دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
پرسش نامه الگوهای ارتباطی زوجین
دانلود پرسشنامه استاندارد الگوهای ارتباطی زوجین، در قالب word و در ۶ صفحه به همراه راهنمای نحوه نمره گذاری، روایی و پایایی و منبع مورد استفاده…
توضیح :
این پرسشنامه را کریستنسن و سالاوی (۱۹۸۴) در دانشگاه کالیفرنیا را به منظور بررسی الگوهای ارتباطی متقابل زوجین طراحی نمودند. این پرسشنامه ۳۵ سوال دارد و در یک مقیاس نه درجهای از اصلا امکان ندارد (۱) تا خیلی امکان دارد (۹) درجه بندی شده است. این پرسشنامه رفتارهای همسران را در طول سه مرحله از تعارض زناشویی شرح داده است. این مراحل عبارتند از:۱- زمانی که در روابط زوجین مشکل ایجاد می شود این مرحله دارای ۴ سوال است که پاسخ هریک در مقیاس ۹ نقطه ای درجه بندی شده است۲- در مدت زمانی که درباره مشکل ارتباطی بحث می شود، این مرحله دارای ۱۸ سوال است و ۳- بعد از بحث راجع به مشکل ارتباطی که این قسمت از ۱۳ سوال تشکیل شده است. پرسش نامه دارای سه خرده مقیاس است مقیاس ارتباط سازنده متقابل ، مقیاس اجتنابی متقابل، مقیاس ارتباط توقع/ کنارهگیری. خرده مقیاس توقع/ کنارهگیری. از دو قسمت تشکیل شده است: مرد متوقع/ کنارهگیر زن و زن متوقع / کناره گیری مرد.
ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه) :
تعداد گویه ها : ۳۵
تعداد مولفه : مولفه دارد
روایی و پایایی : دارد
نحوه نمره گذاری : دارد
منبع : دارد
نوع فایل : word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : ۶
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرجیل و لو
مقیاس را تشکیل میدهد که دامنه ی آن از صفر تا 84 است(کار[1]، 2004؛ نقل از علیپور وآگاه هریس، 1386). آرجیل پس از رایزنی با آرون یک، بر آن شد تا جمله های فهرست افسردگی بک را معکوس کند و به این ترتیب 21 گزاره تهیه کرد. سپس 11 گزاره دیگر به آن افزود تا سایر جنبه های شادکامی را نیز در بر بگیرد. سرانجام فهرست 32گزاره ای تهیه کرد و با ایجاد تغییر در برخی از گزاره های آزمون و حذف سه گزاره، فرم نهایی به 29 گزاره تقلیل یافت. بعد از چند سال، آرجیل این فهرست را مورد تجدید نظر قرار داد و فرم تجدیدنظر شده دارای 28 گزاره است. کار (2004، نقل از علیپور وآگاه هریس، 1386). ضریب آلفای 90/0 را در 347 آزمودنی گزارش کردند. پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی، ضریب همبستگی 81/0 را به دست داد. علی پور (1386؛ نقل از ابوالقاسمی و نریمانی، 1384) در پژوهشی روایی آزمون با آلفای کرونباخ در داخل کشور محاسبه شده و 93/0 به دست آمد که همسانی درونی مقیاس بین خوب تا عالی است و پایایی آن با استفاده از روش بازآمایی، ضریب همبستگی 87/0 را به دست داد
[1] -care
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 15 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان
نسخه اصلی این پرسشنامه شامل 9 زیر مقیاس و 36 ماده است که گارنفسکی و همکاران(2001) آن را به منظور ارزیابی نحوة تفکر افراد بعد از تجربة رخدادهای تهدیدکننده یا استرس زای زندگی ابداع کرده اند و شامل راهبردهای منفی(سرزنش خود، سرزنش دیگران، نشخوار ذهنی و فاجعه آمیز پنداری) و راهبردهای مثبت (پذیرش، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، تمرکز مجدد مثبت و دیدگاه پذیری)است. پاسخ های این پرسشنامه در یک پیوستار پنج درجهای (همیشه، اغلب اوقات، معمولا، گاهی و هرگز)تنظیم شده است. سازندگان این پرسشنامه اعتبار آن را از طریق آلفای کرونباخ برای راهبردهای مثبت، منفی و کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 91/0، 86/0، 93/0 گزارش کرده اند(گارنفسکی و همکاران، 2001). نسخه فارسی این پرسشنامه توسط حسنی(1389) تدوین شده است. اعتبار زیر مقیاس های نسخه فارسی بر اساس رئش های همسانی درونی 76/0 تا 92/0 و بازآزمایی 51/0 تا 77/0 گزارش شده است(حسنی، 1389). همچنین امین آبادی(1388) روایی سازه این پرسشنامه را از طریق تحلیل عملی اکتشافی به روش تحلیل مولفه اصلی مورد بررسی قرار داد و در نتیجه،36 ماده به 26 ماده و 9 زیر مقیاس به 4 زیر مقیاس (سرزنش خود و فاجعه آمیز پنداری، مقابله، مثبت اندیشی، سرزنش دیگران)کاهش یافت. ضرایب اعتبار زیر مقیاس ها و کل پرسشنامه به ترتیب 77/0، 70/0، 76/0، 64/0 و 70/0 گزارش شده است.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 19 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 3 |
آزمون امید به زندگی میلر
این آزمون از نوع آزمون تشخیصی بوده و شامل 48 جنبه از حالتهای امیدواری و درماندگی میباشد که مادههای قید شده در آن بر مبنای تظاهرات آشکار یا پنهان رفتاری در افراد امیدوار یا ناامید برگزیده شدهاند. پاسخ های این پرسشنامه در یک پیوستار پنج درجه ای (بسیار مخالف= 1، مخالف= 2، بی تفاوت= 3 ، موافق= 4، بسیار موافق= 5) تنظیم شده است. در آزمون میلر دامنه امتیازات کسب شده از 48 تا 240 متغیر می باشد. 12 جمله از پرسشنامه میلر از ماده های منفی تشکیل شده که این شمارهها در ارزشیابی و نمره گذاری برعکس نمره می گیرند (غلامی و همکاران، 1388). حسینی (1385)برای تعیین روایی این پرسشنامه، از نمره سؤال ملاک استفاده کرد. به این ترتیب که نمره کل پرسشنامه با نمره سؤال ملاک همبسته شده است و مشخص گردید که بین این دو رابطه مثبت معنی داری وجود دارد . برای تعیین پایایی پرسشنامه از دو روش آلفای کرونبا خ و تنصیف استفاده کرد که به این ترتیب ضرایب آن 90/0 و 89/0 میباشد. همچنین در تحقیق(غلامی و همکاران، 1388) ضرایب پایایی پرسشنامه امید به زندگی با استفاده از روش آلفای و کرونباخ و تنصیف محاسبه گردید که برای کل مقیاس به ترتیب 95/0 و 94/0 میباشد که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه مذکور است(غلامی و همکاران، 1388).
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 10 |
پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر STAI در 10 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توصیف پرسشنامه STAI
پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان STAI شامل مقیاس های جداگانه خود سنجی، برای اندازه گیری اضطراب آشکار و پنهان می باشد. مقیاسِ اضطرابِ آشکار ( فرم y-1 از STAI) شامل بیست جمله است که احساسات فرد را در «این لحظه و در زمانِ پاسخگویی» ارزشیابی می کند. مقیاس اضطرابِ پنهان فرم y-2 از STAI هم شامل بیست جمله است که احساسات عمومی و معمولیِ افراد را می سنجد. نمونه مقیاس ها در انتهای مبحث آورده شده است ( 1*، ص 112).
