دسته بندی | مکانیک |
بازدید ها | 6 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 37 |
مقاله بررسی کنترل الکترونیکی موتور دیزل (EDC) در 37 صفحه ورد قابل ویرایش
شرایط فنی
امروزه، در ورای پیشرفتهائی که در زمینهی تزریق سوخت موتور دیزل صورت گرفته، کاهش مصرف سوخت و افزایش در توان و گشتاور، فاکتورهای بسیار مهمی به شمار میآیند. در گذشته، اهمیت این فاکتورها موجب استفادهی بیشتر از موتورهای دیزل با تزریق مستقیم (DI) بوده است. در مقام مقایسه با موتورهای دیزل با پیش محفظه و یا مجهز به محفظهی گردابی، که به نام موتورهای با تزریق غیر مستقیم (IDI) معروفند، موتورهای با تزریق مستقیم دارای فشار تزریق بیشتری هستند. این امر منجر به اختلاط بهتر سوخت- هوا گشته و احتراق در ان کاملتر صورت میگیرد. در موتورهای با تزریق مستقیم، با توجه به این واقعیت که اختلاط بهتر انجام میشود و به علت عدم وجود پیش محفظه و یا محفظه گردابی، هیچ گونه تلفات ناشی از سریز سوخت وجود ندارد و نسبت به موتورهای با تزریق غیر مستقیم، مصرف سوخت 15-10 درصد کاهش مییابد.
علاوه بر این، موتورهای مدرن امروزی بیشتر در معرض مقررات سخت مربوط به گاز اگزوز و صدا هستند. این امر باعث شده است که از سیستم تزریق سوخت موتور دیزل، انتظارات بیشتری مطرح شود، از جمله:
- فشارهای بالا در تزریق سوخت،
- منحنی بنیادیتری از آهنگ سوختدهی،
- شروع تزریق متغیر،
- تزریق پیلوتی،
- سازگاری مقدار سوخت تزریقی، فشار تقویت یافته، و کمیت سوخت تزریقی در یک مرحلهی کاری معین،
- کمیت سوخت راهانداز وابسته به درجهی حرارت،
- کنترل دور آرام مستقل از بار وارده بر موتور،
- تنظیم سرعت مطلوب با توجه به مصرف سوخت و بازده،
- به کارگیری چرخش دوبارهی گاز اگزوز، EGR با کنترل خودکار،
- کاهش در تولرانسها و افزایش در دقت، در تمام طول عمر مفید وسیلهی نقلیه.
گاورنرهای مکانیکی متداول (وزنههای گریز از مرکز) با به کارگیری چندین وسیلهی اضافهشده، شرایط متنوع در حین کار را ثبت میکنند تا تشکیل مخلوط با کیفیت بالا تضمین شود. بنابراین، این نوع گاورنرها به یک کنترل سادهی دستی در موتور محدود میشوند، در صورتی که عمل کنندههای مهم و متنوعی وجود دارند که امکان ثبت آنها توسط این وسائل وجود ندارد و یا اگر هم ثبت شوند، سرعت کار مطلوب نخواهد بود.
مرور کلی سیستم
در سالهای گذشته، به علت افزایش، چشمگیر در توان محاسبهای میکروکنترلرهای موجود در بازار، تبعیت کنترل الکترونیکی دیزل (EDC) از مقررات و شرایطی را که پیشتر یادآور شدیم را ممکن ساخته است.
برخلاف خودروهای دیزلی مجهز به پمپهای انژکتور ردیفی یا آسیابی متداول، رانندهی یک وسیلهی نقلیه کنترل شده توسط EDC نمیتواند هیچ گونه اثر مستقیم روی پمپ انژکتور داشته باشد، به عنوان مثال کنترل مقدار سوخت تزریقی که به طور متداول به وسیلهی پدال گاز و یا سیم گاز انجام میشود، در اینجا حاصل متغیرهای عمل کنندهی متنوعی از جمله وضعیت کاری، دادههای توسط راننده، آلایندههای گاز اگزوز و نظائر آن است.
