دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1932 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 55 |
پاورپوینت معماری و درختان دیر زیست در 55 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
درختان کهنسال نمود چه هستند ؟
درختان کهنسال حس رسیدن به جاودانگی و بقاء را دارند و از این حیث برای انسان مقدس و قابل ستایش است اصولا نوع نگاه ما به چیزهایی که از گذشته مانده متفاوت است به همین دلیل معمولا در کنار آن معبد مسجد زیارتگاه و اماکن مقدس می سازیم
درک و شناخت و تعریف جامعه انسانی که در کناراین درخت حضور پیدا کرده از آن چیست ؟
این شناخت از گذشته تا کنون دسخوش تغییراتی شده است که نشان دهنده تغییر در ارزشها و دید گاه بشر است در گذشته مقدس بوده و علت و انگیزه وجود حیات در اطرافش در ابتدا تنهانقطه سبز منطقه و بسیار عمیق بوده است و قابلیت ها و پتانسیل هایی را در آن محل ایجاد کرده است اما امروز بها و ارزش آن برای انسان تغییر کرده است امروز از چوب آن استفاده کرده و زمینه نابودی ان را فراهم می کنیم
تا ثیر درختان کهنسال در محیط اطراف
این گونه درختان تاثیر بسزایی در تشکیل و تولید روستا ها داشته اند محیط اطراف این درختان به این دلیل اینکه یک اکوسیستم کامل را در اطرافش دارد و موجودات اطرافش دارای تنوع می باشند محل مناسبی برای تشکیل حیات انسان و گونه های دیگر بوده است. این درختان محل تجمع گرد هما یی و برخوردهای اجتماعی بوده اند. اعمال تغییرات در این درختان سبب تغییر در محیط اطرافش می شود
درختان کهنسال به عنوان یک اکو سیستم طبیعی کامل
این درختان در درون خود در طبقات مختلف بالا و پایین و در پوسته خود و شاخه و برگها و ریشه تنوع بسیار زیادی از انواع موجودات گوناگون پرنده حشره و غیره را دارند که عملکدشان بر هم و بر درخت تاثیر می گذارد و تنها انسان نیست که از آن بهره می برد.
استان یزد:
قسمتی از کویر لوت و دشت نمک است .
بارش باران در این منطقه بسیار کم رخ می دهد و ازنادرترین وقایع بشمار می رود میانگین پر
باران ترین روزهای سال در این منطقه کمتر ازبیست روز می باشد
بنابراین در این منطقه کمتر از پوشش گیاهی سبز برخوردار هستیم
دارای کوه های خشک و بی آب وعلف است که تمام بیابان را محاصره کرده است طوفان های شن و حرکت شن های روان مدام د رحال تغییر بیابان است
طزرجان
محلی خوش آب و هوا و ییلاقی در استان یزد
واقع در کوه پایه های شیرکوه
تابستانی خنک و زمستانی سرد
دارای باغ های انار ومیوه
بافت قدیمی در این منطقه در حال از بین رفتن است
درخت چنار کهنسال در کنار آب شیر کوه چرخه ای از حیات را به وجود آورده است
.برکه آب شیر کوه در گذشته :
درگذشته برکه ای بوده که در اطرافش اکوسیستم طبیعی شکل گرفته و مجموعه ای از انواع گیاهان و جانوران در تعامل با یکدیگر وجود داشته اند که تاثیراتشان در
خاک سبب غنی شدن خاک و حفظ درخت شده است
برکه کنونی آب شیر کوه :
کارکرد طبیعی و اکوسیستمی آن حذف شده و کاملا مصنوعی تغییر کرده به یک لوله تبدیل شده که از زیر درخت عبور کرده ویک حوضچه کوچک وساده
اکوسیستمی که اطرافش تشکیل شده بود و سبب حفظ و بقاء درخت می شد نابود شده(از بین بردن تنوع سبب تهدید بقاء شده است) و تنها مساله مطرح انسان و استفاده و بهره مندی انسان از درخت است ( نگاه خودخواهانه به طبیعت)
تاثیر مداخلات انسانی در سیستم طبیعی (طبیعت)
مقایسه ای بین بافت قدیم وجدید در منطقه طزرجان
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1212 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
پاورپوینت معماری کامپیوتر در 38 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
مقدمه
در تقریبا طی 60 سال از زمانی که نسل اول کامپیوتر بوجود آمده تکنولوژی کامپیوتر پیشرفت چشمگیری داشته است.
