان گشود. تحصیلات خود را در پلی تکنیک میلان به اتمام رساند. از سال 1965 تا 1970 با لویی کان و ماکوفسکی کار کرد و از سال 1971 تا 1977 با ریچارد راجرز همکار بود. معروف ترین پروژه مشترک پیانو و راجرز مرکز پمپیدو در پاریس در سال 1977 بود.


موزه پل کلی یک نماد بین المللی است که برای تقدیر از پل کلی(نقاش، موسیقی دان، معلم و شاعر بزرگ قرن 20 ) ساخته شده است.این بنا در شهر برن ساخته شده است که حدود چهار هزار اثر ابرنگ و طراحی او در این گالری جمع اوری و ارائه شده است.این مرکز بزرگترین مجموعه در جهان است که تنها به آثار یک هنرمند اختصاص یافته است.


مقاله بررسی مدیریت بحران

مقاله بررسی مدیریت بحران در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 126 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
مقاله بررسی مدیریت بحران

فروشنده فایل

کد کاربری 6017
کاربر

مقاله بررسی مدیریت بحران در 40 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست مطالب :

عنوان صفحه

مقدمه..................................................................................................................... 1

بحران چیست؟....................................................................................................... 2

تعریف بحران ....................................................................................................... 3

بحران در سازمان................................................................................................. 4

شناخت بحران....................................................................................................... 6

خصوصیات بحران ............................................................................................... 9

مکعب بحران.......................................................................................................... 11

مفهوم بحران......................................................................................................... 12

اثرات جانبی مثبت بحران....................................................................................... 13

بحرانهای حاد و مزمن.......................................................................................... 14

ویژگی مشترک بحرانها.........................................................................................16

مدیریت بحران چیست؟.......................................................................................... 17

روش شناسی مدیریت بحران................................................................................ 18

برنامه مدیریت بحران............................................................................................ 18

اجزای برنامه مدیریت بحران................................................................................ 20

تهیه برنامه مدیریت بحران.................................................................................... 21

گروه مدیریت بحران.............................................................................................. 22

اولویت بندی بحران.............................................................................................. 23

وظایف مدیریت بحران........................................................................................... 23

مدیر بحران و هفت نکته کلیدی............................................................................. 24

مدیر بحران و رسانه ها........................................................................................ 25

مدیریت بحران و راهبردهای ارتباطات................................................................. 26

سایر موارد مربوط به مدیریت بحران ................................................................. 28

چگونگی رویارویی و مقابله با بحران ................................................................... 29

خصوصیت اعضای ستاد مبارزه با بحران........................................................... 30

طرحی برای کنترل مکانیکی بحران........................................................................ 31

هزینه بحران.......................................................................................................... 32

شناسایی افراد مربوط به سازمان و نیازهای مختلفشان...................................... 33

مسئولیت ها را دقیقاً مشخص کنید........................................................................ 33

توجه به جزئیات و مطالب نوشته شده.................................................................. 34

ارزیابی.................................................................................................................. 35

تصمیم گیری......................................................................................................... 35

نتیجه گیری............................................................................................................ 35

منابع...................................................................................................................... 40






مقدمه:

وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی و بروز خطرات و سوانح و بحرانهای اقتصادی،اجتماعی، سیاسی، نظامی واقعیتی است که بشر در طول تاریخ با آن آشنا بوده است. در این راستا هرچه قدر بر کسب موفقیت های تکنولوژیکی و اجتماعی افزوده شده است ، میزان بروز این خطرات غیره منتظره نه تنها کاهش نیافته بلکه در بسیاری از موارد افزایش نیز یافته است. صنعتی شدن جوامع و گسترش ارتباطات ماهواره ای و نقل و انتقالات اطلاعات به طور وسیع و همچنین بزرگتر شدن سازمانهای اجتماعی، اقتصادی و بازرگانی باعث شده که بیشتر بحرانها نهادی شود در واقع جزء جدا نشدنی از ماهیت درونی سازمانها گردد. بنابراین مشاهده میشود که در بیشتر مواقع افزایش پیچیدگی و توان تولیدی این سازمانها به طور بالقوه تقویت چنین حالاتی را اجتناب نا پذیر ساخته است. در برخورد اول ممکن است این تصور به وجود آید که بحرانهای صنعتی و اجتماعی ناشی از آنها مختص کشورهای پیشرفته صنعتی بوده و سیستمهای مصون کننده تنها مورد نیاز این گونه کشورهاست، در صورتیکه باید توجه داشت که کشورهای درحال توسعه و روبه رشد نیز به واسطه اینکه در مرحله ی فراگرد و یا انتخاب قرار دارند باید در برنامه ریزی های میان مدت و بلند مدت خود نه تنها در فکر جلوگیری بلکه در صدد ارزیابی ضررهای جبران ناپذیر حوادث پیش بینی نشده باشند.






