ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
الگوهای خاموش و پنهان در نهادهای پرورشی در جوامع بسته و جوامع باز و آزاد
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 39 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 31 |
دراین مقاله درصددیم تا زوایایی جدید از آموزش و پرورشی را آشکار سازیم کهبه ابعاد خاموش و پنهان الگوهایی در جامعه عطف می کند که برحسب نوع تربیتو جامعه پذیری متفاوت جوامع مختلف در افراد درونی می شوند و سپس اشخاص آنرا در تفکرات و کنش های شان بازآفرینی می کنند.
الگوهایی که بر طبق نوع تعاملات و تقابلات بین جهانبینی های فردی و گروهی افراد با جهان بینی جمعی جامعهء مرجع رخ می دهند وپس از درونی شدن در قالب کنش هایی جهت یافته، بروز داده می شوند. آنجا کهخاستگاه اش نهادهای پرورشی و تربیتی (خانه، مدرسه، مراکز دینی و رسانه هایجمعی) است و بروزش ابتدا در نهاد خانواده و سپس بازآفرینی اش در سایرنهادهای مدنی، همچون نهادهای اجتماعی، سیاسی و غیره. دو الگوی متفاوتنهادهای پرورشی که در نهایت به دو جامعه متمایز باز یا بسته منجر می شود. در این راه، در قالب نظریه ای بنیادی و با روش جمع آوری اطلاعات اسنادی وبا استناد به پژوهش هایی کلان نگر و متعدد، به فراتحلیلی که حاصل ارتباط وامتزاج پژوهش های مختلف بوده است، دست یافته و از آن طریق فرآیندی راتبیین می کنیم که به نتایج و ارایه راه حلی منتهی می شود، که برای پرورش وجامعه پذیری یک جامعه سالم و باز ضروری است و آن تعاملی خواهد بود کهمشارکت و قرار گرفتن در جایگاه دیگری را، نه تنها چراغ راه خود، که تجربهو سیر عملی جامعه ساخته باشد و نوآوری ها و خلاقیت های افراد و به خصوصجوانان اش را در کل نظام اجتماعی و فرهنگی اش جذب و هضم کند.
واژگان کلیدی: الگوی خاموش- الگوی پنهان- جامعه باز- جامعه بسته - جهان بینی جمعی.
فهرست مطالب
الگوهای خاموش و پنهان در نهادهای پرورشی
در جوامع بسته و جوامع باز و آزاد | 1 |
چکیده | 1 |
مقدمه | 2 |
نوع و روش تحقیق | 3 |
الگوهای خاموش و پنهان | 3 |
کنش های شکل دهنده الگوها | 4 |
الگوی خاموش قدرت در پسِ کنش معطوف به قدرت | 5 |
ریشهیابی الگوی خاموشِ خودمحوری در خانواده و جامعه | 6 |
الگوی پنهانِ شیفتگی قدرت در روان، آن گاه جامعه | 9 |
ریشهیابی استبداد از فرد تا جامعه | 11 |
تعامل یا تقابل جهانبینی فردی، گروهی و جمعی | 13 |
نهاد خانواده | 16 |
نهادهای پرورشی و تربیتی | 17 |
نهادهای اجتماعی | 18 |
نقش رسانه ها در جوامع بسته و جوامع باز | 19 |
الگوهای تربیتی، جامعهپذیری و مشارکت | 21 |
علل برخی از آسیبهای اجتماعی عدم مشارکت | 22 |
حق انتخاب نسل جوان | 24 |
جامعه باز و آزاد و ارکان آن | 25 |
جهانبینی فردی و جذب آن در جامعه | 26 |
تعامل عامل پیوند جهانبینی فردی و جمعی | 27 |
نتیجهگیری | 29 |
فهرست منابع فارسی | 31 |