بدین معنی که یک سیستم ایمنی پیشرفتهای باید به کار برده شود تا خطاها و ایرادات را تشخیص دهد و به نسبت شدت و حدت، راهکارهای مناسب برای رفع آنها را ارائه دهد (به عنوان مثال: محدودیت گشتاور، یا راندن اظطراری خودرو در گسترهی دور آرام (رساندن خودرو به کارگاه). سیستم EDC هم چنین امکان تبادل بین مقادیر به دست آمده در این سیستم با مقادیر حاصل از سایر سیستمهای الکترونیکی در خودرو به وجود آید (به عنوان مثال با سیستم کنترل کشش (TCS) و کنترل الکترونیکی تعویض دنده.) بدین ترتیب، این سیستم میتواند با کل سیستم خودرو ادغام شود.
پردازش دادههای EDC
سیگنالهای ورودی
حسگرها همراه با عمل کنندهها، وسیله ارتباطی بین خودرو و واحد پردازش دادههای آن هستند. سیگنالهای حاصل از حس گرها، از طریق مدار الکتریکی محافظ و اگر لازم باشد از طریق مبدلهای سیگنال و آمپلیفایرها، وارد یک واحد و یا واحدهای متعدد کنترل الکترونیکی (ECU) میشوند.
- سیگنالهای ورودی پیوسته (مثال: اطلاعات حاصل از حسگرهای پیوسته مربوط به مقدار هوای مکیده شده توسط موتور، درجه حرارت هوای ورودی و حرارت خود موتور، ولتاژ باطری و نظائر آنها) به وسیله مبدل پیوسته/ گسسته در ریز پردازنده ECU، به مقادیر گسسته تبدیل میشوند.
- سیگنالهای ورودی گسسته (مثال: سیگنالهای کلید قطع و وصل، یا سیگنال حسگر گسسته از قبیل پالسهای سرعت دورانی از حسگر Hall میتوانند به طور مستقیم توسط ریزپردازندهها پردازش میشوند.
- به منظور از بین بردن پالسهای تداخل کننده، سیگنالهای پالسی شکل که از حسگرهای القائی دریافت میشوند و حاوی اطلاعاتی مانند دور موتور و علامت تنظیم موتور هستند، توسط مدار ویژهای در ECU بهبود یافته و به موج مربعی تبدیل میشوند.
اصلاح سیگنال، بسته به میزان پیچیدگی داخلی حسگر، به طور کامل و یا نسبی در داخل حسگر می تواند انجام شود. شرایط کاری که در نقطهی نصب پیش میآید تعیین کنندهی میزان بارگذاری حسگر است.
اصلاح سیگنال
مدار محافظ برای محدود ساختن سیگنالهای ورودی در حد حداکثر ولتاژ از پیش تعیین شده به کار میرود. سیگنال اصلی با استفاده از صافی، تقریباً به طور کامل از وجود سیگنالهای تداخلی آزاد شده و سپس تقویت مییابد تا بتواند با ولتاژ ورودی واحد ECU متناسب باشد.
پردازش سیگنال در ECU
ریزپردازندههای ECU غالباً سیگنالهای ورودی را به صورت گسسته (Digital) پردازش مینمایند و به همین جهت نیاز به یک برنامهی خاصی است. این برنامه در حافظه ROM و یا Flash- EPROM ذخیره میشود.
علاوه بر این، منحنیهای مشخصه موتور و اطلاعات مربوط به مدیریت موتور نیز در حافظهی Flash- EPROM ذخیره میشوند. دادههای تثبیت کننده، اطلاعات مربوط به کالیبراسیون و ساخت، همچنین دادههای مربوط به خطاها ایرادات که در حین کار ممکن است پیش آیند، همگی در یک حافظهی غیر فرار خواندن/ نوشتن EEPROM ذخیره میشوند.
با وجود تنوع بسیار وسیع در انواع موتورها و ادوات، انواع ECU دارای یک کد «نوع» هستند. با استفاده از این کد، نقشههائی که برای یک کار خاص در یک کارخانه و یا تعمیرگاه لازم است، از میان نقشههای ذخیره شده در EEPROM انتخاب میشوند.
سایر متغیرهای ECU طوری طراحی میشوند که در پایان تولید وسیلهی نقلیه، سری کامل دادهها بتوانند در داخل Flash- EPROM برنامهریزی شوند. این کار موجب کاهش تنوع در ECU مورد احتیاج کارخانجات وسائط نقلیه میشود.
