دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 7 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 396 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
گزارش کارآموزی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در 40 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه
با توجه به رشد روزافزون جمعیت جامعه انسانی و فعالیتهای اقتصادی آن در سالهای اخیر نیاز به حسابداری در رشتههای مربوط به آن را در جامعهای امروزی به یک مسئله جدی مبدل ساخته است و صاحبنظران را برآن داشته که در مورد توسعه و گسترش این حرفه بااهمیت فکر اساسی نمود و تلاش پرثمری را در این مورد ارائه نمایند هدف ما از این کارآموزی یادگیری حرفه حسابداری به صورت علمی و آشنایی دانشجویان با طرز روابط و رفتار قوانین سازمانها و مؤسسات میباشد. و تا به هنگام ورود دانشجویان به بازار کار بتوانند با اعتماد به نفس کافی عمل نمایند
فصل اول
آشنایی کلی با مکان کارآموزی
تاریخچه سازمان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در تیرماه سال 1372 با سعی و تلاش فراوان مسئولات شهر شروع بکار نمود فعالیت آموزشی این واحد عملاٌ از مهر ماه 1373 با پذیرش 175 نفر دانشجو در رشته تحصیلی زراعت و اصلاح نباتات و 52 نفر در رشته کاردانی کامپیوتر آغاز گردید.
فعالیتهای ساختمانی این دانشگاه در سال 1375 شروع و با فضای به وسعت 7200 متر مربع در مهرماه 1377 مورد بهرهبرداری قرار گرفت زمان اندکی نگذشت که این واحد با پیگیریهای مستمر رئیس سابق واحد آقای دکتر رجایی با تلاشهای شبانهروزی خود بال و پر گسترده و با 13 رشته و با فضای آموزشی بیش از 7760 متر مربع و بالغ بر 36 نفر عضو هیئت علمی تمام وقت خدمات علمی و فرهنگی خود را ارائه نمود.
در حال حاضر این واحد دانشگاهی با دارا بودن دو سایت مجهز به شبکه کامپیوتری و با ازمایشگاههای مجهز 13 رشته دایر و 7 رشته در حال تأمین و بیش از 1500 نفر دانشجوی خواهر و برادر به یکی از واحدهای دانشگاهی مطرح تبدیل شده است.
هدف و وظایف اساسی دانشگاه
هــدف
پرورش استعدادها و انتقال و پیشبرد دانش از طریق آموزش و پژوهش علمی و ترویج و توسعه علوم به منظور تأمین و تجهیز نیروی انسانی متعهد و متخصص جهت رفع نیازهای مشروع جامعه.
وظایف اساسی دانشگاه
- بالابردن سطح اطلاعات علمی مردم در زمینههای مختلف.
- گسترش مرزهای دانش از طریق تبادلنظر با مراکز و منابع علمی داخلی، خارجی و بینالمللی.
- تعمیم و توسعه آموزش علمی در اجرای بند 3 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
- تربیت دانشآموختگان و متخصصان متعهد خدمت به جمهوری اسلامی.
- تأمین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و بهداشت و درمان و سایر رشتهها.
- تربیت نیروی انسانی آگاه و معتبر از میان مردم کلیه مناطق کشور بویژه مردم مناطق محروم به منظور جذب خدمت در آن مناطق در جهت رفع محرومیتهای موجود.
- انجام پژوهشهای علمی در زمینههای مختلف علوم و فنون.
- کاستن از تعهدات در زمینه آموزش عالی و پژوهشهای علمی.
- جلب هرچه بیشتر مشارکت و همکاری و همیاری مردم در زمینه آموزش عالی و تربیت متخصص و محقق.
- اعمال و اجرای سیاست عدم مرکزیت در آموزش عالی و پژوهش.
- فراهم ساختن زمینه حداکثر بهرهوری از علما و فقها و استادان دانشگاهها و سایر متخصصان و کارشناسان در امور آموزشی و پژوهشی در سرتاسر کشور.
- ترجمه و تألیف کتب و نشریات در زمینههای مختلف اسلامی، ادبی، علمی و فنی.