اجرا و نمره گذاری
اجراء : پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر که برای استفاده های خود اجرایی طراحی شده است، می تواند به دو صورت فردی و یا گروهی مورد استفاده قرار بگیرد. این پرسشنامه دارای محدودیت های زمانی نیست. دانشجویان کالج جهت تکمیل هر کدام از دو مقیاس به زمانی در حدود شش دقیقه نیاز دارند. افرادی که دارای تحصیلات پائینتری هستند و یا دارای پریشانیِ عاطفی می باشند، ممکن است برای تکمیل هر مقیاس، به ده دقیقه زمان نیاز دارند. دستورالعمل کامل کردن مقیاس های اضطراب آشکار و پنهان ، بر روی فرم های آزمون چاپ شده اند. معیار اعتبار پرسشنامه، این است که آزمودنی ها به صورت واضحی دستورالعمل مقیاس های" حالت" و " صفت" را متوجه شوند. بدین معنا که در پاسخگویی به مقیاس اضطراب آشکار، باید آنها احساسات خودشان را در لحظه کنونی " زمان تکمیل فرم" و در پاسخگویی به مقیاس اضطراب پنهان، باید احساسات معمولی و غالبِ اوقاتشان را بیان نمایند. و جهت صداقت در پاسخگویی افراد به آزمون، باید به آزمودنی گفته شود که پاسخ های آنها به عنوان راز حفظ خواهد شدو بخصوص گفته شود که نتایج به آنها منعکس می گردد آنگاه پاسخ های آنها، به طور عینی و واقعی خواهد بود
ارزشیابی اضطراب آشکار می تواند برای هر موقعیتِ با فاصله زمانی که مد نظر پژوهشگر و یا متخصص بالینی باشد، بکار گرفته شود و در این نوع پژوهش ها بهتر است به شرکت کنندگان آموزش داده شود که احساس خود رادر قسمت شروع پژوهش و یا بخش پایانی آن بیان نمایند.
اغلب مردم، مشکلی در پاسخگویی به عباراتِ اضطراب آشکار در یک موقعیت ویژه یا لحظه ای خاص از زمان ندارند (1 ، ص 118- 115).
در پاسخگویی آزمودنیها به مقیاس اضطراب آشکار، تعدادی گزینه برای هر عبارت ارائه شده است که آزمودنیها باید گزینه ای را که به بهترین وجه، شدت احساس او را بیان می کند را انتخاب نماید. این گزینه ها عبارتند از:
1- خیلی کم 2- کم 3- زیاد 4- خیلی زیاد
در پاسخگویی به مقیاس اضطراب پنهان، آزمودنی ها باید گزینه ای را که نشان دهنده احساس معمولی و غالب اوقات آنها است را در مقیاسی چهار گزینه ای به شرح زیر انتخاب نمایند:
1- تقریباً هرگز 2- گاهی اوقات 3- بیشتر اوقات 4- تقریباً همیشه
به هر کدام از عباراتِ آزمون STAI ، بر اساس پاسخ ارائه شده، وزنی بین 1 تا 4 تخصیص می یابد. نمره 4، نشان دهنده حضور بالایی از اضطراب است، که ده عبارت مقیاس اضطراب آشکار و یازده عبارت مقیاس اضطراب پنهان ، بر این اساس نمره گذاری می شوند. برای نمره گذاری سایر عبارات، رتبه بالا برای هر عبارت، نشان دهنده عدم اضطراب است که ده عبارت اضطراب آشکار و نه عبارت مقیاس اضطراب پنهان را شامل می شود.
وزن های نمره گذاری، برای عباراتی که حضور اضطراب را نشان می دهند، همانند مواردی است که بر روی فرم آزمون سیاه شده است. وزن های نمره گذاری، برای عباراتی که عدم اضطراب را نشان می دهند، به صورت معکوس است. به عبارت دیگر متناسب با عبارات، نمرات پاسخها به جای 4- 3- 2- 1 به حالت 1- 2- 3- 4 وزن داده می شوند. عباراتی که نشان دهنده عدم وجود اضطراب هستند و در هنگام نمره گذاری به صورت معکوس وزن داده می شوند عبارتند از:
???????????????????????????????? : مقیاس اضطراب آشکار
????????????????????????????????: مقیاس اضطراب پنهان
ویژگی پرسشنامه (بطور خلاصه)
تعداد گویه ها: 40
تعداد مولفه: مولفه دارد (ذکر شده در معرفی پرسشنامه)
روایی و پایایی: دارد
نحوه نمره گذاری: دارد
منبع: دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc