مقاله بودجه ریزی عملیاتی از تئوری تا عمل
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 44 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 50 |
*مقاله بودجه ریزی عملیاتی از تئوری تا عمل*
بودجه ریزی عملیاتی؛
از تئوری تا عمل
فهرست مطالب
1- مقدمه
2- ضرورت بودجه ریزی در سازمان ها
3- سیر تکوین بودجه
- بودجه به عنوان ابزار کنترل
- بودجه به عنوان ابزار مدیریت مالی
- بودجه به عنوان ابزار برنامه ریزی
- بودجه به عنوان ابزار راهبردی
4- روش های بودجه ریزی
- بودجه متداول (سنتی)
- بودجه ریزی افزایشی
- بودجه ریزی برنامه ای
- بودجه ریزی بر مبنای صفر
- نظام طرح ریزی، برنامه ریزی و بودجه بندی
5- مشکلات نظام بودجه ریزی متداول در بخش بهداشت و درمان
6- تعاریف بودجه ریزی عملیاتی
7- تفاوت بودجه ریزی عملیاتی با بودجه ریزی سنتی و برنامه ای
- تفاوت بودجه ریزی عملیاتی با بودجه ریزی سنتی یا متداول
- تفاوت بودجه ریزی عملیاتی با بودجه ریزی برنامه ای
8- اهداف بودجه ریزی عملیاتی
9- مزایای بودجه ریزی عملیاتی
10- عناصر کلیدی بودجه ریزی عملیاتی
11- روش های بودجه ریزی عملیاتی
الف) تنظیم بودجه ریزی عملیاتی طبق حسابداری قیمت تمام شده
- طبقه بندی عملیات
- انتخاب واحد اندازه گیری
- برآورد هزینه یک واحد کار
- پیش بینی حجم عملیات
- محاسبه هزینه عملیات
ب) تنظیم بودجه ریزی عملیاتی طبق روش اندازه گیری کار یا کارسنجی
- انتخاب حوزه کار
- انتخاب واحد کار
- تهیه گزارش آماری
- انتخاب هنجار
- پیش بینی تعداد کارکنان و برآورد هزینه های پرسنلی
ج) روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC )
- مکانیسم عملکرد سیستم ABC
- مراحل طراحی و پیاده سازی سیستم ABC در محل مورد مطالعه
گام اول: تشکیل تیم طراحی
گام دوم: تعریف مراکز فعالیت
گام سوم: تفکیک مراکز فعالیت بر حسب عملیات
گام چهارم: تعین خروجی و برون داد هر مرکز فعالیت
گام پنجم: عملیات هزینه یابی بر اساس هر مرکز فعالیت
گام ششم: نسبت دادن هزینه های هر مرکز فعالیت به مراکز هزینه نهایی
گام هفتم: محاسبه بهای تمام شده بر حسب هر خروجی
12- آشنایی با نرم افزار سیستم بهای تمام شده بر اساس روش ABC
13- نکاتی که باید برای اجرای بودجه ریزی عملیاتی در بیمارستان های پایلوت در نظر گرفت
14- دستورالعمل تهیه و تکمیل جداول و فرم های بودجه ریزی عملیاتی
15- منابع و مواخذ
مقدمه:
بودجه شاهرگ حیاتی دولت است ، زیرا دولت تمام فعالیتهای مالی خود ، اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه ها برای اجرای برنامه های متعدد و متنوع خود را در چارچوب قانون بودجه انجام میدهد بنابراین بودجه آیینه تمام نمای همه برنامه ها و فعالیت های دولت بوده و نقش بسیار مهم وحیاتی در توسعه اقتصادی ملی ایفا می نماید.