بحران چیست؟

قبل از پرداختن به ویژگی های موقعیت بحرانی و معرفی رویکرد سیستماتیک رویارویی موثر، باید توجه کرد که در هرحال بحران یا مستقیماً در یک سیستم به وجود آمده یا تاثیر عوامل خارجی سیستم را مختل ساخته است. در هردو حالت می توان تجزیه و تحلیل خود را به صورت ملاحظات سیستماتیک پیش برد. زیرا در نهایت وظیفه ی مدیریت بحران، اتخاذ تصمیمات موثر بر اساس اطلاعات صحیح در جهت کاهش خسارات و کنترل سریع بحران است. این پروسه در نهایت با شناخت کنش ها و واکنشهای سیستماتیک انجام می شود. در غیر این صورت تصمیمات چیزی جز آزمون و خطا نخواهد بود و با توجه به سه عامل ،محدودیت زمان، تهدید و غافل گیری نمی توان انتظار داشت جایی برای چنین رویکردی باشد. مسلماً در تمام برنامه ریزیهای بحران جایی برای موقعیت های پیش بینی نشده در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین می توانیم بحران را بر اساس تعریف سیستم چنین بیان کنیم: اجزاء تشکیل دهنده سیستم در چارچوب معین بر اساس ضوابط و معیارهای سنجیده و تنظیم شده روابطی به صورت کنش و واکنش برقرار میکنند. در هر سیستم عناصر متغییر تشکیل دهنده ی آن باید در حدود و قلمرو معینی نگهداری و محافظت شود، در غیر این صورت حالت تعادل سیستم به هم می خورد، تا جایی که امکان محو کامل آن وجود دارد. بحران عبارت است از: وضعیتی که نظم سیستم اصلی یا قسمتهایی از آن را مختل کرده پایداری آن را برهم زند. به بیان دیگر بحران وضعیتی است که تغییری ناگهانی در یک یا چند قسمت از عوامل متغییر سیستم به وجود می آورد. شدت و ضعف بحرانها بستگی به عوامل تشدید کننده و یا عناصر کاهش دهنده بحران و تکنیکهای موجود برای مدیریت و بالاخره مهار آن دارد. از نظر عملیاتی نیز بحران را می توان به صورت یک سیستم، تجزیه و تحلیل کرد که در آن دوسری عوامل مختلف یکی محیط و ساختار سیستم و دیگری عواملی که موجد بحران هستند ، وجود دارد. تعیین اینکه کدام یک از عوامل و عناصر تشکیل دهنده ی سیستم در مقابل بحران آسیب پذیری و تاثیر پذیری بیشتری دارد، یکی از وظایف اولیه ی تحقیق و پژوهش مدیریت بحران است تعیین آسیب پذیرترین بخش سیستم در عمل به بخشی از سیستم بر می گردد که بالاترین رسیدگی را نیاز دارد.