- ارائه خدمات علمی و پژوهشی به بخشهای مختلف اعم از دولتی و خصوصی.
خدمات دانشگاه آزاد میانه
دانشگاه آزاد اسلامی فرآیند تولید نداشته و فعالیتش بصورت خدماتی میباشد. به اینصورت که پس از امتحان کنکور دیپلمههای رشتههای مختلف پس از پذیرفته شدن در رشتههای موجود در دانشگاه ثبت نام نموده و بعد از تحصیل در مقطع کاردانی (حدود دو سال) و کارشناسی (چهارسال) در این دانشگاه فوق دیپلم یا کارشناس شناخته شده و بعنوان متخصص میتواند در جامعه به فعالیت مشغول شوند بیش از ده رشته پذیرش دانشجو دارد.
نوع خدمات و شرح مختصری از فرآیند خدماتی
الف- خدمات آموزشی: تعداد رشتههای موجود در مقطع تحصیلی.
1- حسابداری (کاردانی – پیوسته و ناپیوسته)
2- کامپیوتر (کاردانی – پیوسته و ناپیوسته)
3- کشاورزی (کارشناسی)
4- اقتصاد کشاورزی (کارشناسی)
5- اقتصاد صنعتی (کارشناسی)
6- اقتصاد بازرگانی (کارشناسی)
7- ادبیات (کاردانی)
8- دینی و عربی (کاردانی)
9- معماری(کاردانی)
10- تکنولوژی و تولیدات گیاهی (کاردانی)
11- الکترونیک (کاردانی)
- تأمین کانون فارغالتحصیلان و دفتر فرصتهای شغلی.
- جذب یا استخدام استادان متعهد و متخص و اعطای بورسیه برای دورههای تحصیلی.
- استفاده از طرح سربازی مشمولان متخصص.
- توفیق چشمگیر فارغالتحصیلان در دورههای تحصیلی و احراز مشاغل در بخشهای مختلف اقتصادی جامعه.
- اجرای متمرکز ثبت نام – انتخاب واحد و حذف و اضافه – صدور تیمهای دانشجویی با استفاده از طرح توسعه شبکه کامپیوتری.
ب – امور دانشجویی
1- ارائه غذای گرم برای بیش از 600 نفر دانشجویان یا اساتید یا پرسنل.
2- تأمین هشت باب ساختمان خوابگاه خواهران و سه باب برای برادران.
3- تأمین تمامی وسایل رفاهی موردنیاز دانشجویان ساکن در خوابگاه.
4- دایر نمودن بوفه در محوطه دانشگاه.
5- فراهم نمودن کارتهای نیمبها جهت استفاده از استخر و ...
6- اجاره دادن سلف سرویس و شرکت تعاونی دانشجویان.
ج – تربیت بدنی.
1- برگزاری مسابقات کشتی دانشگاه ازاد اسلامی سراسر کشور.
2- برگزاری مسابقات تنیس روی میز منطقه.
3- برگزاری مسابقات والیبال و فوتبال داخل سالن.
د- امور مالی.
1- وصول چک دانشجویان.
2- وام اعطائی به دانشجویان.
3- و غیره.
دریافتها
دریافتهای نقد و یا مستقیم و دریافتهای غیرنقدی یا غیرمستقیم یا همان چک که این خود به دو قسمت تقسیم میگردد. وصول چک و برگشت چک، دریافتها: هر شرکت و یا مؤسسهای یک نوع درآمدهایی دارند که دانشگاه آزاد نیز درآمدهایش با توجه به شهریه تأمین میشود به این ترتیب که: وقتی که دانشجویی برای ثبت نام مراجعه میکند و تمام مراحل ثبت نام را انجام میدهد در قسمت آخر به امور مالی دانشگاه یعنی اپراتور حسابداری دانشگاه مراجعه میکند تا شهریه خود را واریز نماید دانشگاه آزاد میانه برای شهریه دانشجویان در سال 81 قانون جدیدی برای دانشجویان خود در نظر گرفت که دانشجویان با توجه به آن قانون شهر خود را پرداخت نمایند.