یک RAM فرار جهت ذخیرهی دادههای متغیر (مثل دادههای محاسبهای و مقادیر سیگنال)، مورد نیاز است. و برای درست عمل کردن این RAM نیاز به یک انرژی دائمی میباشد. به عبارت دیگر، در صورتی که سویچ برق خودرو قطع شود و یا اتصال باطری از خودرو جدا گردد، ECU خاموش شده، تمامی اطلاعات ذخیره شده از بین میرود. در این حالت کمیتهای سازگاری (مقادیری که در رابطه با شرایط عمومی موتور و وسیلهی نقلیه شناخته شدهاند) پس از روشن شدن ECU باید دوباره نصب شوند. برای جلوگیری از این امر، مقادیر سازگاری به جای RAM در یک EEPROM ذخیره میشوند.
سیگنالهای خروجی
ریزپردازندهها با سیگنالهای خروجی خود بخشهای خروجی را به کار میاندازند. به طور معمول این بخشها برای ارتباط مستقیم با عمل کنندهها دارای قدرت کافی هستند. به کار افتادن هر کدام از عمل کنندهها در رابطه با تعریف یک سیستم خاصی میباشد. این بخشهای خروجی در مقابل هر گونه اتصال کوتاه به زمین یا به ولتاژ باطری و یا در مقابل صدمات ناشی از اضافه بار محافظت شدهاند. اشکالات نخست توسط بخشهای خروجی تشخیص داده شده، پس از آن، به ریز پردازنده گزارش میشود وضعیت مشابه در مدارات باز خازن نیز تعبیه شده است.
علاوه بر این، تعدادی از سیگنالهای خروجی از طریق وسیله ارتباطی به سایر سیستمهای موجود در وسیلهی نقلیه منتقل میشوند.
عمل کننده سولنوئیدی
همانطور که در پمپ انژکتور ردیفی مجهز به گاورنر مکانیکی ملاحظه شد، مقدار سوخت تزریقی متناسب با وضعیت قرار گرفتن شانهی کنترل و دور موتور میباشد. عملکنندهی سولنوئیدی به طور مستقیم به پمپ وصل است و حرکت خطی آن میتواند شانه را تغییر دهد. وقتی جریان برق از سولنوئید قطع میشود، یک فنر به شانهی کنترل در جهت «خاموش» نیرو وارد میکند که موجب قطع شدن جریان سوخت به موتور میشود. ولی وقتی سولنوئید انرژیدار شد، نیروئی در جهت مخالف نیروی فنر شانه وارد میسازد. با افزایش این نیرو که همراه با افزایش جریان برق در سولنوئید است، مقدار سوخت تزریقی در موتور بیشتر میشود. بدین معنی که حرکت شانه، به نسبت جریان برق، بطور پیوسته تغییر مییابد، و مقدار سوخت تزریقی را بین مقادیر صفر و حداکثر تنظیم میکند.
مقدار سوخت تزریقی
مقدار سوخت تزریقی، بر روی مشخصات راهاندازی موتور، دور آرام، توان موتور، قابلیت رانندگی و نیز روی ذرات خروجی از اگزوز تاثیر زیادی دارد. در راستای همین اثرات میباشد که در ECU نقشههائی به صورت نقشههای رایانهای برای راهاندازی موتور،دور آرام، وضعیت تمام- بار، مشخصه پدال گاز، محدودیت دود، و مشخصهی پمپ انژکتور آماده میشود.
وضعیتی که شانه در آن قرار گرفته در واقع تعیین کننده مقدار سوخت تزریقی است. روشهای استاندارد تنظیم که در گاورنرهای مکانیکی RQ و RQV متداول است، میتواند برای بهبود هدایت خودرو به کار برده شود. راننده گشتاور و یا دور مورد لزوم موتور را به وسیلهی یک پتانسیومتر تعیین میکند و با استفاده از آن، وضعیت پدال گاز تعیین میشود. با استفاده از اطلاعات نقشههای ذخیره شده و نیز کمیتهای حقیقی که از حسگرها دریافت میشود، ECU مقدار سوخت لازم، و یا به عبارت دیگر موقعیت لازم در حرکت شانه را محاسبه میکند. این موقعیت محاسبه شدهی شانه، به عنوان یک متغیر مرجع برای انجام کنترل خودکار به کار میرود. ECU به عنوان یک کنترل کنندهی وضعیت عمل میکند و وضعیت واقعی شانه، در نتیجه، تغییرات سیستم کنترل را ثبت میکند. کنترل کنندهی وضعیت (ECU) این اطمینان را ایجاد میکند که شانه به سرعت و به طور صحیح در وضعیت جدید خود قرار گرفته است.