تعریف بحران:

تعریف بحران به علت اینکه تاکنون در خصوص آن توافقی میان صاحب نظران پدید نیامده کار ساده ای نیست، واژه ی بحران که معادله CRISIS در زبان انگلیسی است از پزشکی وارد علوم اجتماعی و اقتصادی شده است. در پزشکی وضعیت بحران به وضعیتی اطلاق می شود که ارگانیزم دچار بی نظمی شده و به خطر افتاده است. برخی عقیده دارند که در زمینه ی مسائل اجتماعی هم زمانی که جامعه و سازمان از نظم عادی خارج و دچار آشفتگی می شود وضعیت بحرانی حاکم میگردد. در نهایت بحران به صورت زیر تعریف شده است: بحران شرایط غیرعادی است که در آن مشکلات ناگهانی و پیش بینی نشده ای پدید می آید در چنین شرایطی ضوابط و هنجارها و قوانین مرسوم دیگر کارساز نیست.


بحران در سازمان:

اکثر سازمانهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … در زمانهای خاص با بحران رو به رو می گردند.

امروزه بحران در سازمانهای اقتصادی نمود بیشتری دارد که ناشی از بحران پولی و انرژی و رکود تورمی اقتصاد است و از طرف دیگر بحران در سازمانهای اقتصادی با بحران در محیط زیست، جهش تکنولوژی و انفجار اطلاعات روز به روز تشدید میشود. بحرانهای اقتصادی خود زمینه ساز ایجاد بحرانهای اجتماعی در جوامع و سازمانها شده اند. پیچیدگی سازمانهای اجتماعی و گستردگی ارتباطات میان جوامع خود منجر به بحرانهای جدیدی شده است.

همه ی مطالب عنوان شده فوق لزوم شناخت بحران و تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به آن را برای ما روشن میسازد. در حقیقت وجود بحران، فشار را بر مدیران افزایش میدهد. عواملی نظیر تورم، کمبود منابع اولیه ، انرژی ، کیفیت نامطلوب ، نارضایتی کارکنان، مسائل اجتماعی، مسائل روانی، نیز تشدید کننده فشار بر مدیران جهت اداره سازمانهایی هستند که با بحران روبرو میباشند.

اگر بخواهیم مطالب فوق را به طور منسجم ارائه دهیم می توان گفت:مدیران سازمانهای امروزی تحت پنج نوع فشار قرار دارند که به شرح زیر می باشد:

اولین فشار از ناحیه ی زیستی میباشد. فضای زیستی روزبه روز تحت تاثیر فعالیت های سازمانهای تولیدی تحت فشار بیشتری ناشی از آلودگی قرار میگیرد. این مسئله علی الخصوص برای مدیران در ایران علیرغم کم بها بودن آن دارای اهمیت خاصی میباشد.

دومین فشار از فضای اجتماعی سر چشمه میگیرد. فضای اجتماعی به تدریج با تکثیر نهادها و سازمانها پیچیده تر میشود و باعث یک رشته عکس العمل های زنجیره ای میگردد.

سومین فشار از ناحیه ی فضای اطلاعاتی است. مدیران امروز نیاز به اطلاعات گسترده تری دارتد تا بتوانند روابط واحدهای خود را با محیط پیچیده و متغییر پیرامون سامان دهند و تعادل شکننده را حفظ کنند به طور کلی میتوان گفت که تمام سازمانها و نهادها و واحدهای تولیدی برای حل مشکلات بیش از پیش به اطلاعات نیاز پیدا میکنند. مسئله فوق علی الخصوص برای مدیران ایرانی که به نظر می رسد در این مورد دچار ضعف هایی میباشند حائز اهمیت است.

چهارمین فشار از ناحیه فضای سیاسی جامعه است. قدرتهای سیاسی امروزه دارای پیچیدگی های زیادی هستند که بر روی سازمانهای جامعه تاثیر میگذارند زیرا امروزه روابط میان سازمانها و نهادهای دولتی گسترش یافته و نظارت قدرت حاکمه بر فعالیت های سازمانها بیشتر اعمال میشود.

پنجمین فشار از ناحیه افکار عمومی است. افکار عمومی با گسترش نظامهای اطلاعاتی و ارتباطی و رسانه ها بیش ازپیش در جریان فعالیت شرکتها و سازمانهای مختلف قرار می گیرد و از آنجا که عملکرد این سازمانها در زندگی جامعه اثر دارد نسبت به آن عکس العمل نشان میدهد.