اول: دانشجویان ترم اول باید شهریه خود را به طور مستقیم یا نقدی پرداخت نمایند دوم: دانشجویان ترم دوم و بالاتر میتوانند نصف شهریه خود را به طور مستقیم یعنی نقد و بقیه را بطور غیرمستقیم یعنی در دو عدد چک بپردازند البته باید متذکر شویم که دانشجویان میتوانند از صندوق رفاه دانشجویان وامی را از دانشگاه برای تأمین شهریه خود بردارنند همچنین میتوانند برای کمتر کردن و کاهش دادن هزینه شهریه از ریاست دانشگاه تخفیف بگیرند وقتی که دانشجویان برای پرداخت شهریه به اپراتور حسابداری مراجعه میکنند اپراتور حسابداری با توجه به ترم اول و دوم یا ترمهای بالاتر آنها را ثبتنام میکند اپراتور حسابداری ضمن ثبت نام باید توجه داشته باشد به چکها و فیشهای که در اختیار دارد دانشجویان را ثبت نام میکند باید حتماً شماره فیش، تاریخ و همچنین شماره تاریخ چکها باید حتماً ثبت شود اپراتور حسابداری وقتی دانشجویان را ثبتنام کرد برگ انتخاب واحد آنها را Print میکند که این قسمت با توجه به برنامههای آموزش و مالی انجام میگیرد که این Print در سه نسخه میباشد که نسخه اول را اپراتور حسابداری برمیدارد و نسخه دوم را به آموزش و نسخه سوم در اختیار خود دانشجو قرار میگیرد البته باید متذکر شویم که اپراتور حسابداری حتماً باید هر سه برگ را امضاء کند. اپراتور حسابداری هر روز در آخر وقت اداری تمامی Printهای دانشجویان را در اختیار امور مالی قرار میدهد در قسمت امور مالی تنظیمکننده اسناد شهریه آنها را با توجه به رشته و فیشهایشان جدا میکند و سند موردنظر یعنی سند شهریه را میزند که در ثبتنام، ثبت سند فوق را میزند که بصورت زیر میباشد. سپس بانک و اسناد دریافتنی را بدهکار و شهریه کاردانی و کارشناسی را بتانکار میکند در ضمن ثبت سند فوق زمانی است که بدهکار یا بستانکار و یا تخفیف و غیره را دانشجو نداشته باشد وقتی که سند زده شده توسط تنظیمکننده اسناد شهریه امضاء شده و همراه با چکها و فیشها و Printها به رسیدگی کننده تحویل داده میشود رسیدگی کننده بعد از اینکه اسناد شهریه را با توجه به چکها و فیشهایشان بررسی نموده چکها را برداشته و اسناد شهریه را به مدیر مالی ارائه میدهد البته رسیدگیکننده بعد از امضاء و مهر به شخص مدیر مالی میدهد و بعد از امضاء و بررسی مدیر مالی به معاونت مالی دانشگاه تحویل داده میشود و زمانی که سند به قسمت امور مالی تحویل داده میشود البته با امضاء و تائید رئیس دانشگاه، این اسناد توسط مسئول بایگانی میشود و دفتر روزنامه و کل و بانک نیز از روی آن نوشته میشود.
بررسی شرح وظایف رشته کارآموز
وظایفی که در دانشگاه آزاد میانه در قسمت حسابداری به عهده اینجانب بود به قرار زیر میباشد.
1- بایگانی
2- نوشتن دفتر روزنامه و کل
3- مغایرت
1- اولین وظیفهای که در قسمت حسابداری به عهده اینجانب بود بایگانی کردن اسنادی بود که توسط تنظیمکننده اسناد زده میشد و بعد از اینکه سندها امضاء شده و رسیدگی لازم انجام شد به قسمت بایگانی داده میشد که اسناد موردنظر را طبق شماره سند و تاریخ آنها در زونکن گذاشته و بایگانی میکردم.