دور آرام
دور آرام موتور برای یک مقدار از پیش تعیین شده، جدای از مقدار بار وارده، تنظیم میگردد. اگر لازم باشد، این تنظیم میتواند از طریق دستگاه کنترل سرعت خودرو (وسیلهای برای انتخاب سرعت دلخواه و تثبیت آن) واقع در روی پانل انجام شود.
دور متوسط
با فعال ساختن یک وسیلهی کنترل دور میانه، میتوان قدرت اضافی لازم برای کاراندازی ماشینهائی مثل بالابرها را تامین کرد. این کنترل کننده، دور موتور را بدون توجه به بار وارده در حد معینی حفظ میکند. وسیله مزبور، وقتی موتور در جا کار میکند، توسط تنظیم کنندهی سرعت خودرو در پانل کنترل به کار میافتد. با به کارگیری یک کلید در پانل خودرو و با استفاده از اطلاعات ذخیره شده، میتوان دور موتور را در یک حدی به طور ثابت نگاه داشت. علاوه بر این، با استفاده از تنظیم کننده سرعت پیشروی خودرو، میتوان سرعتهای دلخواه را از پیش انتخاب کرد.
سرعت پیشروی خودرو
به منظور کنترل سرعت پیشروی، تنظیم کننده سرعت پیشروی خودرو سیگنال دریافتی از مسافت سنج و یا از حسگر سرعت را ارزیابی میکند. این سیگنال با سرعت از پیش تعیین شده مقایسه گشته، و برای محدود کردن دور موتور به کار میرود.
یک مجموعه چهار کلیدی در پانل کنترل جهت راهاندازی و یا از کار انداختن تنظیم کننده و ثبت کننده سرعت پیشروی خودرو به کار میرود:
1- افزایش سرعت و انتخاب (ذخیره)؛ وقتی کلید مربوطه زده میشود، خودرو شتاب بر میدارد. سرعت خودرو در لحظهای که کلید خاموش میشود به عنوان یک سرعت مرجع برای خودرو ذخیره میشود (سرعت انتخاب شده).
2- کاهش سرعت و انتخاب (ذخیره)؛ وقتی دکمه مربوطه زده شود، شتاب خودرو گرفته میشود. در اینجا نیز سرعت خودرو در لحظهای که دکمه رها میشود به عنوان سرعت تعیین شده برای خودرو ذخیره میشود (سرعت انتخاب شده).
3- فعال نمودن دوباره؛ وقتی این دکمه رده میشود، سرعت خودرو با آخرین سرعتی که انتخاب شده و در حافظه ذخیره گشته است مطابقت پیدا میکند.
4- دکمه خاموش؛ با زدن این دکمه دستگاه کنترل سرعت خودرو به طور کلی از کار میافتد.
دیگر وظایف
وظایف ترمز موتور (اگزوز)
وقتی ترمز موتور (یا ترمز اگزوز) به کار میافتد، مقدار سوخت تحویلی در حد صفر و یا در حد دور آرام میرسد. برای این کار ECU سیگنال دریافتی از دکمه مربوط به ترمز موتور را پردازش می کند.
حفاظت در مقابل داغ شدن
به محض آنکه درجهی حرارت خنک کننده از حد تعیین شده تجاوز کند، حداکثر گشتاور موتور کاهش مییابد.
ممانعت از روشن شدن موتور در سرازیری.
هنگامی که EDC خاموش است، یک فنر برگشتی، شانه را در وضعیت خاموش قرار میدهد. این عمل مانع از روشن شدن ناخواستهی موتور میگردد. به عنوان مثال، خودروی که در جاده شیبدار متوقف شده و خود به خود حرکت میکند.