امروز یک کامپیوتر شخصی با عملکرد خوب را می توان کمتر از 500 دلار خریداری کرد. کامپیوتری که دارای حافظه بالا و ذخیره دیسک بیشتری است در مقایسه با سال 1985چنین کامپیوتری یک میلیون دلار هزینه بر می داشت .با رشد سریع همراه با مزایا ی تولید انبوه ریزپردازنده ها منجر به کسر فزاینده تجارت کامپیوتر مبتنی بر ریزپردازنده ها گردید.علاوه بر این از موفقیت تجاری برخوردار گردید
که این موفقیت به دو دلیل است:
اولا: حذف مجازی برنامه نویسی زبان اسمبلی نیاز به سازگاری کد- شئ را کاهش داد.
ثانیا: تولید استاندارد شده سیستم هایی مانند unix,linux هزینه ریسک برای ایجاد معماری جدید را کاهش داد. این تغییرات امکان توسعه موفقیت آمیز یک سری معماری ها با دستورات ساده تر را امکان پذیر ساخت که مجموعه دستورات کامپیوتری کاهش یافته (RISC) نامیده می شود. ماشینهای مبتنی بر RISC با توجه طراحان به دو تکنیک عملکردی ، حساس بود یعنی از عملیات موازی و موازی سازی سطح دستورات استفاده کنیم و همچنین استفاده از حافظه پنهان cache .
شکل 1-1 نشان می دهد که ترکیب پیشرفت های سازمانی و معماری منجر به رشد 16 ساله در عملکرد رشد و سرعت سالانه بالغ بر 50% وضیعت کامپیوتر گردیده است. همچنین این شکل رشد در عملکرد پردازنده از اواسط دهه 1980 را نشان می دهد.
طبقه بندی کامپیوترها
در دهه 1960 کامپیوتر مرکزی یا Mainframe شکل رایج کامپیوتر بود. که میلیونها دلار قیمت داشت . و در اتاق های کامپیوتری نگهداری می شد که با اپراتورهای جداگانه ای از آن حفاظت می کردند.
دهه 1970 تولد کامپیوترهای کوچکتر بود که در آزمایشگاههای علمی کاربرد داشت. در این دهه همچنین ظهور ابر کامپیوترهایی با سرعت محاسبات علمی بالا بود. اگر چه تعداد آنها کم است ولی از نظر تاریخی اهمیت دارند زیرا این کامپیوترها در ابداعات که بعداً منجر به تولید کامپیوتر های ارزان تر شد پیشگام بودند.
دهه 1980 افزایش کامپیوترهای رومیزی که مبتنی بر ریزپردازنده هایی به شکل کامپیوتر های شخصی و هم ایستگاه کاری بود.
کامپیوترهای شخصی منجر به کامپیوترهای اشتراکی گردید. و منجر به افزایش سرورها شد . دهه 1990 ظهور اینترنت و وب جهانی که اولین وسایل محاسباتی موفقیت آمیز (دستیاران دیجیتالی شخصی یا PDA) بود. و ظهورابزارهای الکترونیکی دیجیتالی با عملکرد بالا شامل بازیهای ویدئویی و جعبه های نصب میباشد . برای این کاربرد ها اخیرا از کامپیوتر توکار استفاده می کنند . این تغییرات مرحله تغییر حساس در چگونگی دیدگاه ما از محاسبه و کاربردهای محاسباتی را ایجاد کرده است
شکل2-1 طبقات جریان اصلی محیط های محاسباتی و مشخصات مهم آنها را خلاصه می کند.
شکل 2-1 همچنین خلاصه سه جریان اصلی طبقه بندی محاسبات و ویژگی های سیستمی آنها را نشان می دهد.