با توسعه وظایف دولت وافزایش سریع هزینه های دولتی وپیوند آن با وضعیت عمومی اقتصاد کشور، کنترل مخارج اهمیت خود را از دست داد و نیاز به بهبود در سیستم های برنامه ریزی، کنترل و مدیریت منابع بخش عمومی مطرح گردید تا تصمیم گیرندگان را قادر سازد دید وسیع تری پیدا کرده و اطلاعات وسیعی در مورد نتایج عملکردها و هزینه های اجرای فعالیت ها داشته باشد. این امر موجب توجه دولت ها به اقتصادی بودن ، کارایی و اثربخشی منابع دولت به عبارتی مدیریت مالی دولت شد .مواجهه با این شرایط نه تنها نیاز به بهبود روش ها و رویه های بودجه بندی موجود برای افزایش هماهنگی سیستم را مطرح ساخت ، بلکه بعد جدیدی برای تصمیم گیری در مدیریت ومدیریت مالی دولتی افزود یعنی سیستم بودجه ریزی عملیاتی و برنامه ای را برای بازنگری و ارزیابی مدیریت فعالیت های دولتی مطرح ساخت . ویژگی و وجه تمایز این سیستم از سیستم بودجه متداول ، تاکید روی اهداف، نتایج و منابع حاصل از هریک از اقلام هزینه ها و یافتن پاسخ به این سوال بود که درآمد ها به چه منظور خرج میشود(United Nations 1982)
از ضرورت های اصلاح ساختار اقتصادی بخش بهداشت و درمان ، اصلاح روش های بودجه ریزی و توزیع منابع آن می باشد . از آنجائیکه اختصاص هدفمند اعتبار به فعالیتهای هرسازمان می تواند ضمن شفاف سازی نحوه توزیع منابع، امکان پایش عملیاتی و انتظار برای دسترسی به نتایج هزینه ها را فراهم سازد، استفاده از روش بودجه بندی عملیاتی گام موثری در افزایش کارآیی و اثر بخشی اعتبارات خواهد بود. با توجه به حرکت رو به رشداصلاحات در ارائه خدمات بخش دولتی و از جمله بخش بهداشت و درمان ، اصلاح روند بودجه ریزی با تکیه بر هماهنگی های فرابخشی ودرون بخشی از جمله اهداف دفتر برنامه ریزی منابع مالی وبودجه به شمار میرود و این امر تنها در سایه تعامل و ایجاد زبان مشترک برنامه ریزی و بودجه بندی در فرآیند تدوین بودجه میسر خواهد گردید . دراین مجال برآنیم که به ضرورت ها ومفاهیم مرتبط با بودجه عملیاتی پرداخته ، بستر همفکری وهمکاری واحدهای زیرمجموعه بخش بهداشت ودرمان را در دستیابی به یک روش مناسب توزیع اعتبار فراهم نماییم.
ضرورت بودجه ریزی در سازمان ها
بودجه بندی را « فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود » می دانند. مجموع کوشش هائی که صرف تدوین بودجه و تخصیص منابع می شود به منظور « حداکثر استفاده» از منابعی است که معمولاً در حد کفایت نمی نمایند و به اصطلاح اقتصادی « کیمیاب» هستند. بنابراین در راه رسیدن به « اهداف مطلوب» ضرورت دارد به نحوی از هر یک از منابع محدود استفاده گرد که در تبدیل کل منابع به پول بتوان گفت با حداقل هزینه، حداکثر استفاده به عمل آمده است (آیت الهی ، 1374 ص. 111).
بودجه هدفها و راهبردها را به صورت عبارتهای مالی در آورده و راه اجری برنامه و کنترل پیشرفت آنها را می نماید. سازمانها به سه دلیل عمده به بودجه بندی نیازمندند : (رضائی نژاد،1375ص.239 ).
مقاله درباره خواص اینرسی سطوح افقی
دسته بندی | فیزیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 72 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 12 |
*مقاله درباره خواص اینرسی سطوح افقی*
خواص اینرسی سطوح افقی7.1) گشتاور ماند یک سطح افقی
7.2) گشتاور ماند قطبی یک سطح مقطع افقی
7.3) قضیه محورهای موازی (یا تئوری انتقال) برای گشتاور ماند/ شعاع دوران
7.4) روش سطوح مرکب
در این بخش خواص اینرسی سطوح افقی را مطالعه می کنیم. یک دلیل برای مطالعه این موضوع در استاتیک این است که این خواص در قواعد تعیین برآورد نیروی هیدرواستاتیک (فشار اب عمق یا فشار ایستایی) روی یک حجم غوطه ور، ظاهر میشوند. (که در بخش 8.2 آزمایش می کنیم) یک دلیل مهم تر برای این مطالعه این است که بعضی مواقع به عنوان یک پیش نیاز برای دوره های مقاومت مصالح (یا تغییر شکل پذیری اجسام) که از استاتیک پیروی می کند، در نظر گرفته می شود.