خاموش کن کلیدی موتور
امروزه خاموش کردن موتور به وسیله کلید راهانداز، جایگزین خاموش کن مکانیکی که قبلاً متداول بود، گشته است. کلید راهانداز جریان برق را از خاموش کن الکتریکی (ELAB) و نیز از عمل کننده سولنوئیدی شانه قطع کرده و با این عمل جریان سوخت را به موتور میبندد.
وسیله ارتباطی
میتوان به وسیلهی یک خط سیگنال مقادیر مربوط به EDC را (به عنوان مثال: مقدار سوخت تزریقی، موقعیت پدال گاز) به سایر سیستمهای موجود در خودرو مثل تعویض دنده منتقل نمود. این سیستمها میتوانند به وسیلهی یک مدار جداگانه مقدار سوخت تزریقی را بین دور آرام و وضعیت تمام- بار تعیین کنند. سازگاری با TCS (کنترل کشش) امکانپذیر است.
دسته بندی | اقتصاد |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 73 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
مقاله بررسی پیامدهای جهانی شدن بازارهای مالی در 23 صفحه ورد قابل ویرایش
پیامد جهانی شدن بازارهای مالی
مقدمه:
در مسیر زندگی انسان بعضی اوقات شرایطی پیش می آید مجبور می شود بین « آنچه که بود و آنچه که از این به بعد خواهد بود» یکی را انتخاب کند و گاهی این شرایط پدید آمده طوری است که انسان ناگزیر است که حتماً دست به انتخاب بزند که میزان صحت این انتخابها و انطباق آن با حقیقت می تواند عامل تعیین کننده ای برای رسیدن به کمال و سعادت انسانی باشد. از طرفی درستی هر انتخابی نیز تابعی از میزان شناختی است که انسان از اطراف خودش و شرایط قدیم و جدید دارد. مسئله جهانی شدن نیز اصطلاحی است که خبر از پایدار شدن شرایط جدیدی در عرضه روابط بین المللی می دهد که کشورها و بازیگران این عرصه ناگزیر به اتخاذ سیاستی خواهند بود که در بردارنده منافع آنها باشد از طرفی از ضرورتهای توسعه هر کشوری شناخت دگرگونیهای جهانی و شکل دادن این دگرگونیها بر اساس خواست و منافع ملی است. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که جهانی شدن واقعیت دارد و یافته ذهن بعضی نویسندگان و نظریه پردازان نیست.
جهانی شدن فرایندی است که قابلیت تبدیل به فرصتی برای منافع ملی ما و تهدیدی بر ضد منافع را خواهد داشت و اینکه کدام روی سکه روی دهد بستگی مستقیم به نحوه مواجهه ما با آن دارد.
مقاله حاضر سعی در ایجاد زمینه مناسب برای شناساندن جهانی شدن مالی ( Financil Globalization) و نقش حسابداری بین المللی در این میان دارد.
تعریف کلی جهانی شدن
برخی از صاحبنظران در تعریف پدیده جهانی شدن به جنبه اقتصادی آن تاکید ورزیده و اقتصاد واحد جهانی و پیامدهای آن را به عنوان جهانی شدن آورده اند و برخی دیگر از اندیشمندان نیز سعی کرده اند جهانی شدن را به عنوان یک مفهوم سیاسی تعریف کنند، (فوکویاما) که در کتاب ( پایان تاریخ) به جهانی شدن الگوی حکومتی دموکراسی لیبرال اشاره کرده و آن را شکل نهایی حکومت بشری قلمداد می کند و صاحبنظران دیگر نیز به تبیین این مفهوم در چارچوب تحولات اقتصادی ، سیاسی و زیست محیطی پرداخته اند.
با مطالعه در این زمینه در می یابیم که جهانی شدن در ابعاد مختلف و گوناگون نظیر اقتصاد، سیاست، فرهنگ.... تعریف خاص خود را دارد و یا به عبارت دیگر چون جهانی شدن به تکامل نرسیده است و تا زمانی که رشد و حرکت مداوم آن متوقف نشود نمی توان تعریف کامل و کلی ارائه داد.
جهانی شدن بازارهای مالی هر روز توسعه بیشتری می یابد. توسعه بازارهای مالی بین المللی و افزایش حجم معاملات در بازارهای خارجی و بازارهای سرمایه یک واقعیت غیر قابل انکار است. پیشرفت در فن آوریهای ارتباطی اطلاعاتی، آزاد سازی دربازارهای سرمایه و ارائه ابزارهای جدید مالی باعث تحرک بیشتر گردش بین المللی سرمایه و راهنمایی برای افزایش توسعه و کارایی در بازارهای مالی بین المللی است.