سرورها
هنگامی که تغییری در محاسبه رومیزی رخ داد، نقش سرورها در تهیه فایلی با مقیاس بزرگ و معتبرتر و خدمات محاسباتی بهتر توسعه یافت . وب جهانی این تمایل را سرعت بخشید بدلیل رشد سریع در تقاضا و پیچیدگی خدمات مبتنی بر وب .
برای سرورها ویژگی های متفاوتی اهمیت دارند:
ویژگی اول وابستگی به انتقاد سرورهایی که گوگل را هدایت میکنند که دستور می گیرند برای Cisco یا نامگذاری واج در eBay در گوگل.
عدم موفقیت چنین سرورهای سیستمی خیلی بیشتر اهمیت دارد تا یک سرور تنها زیرا این سرورها باید 7 روز هفته را 24 ساعته کار کنند.
تعریف معماری کامپیوتر
وظیفه ای که یک کامپیوتر با آن مواجه می شود وظیفه ای پیچیده است ابتدا مشخص می کنید چه صفات و ویژگی هایی برای یک کامپیوتر جدید مهم است و سپس یک کامپیوتر را طراحی می کنید برای به حداکثر رساندن عملکرد آن ضمن حفظ قیمت، قدرت و قابلیت در دسترس بودن آن .
این وظیفه جنبه های گوناگونی دارد شامل طراحی مجموعه دستورات ، ساختار عملکردی طراحی منطقی و پیاده سازی . در گذشته اصطلاح معماری کامپیوتر اغلب تنها به طراحی یک مجموعه دستورات محدود می شد و جنبه های دیگر طراحی کامپیوتر را پیاده سازی می نامیدند.
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1134 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 50 |
پاورپوینت بررسی معماری سبز (پایدار) در 50 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
معماری سبز
§. فرآیند سبز در معماری فرآیندی کهن میباشد، برای مثال از هنگامی که انسان های غار نشین برای اولین بار پی به این مسئله بردند که انتخاب غاری رو به جنوب از لحاظ دمای محیط بسیار مناسب تر از غاری می باشد که دهانه آن به سمت شمال است. موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز برای محیطهای مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرآیند برای طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان، مصالح آن، سوخت یا اشیا مورد استفاده ساکنان، نیازمند پدید آوردن یک معماری پایدار هستند. بسیاری از ساختمان های موجود حداقل یکی از ویژگی های متعدد و قابل تشخیص معماری سبز را درون خویش دارند، با این حال،تنها تعداد اندکی از این بناها کل این فرآیند کامل را دارا می باشند.
§بطور کلی فرآیند سبز اینگونه مطرح می شود که تمامی موضوعات به یکدیگر وابسته بوده و در هر تصمیم گیری باید تمامی جنبه های آن مورد بررسی قرار گیرد و بدین ترتیب،ایده بررسی اصول بصورت مجزا با آن در تضاد قرار می گیرد . در مجموع اصول گوناگونی در ایجاد هر نوع سازه مطرح است که نقاط مشترک فراوانی را برای بحث دارامی باشند، §با این حال موضوعات ارائه شده مجموعه ای از اصول مختلفی هستند که در نظر گرفتن آنها سبب ایجاد توازن و پدید آمدن معماری سبز خواهد شد .
اصل اول : حفاظت از انرژی
§هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد . ضرورت پذیرفتن این اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این بار با استفاده از مصالح گوناگون ویا با ترکیب های مختلفی از آنها، ساختمان ها، محیط را با توجه به نیاز های کاربران تغییر میدهند .
§اشاره به نظریه مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشد، که از فراهم آوردن سر پناهی برای درامان ماندن در برابر سرما و یا ایجاد فضایی خنک برای سکونت افراد سرچشمه می گیرد ، به این دلیل و همچنین وجود عوامل دیگر مردمان ساختمانهای خود را به خاطر مزایای متقابل فراوان در کنار یکدیگر بنا می کردند .