2- دومین وظیفه من نوشتن دفتر روزنامه و کل بود که وقتی اسناد بایگانی میشد آنها را به ترتیب شماره سند وارد دفتر روزنامه میکردم و بعد از روی دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل میکردم. دفتر روزنامه دفتری است که در اول سال مالی با مهر و امضای دارایی و اداره ثبت اسناد پلمپ شده و دارای ارزش قانونی میباشد در دفتر روزنامه نباید تا حدالامکان قلمخوردگی باشد و لاک زدن هر چیزی که موجب پاک شدن ارقام میشود در این دفتر غیرقانونی است. در مورد اشتباهی که ممکن است رخ دهد. باید با زدن قلم قرمز روی عدد یا نوشتن صحیح آن در بالای سطر اشتباه را برطرف کرد.
3- سومین وظیفهای که بعد از وظایف بالا به عهده اینجانب گذاشته شد وارد کردن مبلغ فیشها و چکها بود که فیشها در قسمت دریافتها براساس شماره حساب، شماره سریال و تاریخشان و چکها را نیز در قسمت پرداختها براساس شماره حساب و شماره چک وارد میکردیم.
باید متذکر شویم که حتماٌ نام اشخاص در هر دو قسمت پرداختی و دریافتی درج شود.
در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه طبق مقررات و آییننامه در هر ماه در قسمت حسابداری وظیفه دارد تا یک صورت مغایرت بانکی از سه حساب بانکی دانشگاه تنظیم و تهیه نماید.
اما چون دانشگاه میانه با سه بانک ملی مرکزی و بانک ملی شعبه امام و بانک کشاورزی حساب دارد هر ماه برای هر کی از این حسابها صورت مغایرت تهیه و تنظیم میکند در اول یک صورت حساب از بانک توسط حسابداری دریافت میشود و سپس صورتحساب دریافتی توسط یکی از حسابداران دانشگاه با صورتحساب دانشگاه مطابقت داده و هر گونه اشتباه یا کسری ثبت را به معاون حسابداری اطلاع میدهد. تا برای رفع آن اقدامات لازم انجام بگیرد و یک نکته مهم این است که در دانشگاه میانه چنانکه گفته شد هر ماه یک صورت مغایرت تهیه و هر کدام از آنها را بعد از بررسی کامل به قسمت بایگانی اسناد و مدارک حسابداری فرستاده میشود.
امور در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامی – واحد میانه
- ایجاد یک باب ساختمان چهار طبقه به مساحت 2292 متر مربع جهت خوابگاه خواهران.
- آماده سازی قسمت ورودی دانشگاه، ایجاد فضای سبز و همچنین محوطه سازی سایت اصلی دانشگاه.
- گسترش ساختمانهای جدید برای دانشجویان.
- استخدام کارمندان جدید برای جلوگیری از کمبود نیروی کاری
- مجهز کردن کتابخانه برای استفاده هرچه بیشتر دانشجویان از منابع.
- افزایش ظرفیت سلف سرویس فعلی دانشگاه.
- خرید زمینهای زراعی برای دانشجویان رشته زراعت.
برنامههای آینده دانشگاه آزاد
- تلاش برای جذب استادان مجرب برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی میانه، از شهرها و استانها برای کلیه رشتهها.
- تلاش و کوشش برای آوردن کارشناسی برای رشتههای کاردانی به گفته رئیس دانشگاهی قبلی.
- آوردن رشتههای فنی و مهندسی جدید به دانشگاه.
- گسترش هرچه بیشتر ساختمان و ایجاد خوابگاه برای دانشجویان.
- محوطهسازی اطراف ساختمان آموزشی دانشگاه.
- تلاش برای تأسیس گلخانه با اهداف پژوهشی و اقتصادی.
- تأسیس ایستگاه هواشناسی درجه سه با اهداف پژوهشی و آموزشی دانشگاه.