همه مسائل فوق وظیفه مدیریت را روز به روز مشکل تر و پیچیده تر می کند و بحران در مدیریت را عمیق تر می سازد. علاوه بر فشارهای فوق مشکلاتی نظیر کمبود مواد اولیه،کمبود سهمیه ی ارزی، مسائل اجتماعی، مسائل اقتصادی، تورم، فشارهای روانی، فشارهای سیاسی و …مدیران امروزی جوامع را احاطه کردند و سبب ایجاد شرایط بحرانی شده اند.



شناخت بحران:

در بحران هدفهای عمده به خطر افتاده است و فرصت برای تصمیم گیری نیز بسیار کم است و حادثه پیش آمده کاملاً غیر منتظره و غافلگیر کننده می باشد. درچنین شرایطی دیگر نمیتوان از روشهای معمول برای نشان دادن عکس العمل استفاده کرد. مدیریت در چنین حالتی بیش از هرچیز به تجربه،مهارت،سرعت،هوشمندی، خلاقیت و موقع سنجی نیاز دارد و باتوجه به اطلاعات موجود باید هرچه سریعتر موضوع ارزیابی و نسبت به آن اقدام شود. بدیهی است هرچه اطلاعات موجود بیشتر و نظام اطلاعاتی کاراتر و توانایی بیشتری در پردازش سریع اطلاعات باشد، تصمیمات اخذ شده می تواند بهترین نتایج ممکنه را به بار آورد. در چنین شرایطی معمولاً به علت دستپاچگی و شتاب زدگی و همچنین حاد بودن موضوع تصمیم گیران معمولاً دستخوش اختلاف نظر شدید میشوند و میان آنها درگیری پدید می آید که موضوع را مشکل تر می سازد. لازمه ی رفع اختلاف آن است که تصمیم گیران در چنین شرایطی تلاش کنند با حفظ خونسردی با یکدگر بحث و گفتگو کنند.

انواع بحران و شرایط هرکدام به شرح زیر می باشد:

1)بحران نو ظهور:

دراین بحران وضعیت تهدید شدید است و بحران پیش آمده بدون سابقه و کاملاً غیر منتظره میباشد و فرصت کافی برای تصمیم گیری وجود ندارد.

2)بحران آرام:

در این حالت تهدید کم است و فرصت برای تصمیم گیری زیاد ولی حادثه غیر مترقبه می باشد. تصمیم گیران باید از فرصت موجود برای جمع آوری اطلاعات بحث و گفتگو استفاده کرد و بهترین تصمیم را اخذ نمایند.

3)بحران تصادفی:

در این حالت بحران به وجود آمده تهدید اساسی نیاورده است ولی غافلگیری شدید است و زمان نیز برای تصمیم گیری کوتاه می باشد. اگر تصمیم گیری درست انجام نشود ممکن است بحران تشدید شده و تهدید زیادی به وجود آورد. غالباً چون تهدید زیاد نیست تصمیم گیران به آن به اندازه کافی توجه نمی کنند و در نتیجه بعداً گرفتار می شوند.

4)بحران انعکاسی:
در بحران تهدید شدید است و زمان عکس العمل کوتاه ولی غافلگیری وجود ندارد چون از قبل وقوع چنین حادثه ای قابل پیش بینی بوده است.

5)بحران تعمقی:

در بحران تهدید شدید است ولی هم زمان کافی برای عکس العمل وجود دارد و هم بحران قابل پیش بینی بوده است و در نتیجه تصمیم گیران هم میتوانند مقدمات کار را از قبل فراهم کنند تا غافلگیر نشوند وهم فرصت کافی برای جمع آوری اطلاعات و بحث و گفتگو داشته باشند.

6)بحرانهای روزمره:

در چنین حالتی هم تهدید کم است و هم زمان برای تصمیم گیری زیاد می باشد و یک بحرانی است که افراد با آن هرچند مدت یکبار با آن روبه رو میشوند و معمولاً روشهای مقابله با این بحران نیز از قبل مشخص میشود.

7)بحران اجرایی:

تهدید کم ، زمان عکس العمل زیاد و بحران قابل پیش بینی می باشد. باید مقدمات کار طوری فراهم شود تا در فرصت کوتاه بحران به وجود آمده بتواند بهترین تصمیم را گرفت.

تمام موارد فوق جنبه های مختلف بحران میباشد که لازم است مدیران از قبل برنامه خاصی در خصوص نحوه برخورد با هرکدام از بحرانهای بالا داشته باشند تا عامل غافلگیری نتوانند تهدید و

باعث تشدید بحران شود .





اولویت بندی بحران ها:

برخی از بحران ها به وسیلة‌ تصمیمات تجاری و به صورت آگاهانه به وجود می آیند . بحران هایی که به دنبال بستن یک کارخانه و اخرج کارکنان پیش می آیند ، از این نوع هستند. اما برخی دیگر از بحران ها نظیر آتش سوزی ، خرابکاری و کارشکنی و… در کنترل مدیران نیستند . به هر حال ، در هر دو صورت می توان با پیش بینی یک بحران عمومی یا خاص ، برای پیشگیری و مداخله در آن برنامه ریزی کرد.



وظایف مدیریت بحران :

یک مدیر بحران وظایف مختلفی را بر عهده دارد که اهم آنها به شرح زیر است :

1- هماهنگی در به جریان انداختن اطلاعات بین افراد و واحدهای ذی ربط ، با توجه به محرامانه بودن اطلاعات .

2- هماهنگی در ارائه خدمات و تضمین کیفیت افراد و گروهایی که می توانند بحران هایی را ایجاد کنند. نظیر : کارگران یک کارخانه ، دانشجویان یک دانشکده و یا مشتریان .

3- همدردی و کمک به افراد بحران ساز به منظور جلوگیری از وقوع بحران .

4- مشورت ، ارائه و دریافت پیشنهاد از افراد و واحدهای دخیل و در حل بحران (به صورت مستقیم یا غیر مستقیم)

5- ارائه خدمات ، نظیر پرسنلی و اطلاعاتی ، به افراد مؤثر و دخیل در حل بحران.

6- ارزیابی فرآیندها و انجام پیگیری های لازم.



مدیریت بحران در هفت نکتة‌ کلیدی:

اتفاقات و حوادث روی می دهند و ما نمی توانیم مانع وقوع آنها شویم . اما با به کارگیری روشهای مدیریت بحران ، می توانیم فشار ناشی از وقوع آنها را کاهش دهیم . در همین ارتباط ، در مباحث مدیریت بحران ، نکات مختلفی مطرح شده است که هفت نکتة‌ کلیدی زیر در همین خصوص هستند:

1- مسئولیت پذیر باشیم و اگر مقصر هستیم ، به تقصیر خود اعتراف کنیم .

2- هر مسئله ای ، لزوماً بحرانی نیست؛ بنابراین ، تفاوت بین بحران و تبلیغات منفی را تشخیص دهیم .

3- با مطالعه ،مشورت و تفکر قبلی به دیگران پاسخ دهیم .

4- با رسانه ها دوستانه برخورد کنیم ، نه خصمانه .

5- با نشان دادن ناراحتی خود به دیگران ، با آنها همدردی و همدلی کنیم .

6- 24 ساعت بعد از بحران را جدی بگیریم ؛ زیرا در این 24 ساعت ، شهرت و منافع آتی یک سازمان ، از بین می رود یا احیاء می شود.

7- برنامة‌ مدیریت بحران را بر پایة حسن شهرت و منافع سازمان طراحی کنیم .