§ساختمان هایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلی ساخته می شوند ، نسبت به آپارتمانهای عادی امروزی ، حامل تجربیاتی منفرد و مجزا بوده و در نتیجه ، به عنوان تلاشهای نیمه کاره برای خلـق مــعـــماری سبــز مطــرح می شوند. بسیاری از این تجربیات نیز بیشتر حاصل کار و تلاش انفرادی بوده؛ و بنابراین روشن است به عنوان اصلی پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد. §
اصل دوم : کار با اقلیم
§ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند . §شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به گــونــه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح سازه ، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند
§پیش از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی ، چوب منبع اصلی انرژی به حساب می آمد که هنوز هم حدود 15 درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب ، برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد. §
§رومی ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه دادند ؛ اما آنها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیز برای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند، با افزایش کمبود چوب به عنوان سوخت ، استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتــمـنـدان و هـمـچنین حمامهای عـمومی شهـر نیز مـتـداول شــد .
§سنت طراحی با توجه به اقـلـیـم بـرای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی شد بلکه در بسیاری از اقـلـیــم ها معماران ملزم به طـراحـی فـضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود . راه حل معــمول درعـصـر حاضر ، یعنی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوا ، تنها فرآیندی ناکار آمد در تقابل با اقلیم به شمار می رود و در عین حال همراه با مصرف زیاد انرژی می باشد ، که حتی به هنگام ارزانی و فراوانی انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه بشمار می آید. §
اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید
اصل چهارم : احترام به کاربران
اصل پنجم : احترام به سایت
اصل ششم: کل گرایی
نمونه هایی از معماری سبز
برترینهای معماری سبز
مرکز علوم دادگاهی فیلادلفیا
معماران Croxton Collaborative
بازسازی Motherhouse ، مونرو، میشیگان
Susan Maxman و شرکا
مدرسه پرستاری و مرکز دانشجویی دانشگاه علوم بهداشتی تگزاس، هوستون
معماران BNIM
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 1056 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
پاورپوینت بررسی معماری داخلی در 30 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
طراحی داخلی چیست؟
طراحی داخلی (Interior Design)
به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینهسازی فضاهای داخلی ساختمانها به منظور انجام فعالیتهای روزمره یعنی زندگی و کار است
بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری میشود. این فضاها محیطی را ایجاد میکنند که پاسخگوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیتهای ما در آن صورت میگیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح میبخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین میتوان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیتهای ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحتسازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.
طراحی داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از اینرو موضوع طراحی داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانههای اعیانی نیست.
طراحی داخلی میتواند برای کل جامعه و طبقات کمدرآمد هم مفید باشد. اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمانها فراهم کنیم، طراحی داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. طراحی داخلی میتواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.
از آنجا که طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگیهای روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگیهای رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد.
از اینرو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که میخواهد آن فضا بر استفادهکننده داشته باشد.
طراحی داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفهها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمیگیرد.
این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.
طراحی داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار میگیرد، به همان میزان که شامل جنبههای کاربردی، ساختاری و فنی میشود، طراحی تجسمی و جنبههای بصری و زیباییشناسانه را نیز در بر دارد.
از اینرو طراحی داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.
فضا ، عنصر اصلی طراحی داخلی
هدف طراحی داخلی عبارت است از بهبود کارکرد فیزیکی و روانی فضاهای داخلی
جهت تسهیل انجام فعالیتهای روزمره زندگی در آنها.
فضا اصلیترین عنصر طراحی داخلی به شمار میرود
حتی میتوان از طراحی داخلی به فضاسازی داخلی نیز تعبیر نمود.
طراحی داخلی در حقیقت با عنصر فضا آغاز میشود و در نهایت بایستی به ارتقای کیفیت فضا بیانجامد.
کیفیت فضایی طرح یکی از پارامترها و معیارهای بسیار مهم در ارزشیابی پروژههای طراحی داخلی محسوب میشود.
فضای داخلی معماری
فضایی است ساختهشده به دست بشر که در وهله اول وظیفه پناه دادن به انسان در مقابل عوامل طبیعی را دارد
یعنی قسمتی از فضای محیط بگونهای محدود میشود که به واسطه آن فضای داخلی پدید میآید
در نتیجه ورود به فضای داخلی معماری احساس محفوظ بودن، سرپناه داشتن و بسته بودن را در ما ایجاد میکند.