در دوره های بعد، دانشجو می فهمد که فشار روی یک تیر بارگذاری شده متقاطع (عرضی)، تحت شرایط خاص اما مهم، گشتاور مانند بخش های تقاطع تیر نسبت عکس دارد.
بطور مشابه خمش تیر با گشتاور ماند که قسمت مقاومت را برای شکیت تیر نسبت عکس دارد.
همینطور گشتاور ماند قبلی یک معیار در پایداری محور انتقال بنده در پیچش، یا چرخش میباشد.
چهار قسمت اولیه در این بخش می تواند توسط دانشجویی که تنها با انتگرال ساده آشنایی دارد خوانده شود. اینها بخش هایی هستند که بطور معمول در دوره اولیه مکانیک دگردیس پذیری مورد نیاز میباشد. سه بخش آخر، از انتگرال های دوگانه در زمانیکه با اجسام است سر و کار داریم، استفاده می کنند.
گشتاور ماند جرم در دینامیک مورد نیاز می شود، ما این موضوع مرتبط را در دومین سطح در جاییکه بحث ایجاب کند را بررسی می کنیم.
7.1) گشتاور ماند یک سطح افقی
برای سطح افقی نشان داده شده در شکل، گشتاور ماند نسبت به محور x و y چنین تعریف می شوند: Ix و Iy
این تعریف روشن می سازد که چرا یک گشتاورماند، گشتاور دوم نامیده می شود، به خاطر مربع کورن فاصله از محور x برای Ix(و از محور y برای Iy)
ما گشتاور اولیه را در بخش 6 نسبت به یک مفهوم مرکز ثقل دیدیم.
مقاله درباره حمل و نقل سریع ریلی
دسته بندی | برنامه ریزی شهری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 152 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 29 |
*مقاله درباره حمل و نقل سریع ریلی*
1- کلیات
1-1- مقدمه :
چشم اندازی به جهان، نشان می دهد که توسعه هوشمندانه، شکل دهندة مطالعات و تحقیقات حمل و نقل ریلی در کشورهای پیشرفته بوده است. در قرن بیستم تقریباً همگی مطمئن بودند که جایگزینی برای غول هواپیما در صنعت حمل و نقل مسافری پیدا نخواهد شد. البته این نگرش، امروزه، مغلوب تحولات شگرف حمل و نقل ریلی است که برای سومین سال از قرن بیست و یکم، رشد فناوری در این بخش شتاب ویژه ای به خود گرفته است و هر لحظه آشکارتر می سازد که محاسبات امکان سنجی این نوع از حمل و نقل، تا چه حدی برای دوستداران کره زمین، سودآور است. در حمل و نقل بین شهری، کیفیت هر یک از سیستمهای حمل و نقل، با توجه به توان رقابتی هر یک، با سایر سیستم ها ارزیابی می شود . این توان با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی در مصرف کم انرژی، سرعت مناسب، ایمنی و آلودگی کمتر همراه با ظرفیت بیشتر در حمل و نقل مسافر و بویژه حمل و نقل بار اهمیت پیدا می کند.
در گذشته، زمانی که برای اولین بار سیستم راه آهن مطرح شد، استقبال از این سیستم بسیار زیاد بود. با ورود هواپیما و وسیع شدن اتوبانها، کم کم ، راه آهن ، جایگاه خود را از دست داد. اما به تدریج با شلوغ شدن کریدورهای هوایی و اتوبانها، کشورها به استفاده از راه آهن، برای استفاده از مزایای بسیار زیاد آن روی آوردند.
در کنار این شرایط، رشد بسیار سریع فن آوری حمل و نقل ریلی، برتریهای این سیستم را در حمل و نقل بار و مسافر، نشان داده است. افکار عمومی دوباره به این بخش توجه ویژه ای نشان دادند. در حال حاضر میزان توان رقابتی این سیستم بطور کامل وابسته به سطح فن آوری سیستم است و در دنیای امروز، داشتن فن آوری سیستم حمل و نقل ریلی به یک بحث راهبردی تبدیل شده است.
عدم وابستگی به شرایط جوی، مصرف کم انرژی، سرعت و ایمنی، جزء ویژگیهای موروثی این بخش است. فن آوریهای جدید سیستم از قبیل بهره گیری از سیستمهای کنترل اتوماتیک (CTC) جهت افزایش ضریب ایمنی، جایگزین کردن انرژی برق بجای سوختهای فسیلی و هدایت و افزایش سرعت و کم شدن حجم ترافیک خطوط، تحولی عظیم در این صنعت پدید آورده است. ورود سیستمهای مغناطیسی که سرعت قطارها را تا 550 کیلومتر در ساعت، افزایش داده است، به یقین، انقلابی در صنعت حمل و نقل ریلی است. خطوط مغناطیسی ایالات متحده، شینکانسن ژاپن و TGV فرانسه همه نشان دهندةرشد و اقبال گسترده از این تحولات هستند.میزان مصرف انرژی حمل و نقل جاده ای در حمل به ازای هرتن – کیلومتر، 20 درصد کیلومتر در ساعت است. در صورتی که همین مقیاس برای سیستم ریلی در حمل کالا به ازای هر تن – کیلومتر، 6 درصد برآورد شده است. این شرایط در بحث آلودگی هوای محیط هم قابل بررسی شده است. هوایی که حمل و نقل جاده ای به ازاء هر مسافر – کیلومتر، آلوده می کند، با متوسط ظرفیت مسافر، 96 گرم است در صورتیکه در بخش ریلی به ازاء هر مسافر – کیلومتر با 35 درصد ظرفیت نهایی، 2.11 گرم برآورد شده است.
مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی
دسته بندی | برق |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2.287 مگا بایت |
تعداد صفحات | 113 |
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.
از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
فهرست مطالب
1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : 1
1 - 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز 2
1-1 - 1 ) استاتور : 2
1-1 - 2 ) رتور : 3
1-1 -3 ) حلقه های لغزان : 4
1 - 1 -4 ) جاروبک ها : 4
1 - 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : 4
1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز: 5
1 – 2 – 1 ) موتور ساکن 5
1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : 9
1 – 2 – 3 ) موتور گردان : 14
1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : 22
1 - 3 ) موتور فقس سنجابی : 25
2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: 28
2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : 30
2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : 31
2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : 31
2 – 2 – 2 ) Liquide starter : 37
2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : 38
2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه به جریان و مقاومت رتور : 40
الف – کلاس A : 40
ب – کلاس D : 41
ج – کلاسهای C B : 41
د – رتورهایی با میله های عمیق : 41
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : 42
2-3) انتخاب ولتاژ موتور 43
2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور 43
2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : 46
2-5) روش کلاج گریز از مرکز 49
2-6) پیک جریان حین راه اندازی 50
2-7) دینامیک راه اندازی 51
موتور با بار خالص : 53
گرم شدن رتور : 53
2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن 54
2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : 55
2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی 56
3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی 57
مقدمه58
3-2 ( مدهای کنترل62
3-2-1( کنترل راه اندازی63