مدیر بحران (Crisis Manager) و رسانه ها:

معمولاً مدیران بحران برای روش ها و نحوة‌ پاسخگویی گروه مدیریت بحران در برابر رسانه ها اهمیت خاصی قائلند . تماس های قبلی با خبرنگاران می تواند از اشتباهات بعدی جلوگیری کند . مدیران ضرورتاً باید یاد بگیرند که با رسانه های افراطی ، چگونه برخورد کنند؛ چگونه با استفاده از روشی مثبت در برابر رسانه ها پاسخگو باشند ؛ و چگونه با خبرنگاران از موضعی مثبت برخورد نمایند.

اغلب فراموش می شود که در مصاحبه های تنش زا از برخوردهای خشن و خصمانه ، پرهیز شود. پرهیز از پرحرفی بیان پاسخ های کوتاه و متناسب با نیاز مخاطب ، از روش های دیگر برخورد با رسانه هاست. مدیران زیرک ، با عبارات کوتاه و سریع در برابر سئوالات غیر منصفانه ، پلی به سمت ساختن ذهنیتی مثبت ایجاد می نمایند . برای مثال ، از چنین عبارتی می توان استفاده کرد:

«شما به نکتة‌ مهمی اشاره کردید ؛ اما برای سازمان ما موضوع دیگری مهمتر است ، برای مثال …»

یک مدیر بحران حتماً با رسانه ها سروکار خواهد داشت و این موضوع چیزی نیست که بی اهمیت و کوچک، تلقی شود . به طور خلاصه ، عوامل زیر بر جریان هدایت یک مصاحبه تأثیر می گذارند:

1- پاسخگویی مختصر و مفید (Directly and Briefly).

2- رعایت ادب و به کارگیری رفتار و روش مثبت .

3- پاسخگویی روشن و قابل فهم .

4- ارائه اطلاعات تکمیلی به صورت مکتوب .

5- سعی در درک رسانه ها.

6- داشتن درک حرفه ای.

7- پرهیز از راهنمایی نادرست و دروغ.

8- پرهیز از بیان عبارت «اطلاعی ندارم».

9- پرهیز از جدل و جرو بحث.

10-پرهیز از بیان مطالب تکراری.

11-پرهیز از ایجاد چالش بیشتر به جای توضیح اضافی.



مدیریت بحران و راهبردهای ارتباطات:

همان گونه که توضیح داده شد ، مدیران بحران باید بتوانند در قبال بحران های ایجاد شده ،در برابر رسانه ها پاسخگو باشند. در یک سطح جامع تر ، یکی از ابزارهای مدیریت بحران ، مدیریت ارتباطات است . ارتباطات با افراد و گروه های درونی و بیرونی ، مانند کارکنان ، سهامداران ، مشتریان ، توزیع کنندگان ، رسانه ها و سایر ذی نفع ها می تواند بر نتایج یک بحران تأثیرگذار باشد . راهبردهای ارتباطات ( که بعد از وقوع بحران مورد استفاده قرار می گیرند) به قرار زیر است :

1- حملة‌متقابل : به کسانی که مدعی بروز بحران در سازمان هستند ، به صورت منطقی و مستدل ثابت می شود که اشتباه می کنند و در صورت لزوم ، از آنها به مراجع قانونی شکایت می شود.

2- انکار بحران : سازمان ، موقعیت خود و عدم وجود بحران را تشریح می کند.

3- پذیرش بحران : وجود بحران پذیرفته می شود ؛ اما باین توضیح که چنین بحرانی خارج از کنترل سازمان بوده است.

4- بهانه و توجیه : در این راهبرد نیز وجود بحران پذیرفته می شود ؛ اما با این توضیح که زیاد جدی نبوده و آسیب چندانی نداشته است.

5- اقدامات اصلاحی : در این حالت ، سازمان با پذیرش ضمنی یا صریح مشکل ، به انجام فعالیت های اصلاحی در جهت سالم سازی و جلوگیری از بروز مجدد بحران ، اقدام می کند.

6- به ابراز همدردی و همدلی و دلجویی از افراد و گروه های آسیب دیده پرداخته می شود.

7- عذر خواهی رسمی : در این حالت ، سازمان مسئولیت کامل بروز بحران را تقبل کرده و به صورت رسمی از افراد و گروه های ذی نفع عذرخواهی می کند.