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 878 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 69 |
پاورپوینت بررسی معماری یونان در 69اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
یونان:
اگر چه هنریونانی مدت بسیار زیادی منبع الهام هنرمندان باختر زمین بوده است.اروپاییان تا میانه سده هجدهم مستقیما" درباره آن چیز زیادی نمی دانستند. سرزمین یونان در جنوب شبه جزیره ی بالکان واقع شده است و می توان چهار ناحیه مجزا را در این سرزمین از هم تشخیص داد .یونان شمالی به وسیله ی سلسله ی جبال پند (Pinde) به منطق مجزا تقسیم شده است . رشته جبا ل پند به کوه های کوچک تر دیگر می پیوندند و مهم ترین کوه این مجموعه کوه المپ (بلندترین کوه یونان ) است، که از زمان های قدیم مقدس شمرده می شد و جایگاه خدایان بود . ناحیه ی Epire در مغرب یونان منطقه ای کوهستانی است و ناحیه ی تسالی در مشرق تنها جلگه ی بزرگ کشور یونان است . یونان مرکزی از کوهستان هایی که دنباله ی سلسله جبا ل پند هستند پوشیده شده است و جلگه های تنگ و باریکی در آن قرار دارد و به شش ناحیه ی عمده تقسیم شده است. فرهنگ مردم یونان بعد از فرو پاشی تمدن میسنی ها (Mycenaean) و مینوی (Minoan) بین سال های 1100الی 800 قبل از میلاد ،از تداخل دو گروه مختلف انسان ها شکل گرفت . گروه اول مردمانی منضبط با تعصب شدید قبیله ای بودند ، که دورین ها (Dorians) نام داشتند .
. این گروه تاخت و تاز خود را از شمال آغاز کردند و در حدود سا ل های 1100قبل از میلاد در پلوپونز (Peloponnesus) ساکن شدند و منطقه ای به نام اسپارتا (Sparta) را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند . گروه دوم که ملتی بازرگان و سیاست مدار بودند ، ایو نین ها (Ionians) نام داشتند و از طریق دریای اژه به آسیای صغیر و جزایر یونان آمده بودند وبا وجود اختلاف بین فرهنگ های این دو گروه ،در قرن هشتم قبل از میلاد، اتحاد بین دورین ها و ایونین ها صورت گرفت که از پس به آنان هلنی (Hellenes) اطلاق شد. واحد های سیاسی آنها ، به جای فرمانروایی ،به صورت دولت شهری اداره می شدند . یونان سرزمینی کوهستانی با زمین های حاصل خیز است که اغلب در کنار سا حل دریا گسترده شدند . سراسر دوره های باستان (قرن هفتم قبل از میلاد تا سا ل 480 میلادی ،و دوره ی کلاسیک در سا لهای 480-323 میلادی ) هیچ دولت شهری نتوانست برای مدتی طولانی بر دیگری حکمرانی کند.
انرژی اصلی دولت شهرهای یونانی عموما" بر یافتن مستعمراتی در خارج از یونان (مثلا"در جزایر و سرزمین های سا حلی دریا ی اژه و جنوب ایتالیا و به خصوص سیسیل) صرف می شد و هم اکنون بسیاری از این شهرها جلوه هایی از سلیت های یونان باستان را به دست می دهند .