3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی63
3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری67
3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری68
3-5) مدار قدرت68
3-5-1( معرفی تریستور69
3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور70
3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور71
3-6) مدار فرمان72
3-6-1) مدار آتش کننده74
3-6-2 ) مدار تقویت کننده: 75
3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و انتقال زاویه آتش76
3-6-4 ) مدار خطای جریان77
3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور آسنکرون (القایی77
3-7-1) کنترل79
3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای84
3-7-3 ) کنترل زاویه آتش 86
3-7-4 ) مقایسه کننده88
3-7-5) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان89
3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ90
3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) 92
3-8) نظام هماهنگ و 93
3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت95
3-8-2) توضیح دربارة PWM 97
3-8-3) مدارات اینورتر100
3-8-4) رکتیفایرها102
3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : 111
3-10) نتیجه : 113
بررسی روشهای استخراج و فرآوری سنگ ساختمانی تراروتن حاجی آباد
دسته بندی | معدن |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 313 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 67 |
سنگ یکی از مصالح ساختمانی بسیار قدیمی است انواع مختلف سنگ را که دارای مشخصات لازم باشند،میتوا ن به عنوان سنگ ساختمانی مورد استفاده قرار داداز آن نمونه میتوان به گرانیتها ،سنگهای اهکی،تراورتن و اراکونیت(مرمر)و000اشاره کرد0
از سنگهای مختلف بلوکهایی با ابعاد مختلف مثلا30×20×15تهیه نمود ومابقی نیز که لاشه سنگ است وبر اثر تراش سنگها تولید میشود ودر مصارف مختلف مثل پر کردن بین دیوارها وشفته ریزی وغیره کاربرد دارد0بطور کلی میتوان گفت سنگها باید دارای خواص زیر باشند تا بتوان آنها را با شرایط اقتصادی مناسب بعنوان سنگ ساختمانی مورد استفاده قراد داد0
1-فاقد کلیواژ،دیاکلاژ،درزه وشکاف باشند،یااینکه درزهی موجود در سنگنسبت بههم فواصل زیادی داشته باشند،تا بتوان از این گونه سنگها بلوکهایی استخراجنمود که ابعاد آنها حداقل کمی بیشتر از اندازه سنگ مورد در خواست باشند شرایط استخراج باید به گونه ای باشد که بتوان سنگها را در قطعات بزرگ وبصورت بلوکهای بزرگ استخراج نمود0
فهرست مطالب
چکیده:1
مقدمه. 2
مشخصات کیفی لازم جهت سنگهای ساختمانی.. 3
عوامل مؤثر در کیفت سنگ:7
فصل اول :11
-کلیات آشنائی باسنگ تراورتن. 11
-تراورتن وتشکیل آن:11
-ساختهای تراورتن:14
-تاریخچه تراورتن در محلات :16
-خواص فیزیکی ومکانیکی سنگ تراورتن:17
-آنالیزشیمیایی سنگ تراورتن :18
-موقعیت جغرافیایی منطقه ومعدن :19
1-2-4-موقعیت محلات:23
1-1-5-توپوگرافی محلات.. 24
-آب وهوای محلات:25
1-1-7-زمین شناسی عمومی محلات:26
1-2-8-زمین شناسی ساختمانی:27
1-2-9- خاک شناسی:28
1-2-10- چینه شناسی منطقه:29
-سازندهای دوران دوم:32
سازندهای زمین شناسی دوران سوم:34
رسوبات دران چهارم:35
1-2-11- سنگهای آذرین منطقه:35
1-2-11-سنگهای رسوبی منطقه:35
فصل دوم:37
-زمین شناسی معدن و موقعیت جغرافیایی آن:37
زمین شناسی معادن:37
-مناطق مورد بهره برداری معدن:39
-شرح منطقه 6 پایین:44
-سنگ شناسی و کانی شناسی:45
فصل سوم:46
-استخراج (روشها وتکنیکها)46
-طرز استفاده از دستگاه حفار:49
-چگونگی استخراج سنگ ساختمانی:49
-محاسبات مربوط به میزان حفاری:50
چالزنی توسط راسُل:51
مُحاسبه آب و برق مورد نیاز سیم بُرش:54
فصل چهارم:57
ماشین آلات مورد استفاده درمعدن وتجهیزات معدن. 57
-تجهیزات موجود در معدن:57
نکات ایمنی هنگام کارکردن:59
نتیجه گیری:60
منابع ومأخذ:62