شواهد تجربی نشان می دهد که مرزهای بومی موانعی در راه جریانهای بین المللی سرمایه محسوب می شوند. پرتقوی سرمایه گذاران در کشورهای صنعتی به سمت دارایی های بومی (Home bios puzle) بوده و پس اندازهای ملی عمدتاً توسط صنایع ملی جذب می شود (Feldstein Horioka paradox) از سوی دیگر میزان جریانهای خالص سرمایه روند افزایشی نداشته است. توسعه جهانی شدن مالی را می توان از جنبه های مختلف نظیر معاملات خارج تراز نامه ای (OFF- balance) و ابزارهای مشتقه (Derivatives) که امکان تسهیم ریسک را بین داراییهای اساسی فراهم آورده است، بررسی کرد.
افزایش در معاملات مالی بین المللی دارای دو بعد اساسی است:
الف) افزایش تحرک و پویایی پس اندازها که باعث بهبود کارایی در تخصیص منابع می شود.
ب) اثرات معاملات بین المللی کارایی ریسک انتقال را بهبود می بخشد. به عبارت دیگر، به واسطه توسعه معاملات ، قیمت دارایییهای مالی در بین کشورها، به صورت هموارتری نسبت به گذشته عمل می کند و این شواهد دلیل بر جهانی شدن بازارهای مالی است.
چگونگی و جهت حرکت و توسعه جهانی شدن بازارهای مالی در آینده، کاربردهای مهمی برای جهت دهی به سیاستهای پولی توسط بانکهای مرکزی دارد. به عنوان مثال، چنانچه بازارهای مالی یکپارچه تر و جریانهای بین المللی سرمایه فعالتر شود، سیاست پولی مستقل برای تحقق اهداف بومی، آزاد سازی تحرک سرمایه و نرخهای ثابت تسعیر ارز را نمی توان به طور همزمان با هم داشت. علاوه بر این اتخاذ سیاست محافظه کارانه نیز ممکن است با مسائل جدیدی در زمینه ثبات سیستم مالی به واسطه افزایش روابط بین المللی بر روی قیمت دارایی ها روبه رو شود.
مفهوم جهانی شدن مالی
قبل از آن که به تعریف جهانی شدن بازارهای مالی بپردازیم. ضروری است ابتدا تفاوت بین دو اصطلاح جهانی شدن بازارهای مالی و بین المللی شدن بازارهای مالی
(Financil internationalization) را به وضوح مشخص کنیم .
بین المللی شدن بر شرایطی دلالت دارد که معاملات خارجی مشخصی افزایش می یابد و جهانی شدن بر شرایطی دلالت دارد که اقتصاد همه کشورها به خصوص بازارهای مالی آنها آنچنان یکپارچه می شوند که یک بازار جهانی واحد را به وجود می آورند. برای مثال وقتی کشوری مکانیسم واحدی را برای واردات محصولات کشاورزان به منظور حمایت از بخش کشاورزی بومی خود در نظر می گیرد، ممکن است بین المللی شدن توسعه یابد، ولی جهانی شدن نمی تواند توسعه یابد.
حال بر اساس این تعریف به بررسی حال و آینده جهانی شدن بازارهای مالی
می پردازیم.
برای طراحی مبنایی برای بحثهای آتی، انواع جهانی شدن را توضیح می دهیم. برای سهولت کار، ما جهانی را با دو کشور در نظر می گیریم F و R به ترتیب نشان دهنده بازارهای کالا و خدمات و بازارهای مالی و اندیس آن نشان دهنده کشور است. اقتصاد جهانی شدن واقعی حالتی بین بدون جهانی شدن (Nonglobalization) ، حالتی که هم بازارهای مالی و هم بازارهای کالا و خدمات در حد کشور ها هستن (نمودار 1-1) و یا حالت جهانی شدن کامل (CompleGlobalization) حالتی که هر نوع بازار به صورت کاملا یکپارچه است. (نمودار 1-2)
عوامل محیطی مؤثر بر حسابداری بین المللی
رویه های حسابداری و افشای اطلاعات همانند خود بنگاه تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. این عوامل شامل ماهیت مالکیت بنگاه، نوع فعالیتهای تجاری بنگاه، منابع تامین مالی و سطح توسعه بازارهای سرمایه، ماهیت سیستم مالیاتی، وجود و اهمیت حرفه حسابداری، سطح تحقیقات و آموزش حسابداری، ماهیت سیستم سیاسی، ویژگیهای اجتماعی، سطح رشد اقتصادی و توسعه، نرخ تورم، ماهیت و چگونگی سیستم های حسابداری در هر کشور متناسب با اثر نسبی هر یک از عوامل محیطی و سایر سیستم ها تغییر می کند.