شرح وظایف رشته کارآموزی
همانطوری که قبلاً ذکر شد حسابداری یکی از مهمترین بخشهای این مؤسسه میباشد که هدف آن سامان دادن به امور مالی و اداری و جلوگیری از سوءاستفادههای اشخاص میباشد مهمترین وظایف این بخش دادن اطلاعات مفید برای مقامات بالا و خدمت بیشتر به قشر دانشجویان میباشد این رشته نیاز مبرم به کارشناسی حسابداری دارد که تحت نظارت سازمان مرکزی میباشد تا به نحوه احسن این بخش فعالیت نماید من در آغاز با رضایت مسئولین محترم قسمت امور مالی کارآموزی خود را در قسمت امور مالی یا همان قسمت حسابداری که مرتبط با رشته تخصصی خودم بود آغاز کردم کارآموزی به علت اینکه دو واحد عملی میباشد پس باید حضور متسمر و فعال در مکان کارآموزی داشته باشم مدت کارآموزی در حدود دویست و چهل ساعت در حدود چهل روز میباشد من از اولین روزی که کارآموزی خودم را در دانشگاه آزاد اسلامی – واحد میانه آغاز کردهام از ساعت هفت و سی دقیقه صبح تا ساعت چهارده و سی دقیقه مشغول بکار میباشم چون یکی از عوامل مؤثر در دوره کارآموزی حضور به موقع در محل کارآموزی و رعایت نظم و ترتیب و همکاری با کارکنان این قسمت میباشد، چون زمانی که کارآموزی من در این دانشگاه آغاز شد زمانی بود که ثبت نام شروع شد به همین دلیل من اولین کار و فعالیت خود را با جدا کردن چکهای مربوط به دانشجویان آغاز کردم بطوری که چکهای ارائه شده از طرف دانشجویان را از هم جدا کرده و نام و نام خانوادگی آنها را در پشت چکها یادداشت میکردم که طبق قانون دانشگاه امسال هر یک از دانشجویان فقط میتوانستند برای ثبت نام از دو فقره چک استفاده کنند از فعالیتهای دیگر من در دوره کارآموزی مرتب کردن اسناد و مدارک همراه ضمیمه میباشد نحوه ایجاد سند در قسمت امور مالی به این ترتیب است که هزینههایی که برای اداره مصرف میشوند هزینههایی هستند که برای اداره وسایل موردنیاز خریداری میشوند مثل: کامپیوتر، لوازم التحریر و غیره: برای تهیه کردن وسایل موردنیاز دانشگاه ابتدا باید درخواست کننده کالا فرم و یا برگ درخواست کالا را پر کند بعد از اینکه فرم را پر کردند فرم موردنظر را اول درخواستکننده کالا و دوم مدیر قسمت موردنظر و معاون اداری و مالی امضاء میکند برگه را به انبار تحویل میدهند اگر کالای موردنظر در انبار وجود داشت انباردار کالا را به درخواست کننده کالا تحول میدهد و اما اگر وجود نداشت برگه درخواست کالا را ضمن امضاء ریاست واحد به تنخواهگردان میدهند تنخواهگردان ضمن استعلام کردن کالا ما آنرا در صورت وجود به پایینترین قیمت خریداری شده برگه رسید کالا را به انبار داده و به امور مالی تحویل میدهد تنخواهگردان اگر از دانشگاه پیشپرداخت گرفته بود بقیه هزینه را میگیرد ولی اگر پیشپرداخت نگرفته بود فاکتورهای خریداری لیستی تهیه کرده و به معاون اداری و مالی تحویل میدهد معاون اداری و مالی طبق فاکتورهای موردنظر چک صادر میکند و همراه دستور پرداخت به قسمت امور مالی فرستاده میشود تا توسط تنظیمکننده اسناد هزینه سند زده میشود وقتی که سند زده شد و توسط تنظیمکننده امضاء شد خص رسیدگی کننده و سپس مدیر مالی و بعد معاون اداری و مالی تحویل داده میشود تا معاون اداری و مالی میفرستد و ایشان سند را به قسمت امور مالی میفرستند تا ضمن بایگانی، دفاتر روزنامه و کل و بانک نیز نوشته شود بعد از فرستاده شدن سند به قسمت امور مالی کارآموزان یا شخص که مسئول بایگانی میباشد سند ما را به همراه ضمیمهای که باید به سند پیوست شود پیوست داده شده و در مکانهای مخصوص بایگانی قرار میگیرد تا هر موقع که ایجاد شکل شد با برداشتن آن شکل از بین برود.