. به رغم جدایی سیاسی شهر ها و اختلاف ریشه ای بین نواحی ایونیک و دور یک از لحاظ فرهنگی ، یونانیان باستان سعی می کردند که از آغاز اتحادشان ، فرهنگی مشترک را پایه گذاری کنند و آن را پرورش دهند و به کما ل برسانند . حماسه ها و نمایشنامه ها ی هومر ، خدایان و افسانه های اساطیری را مطرح می کردند . به عنوان نمونه ، هر شهر خودش را تحت نفوذ خدایی مجزا معرفی می کرد و این خدایان بسیار مورد توجه بودند . یونانیانی که عمیقا" مذهبی ودر عین حا ل مبدع فلسفه نیز بودند ،در شهرها و روستاها پراکنده شدند و معابد زیادی برای خدایان و رب النوع ها ساختند . همه ی یونانیان به مکان هایی که در آنجا الهامات غیبی نازل می گردید اعتقاد داشتند و آنجا را مورد توجه قرار می دادند ،که از آن جمله می توان به زیارتگاه دلفی (Delphi) اشاره کرد . مردمان شهرها برای انباشتن آذوقه ی ذخایر ، به منظور ارائه ی پیشکشهایی به اراکل
(Oracle) با هم در رقابت بودند . مشهورترین زیارتگاه پن هلنی(PanHellenic) در المپیا (Olympia) ، دارای معابد با شکوهی برای زئوس (Zeus) و هرا(Hera) و همچنین برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات ورزشی بود؛ و مردم اعتقاد داشتند که خدایان ،آرزوهایشان را با توجه به برندگان مسابقات و شهرهای آنها بر آورده می کنند .
یونانیان ،بیشتر از مردمان هر فرهنگ دیگری در بستر تحولات دوره های مختلف تاریخی زندگی کرده اند . تمدن یونان پیش از میراث کرت و میسن تحت تأثیر فرهنگ و تمدن مصریان واز طرفی هم تحت تأثیر فرهنگ خاور دور و نزدیک شکل گرفته بود . یونانیان آخرین معماران خرسنگی (Megalilthc) بودند . . این اقوام به عبارتی نیاکان تمدن غرب نامیده می شوند . دوران رشد و شکوفایی یونان بین قرن های ششم تا هشتم قبل از میلاد ، یعنی زمانی که فلسفه، تاریخ، نمایشنامه نویسی، ادبیات ،دموکراسی و علوم ظاهر شد . اتفاق افتاد . این توسعه ها ناشی از حس جدید و ریشه ای نسبت به جایگاه مکانی و زمانی انسان در آن دوران بود وبه طریق انسان احساس می کرد که می تواند در خلق سرنوشت خود کوشا و مؤثر باشد و قوه ی تفکرات و آما لش را به کار اندازد . تأثیر چنین افکاری ،این بود که آنان در برابر خدایان موجود ، خدایانی هم از شکل انسان بتراشند و آنها را پرستش کنند . خدایانی که به این طریق خلق می شدند ، دارای شخصیت انسانی بودند ؛ یعنی در واقع همه ی این خدایان کیفیتی بالا تر داشتند اما در تناسب وزیبایی با انسان مشترک بودند . در یک کلام ، می توان چنین بیان کرد که بدین ترتیب انسان مقیاس همه چیزها و پدیده های عالم شد .
بازتاب این نوع انسان گرایی در معماری ان دوران نیز ظاهر شد .برخلاف معماری های مصر وبین النهرین ، این مردمان صرفا" مقابر و قصرهای مجلل و نازل بزرگ را محور کار خود قرار نداده بودند و در معماری شان سعی می کردند به مسائل اجتماعی مانند تالار ها و تئاتر ها و سرسرهای عمومی نیز بپردازند.از فرم هایی که در معماری یونان می توان به ان اشاره کرد و تکامل شان را در طی قرون مختلف مشاهده نمود ،فرم معابد است .با توجه به نگرش یونانیان به ارتباط میان انسان و خدایان ، انها سعی می کردند معابدشان بسیار با شکوه و مجلل باشد ؛البته نه از این دید که بخواهند مردم را به انجا جلب کنند بلکه انها اعتقاد داشتند که این معابد نماد مکان خدایان است و خدا در انجا حضور پیدا می کند .حتی چند نمونه از خدایان را به صورت پیکرهای تراشیده از سنگ درون معابد قرار می دادند و این بینش نسبت به خدا تا جایی پیشرف کرده بود که در اساطیر یونان آمده است که پادشاهان با خدایان ملاقات می کردند و مسائل مملکتی را با انها در میان می گذاشتند ! طرح اصلی معابد ، اتاقی به شکل مکعب مستطیل بود که سلا[Cella(naos)] (مقصوره) نامیده می شد و قسمت ورودی ان دارای یک هشتی با دو ستون بود که بین دیواره های کناری احاطه می گردیدند .