با توجه به نوع مالکیت بنگاه، نیاز به پاسخگویی عمومی و افشای اطلاعات فرق می کند. در یک بنگاه دارای مالکیت عمومی نسبت به بنگاه دارای مالکیت خانوادگی فشار برای پاسخگویی بیشتر است. در حالت مالکیت دولتی، فشار متمرکزی بر روی سیستم های حسابداری به سمت برآوردن اهداف کلان اقتصادی وجود دارد. نوع فعالیتهای بنگاه نظیر تولیدی یا کشاورزی بودن، متنوع بودن، بین المللی بودن، کوچک یا بزرگ بودن بنگاه بر ماهیت سیستم حسابداری تاثیر می گذارد.
در کشورهایی که سیستم حسابداری تحت تاثیر و نفوذ اهداف دولتی است، سیستم مالیاتی یکی از عوامل مهم است. در کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان گزارشهای حسابداری عمومی به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات مورد استفاده قرار می گیرد. در دیگر کشورها نظیر انگلیس و آمریکا گزارشهای ارائه شده توسط شرکتها برای مقاصد مالیاتی تعدیل می شود.
در کشورهایی که حرفه حسابداری توسعه یافته و حسابداران نقش حرفه ای اعمال می کنند، سیستم های حسابداری متمرکز متحد الشکل هستند. باید توجه داشت که توسعه حرفه حسابداری بستگی مستقیم به وجود تحقیقات و آموزش حسابداری دارد.
سیستم سیاسی تاثیر مهمی بر حسابداری داشته و سیستم های حسابداری منعکس کننده اهداف و فلسفه های سیاسی هستند. ماهیت و دامنه رشد و توسعه اقتصادی نیز بر چگونگی سیستم های حسابداری موثر است. به عنوان مثال تغییر از اقتصاد کشاورزی به سمت اقتصاد تولیدی مسائل جدید حسابداری را به وجود آورده اند.
سیستم حقوقی عامل مهمی در تعیین ابعاد مشارکت بنگاه در تدوین مقررات حسابداری دارد.
به رغم تفاوتهایی که در شرایط محیطی کشورها وجود دارد و بر سیستم های حسابداری تاثیر می گذارد، شباهتهایی نیز وجود دارد. تلاشهای زیادی برای طبقه بندی کشورها و شناسایی الگوها و تعیین گروهها انجام شده است. به هر حال. چنین تلاشهایی روش مفیدی برای درک بهتر از عوامل موثر بر توسعه سیستم های حسابداری و در نتیجه پیش بینی تغییرات و تاثیرات آن است. به دلیل فعالیتهای سازمانهای مالی و بین المللی و تغییر ماهیت تجارت و عملیاتهای بین المللی، حسابداری پی در پی در حال تغییر است و مدلیهای جدیدی برای حسابداری و گزارشگری ارائه شده است.
دسته بندی | معارف اسلامی |
بازدید ها | 5 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 3849 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 28 |
این پاورپوینت در28 اسلاید به صورت کامل
ولایت فقیه
توضیح داده است.
برخی از عناوین اسلاید ها:
دسته بندی | فنی و مهندسی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 50 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
مقاله بررسی کشف و گسترش انرژی هستهای در 27 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمة تاریخی
داستان کشف و گسترش انرژی هستهای، که در مفهوم این پژوهش انرژیای است که در اثر شکافت اوارنیم و احتمالاً عناصر سنگین دیگر آزاد میشود، به سال 1311/1932، که چادویک در آزمایشگاه کاوندیش، واقع در کمبریج، نوترون را شناسایی کرد، بر میگردد.
این کشف از چند نظر دارای اهمیت بود. اولاً، تشریح ساختار اتم به شکل قابل قبولتری امکان پذیر شد و نشان داده شد که هر عنصر بخصوص ممکن است چندین ایزوتوپ مختلف، یعنی گونههای مختلفی که تعداد نوترونهای آنها فرق میکند، داشته باشد. ثانیاً، نوترون ذرة جدیدی بود که برای بمباران هستة اتم و ایجاد واکنشهای مصنوعی در اختیار دانشمندان فیزیک اتمی قرار میگرفت. در سالهای قبل از آن، دانشمندان برای این منظور از ذرات پروتون و آلفا (هستة عنصر هلیم) استفاده میکردند، اما بلافاصله بعد از کشف نوترون این دانشمندان، بخصوص دانشمند ایتالیایی فرمی که در رم کار میکرد، دریافتند که این ذره به علت بیبار بودن (برخلاف پروتون و ذرة آلفا) آسانتر به درون سد پتاسیل هستة اتم نفوذ کرده با آن برهم کنش میکند.
چند سال بعد، فرمی و همکارانش در رم عناصر طبیعی زیادی را با نوترون بمباران کردند و فرآوردههای واکنشهای حاصل را مورد مطالعه قرار دادند. در بسیاری موارد فرمی دریافت که ایزوتوپهای پرتوازی عنصر اصلی تولید میشدند، و وقتی این ایزوتوپها وا میپاشیدند عناصر دیگری، کمی سنگینتر از عناصر اصلی است، تولید میشدند. با این روش اورانیم، سنگینترین عنصر طبیعی، در اثر بمباران با نوترون به عناصر سنگینتر فرا اوارنیم، که به صورت طبیعی روی زمین یافت نمیشدند، تبدیل شد. در این برهه، فرمی دو کشف بزرگ دیگر هم صورت داد، یکی اینکه نوترونهای کم انرژی بطور کلی برای تولید واکنشهای هستهای مؤثرند از نوترونهای پر انرژی هستند، و دیگر
اینکه مؤثرترین راه کند کردن نوترونهای پر انرژی پراکندگیهای متوالی آنها از عناصر سبک مثل هیدروژن در ترکیباتی مثل آب و پارافین است. نقش مهم این دو کشف در گسترش انرژی هستهای در سالهای بعد به ثبوت رسید.
آزمایشهای فرمی روی اورانیم توسط دو شیمیدان آلمانی به نامهای هان و استراسمن تکرار شد. این دو نفر در سال 1317/1938 کشف کردند که یکی از فراوردههای برهم کنش نوترون با اورانیم، باریم است که عنصری است در میانة جدول تناوبی. ظاهراً واکنشی رخ داده بود که در آن هستة سنگین اورانیوم، در اثر بمباران با نوترون، به دو هستة با جرم متوسط تقسیم شده بود. دو فیزیکدان، به نامهای مایتنر و فریش، با شنیدن خبر این کشف و بر مبنی مدل قطره ـ مایعی هستة اتم توضیحی برای این فرایند پیدا و محاسبه کردند که انرژی بسیار زیادی (خیلی بیش از آنچه که در فرایندهای شناخته شدة پیش از آن دیده شده بود) از این فرایند که نام شکافت بر آن گذاشته شد آزاد میشود.
جلوههای مهم دیگری از شکافت در ماههای بعد کشف شد. ژولیو و همکاران او در فرانسه نشان دادند که در فرایند شکافت چند نوترون هم گسیل میشود، و بعداً معلوم شد که این نوترونها انرژی خیلی بالایی دارند. به این ترتیب این امکان وجود داشت که فرایند شکافت، که با یک نوترون آغاز میشد و دو یا سه نوترون تولید میکرد، در صورت بروز شکافت دیگری توسط این نوترونهای جدید، ادامه پیدا کند. زنجیره ـ واکنش خود ـ نگهداری که به این ترتیب ایجاد میشد قادر بود مقدار فوقالعاده زیادی انرژی ایجاد کند.
دو نوع واکنش زنجیرهیا شکافت متمایز در پیش رو بود: یکی آنکه فرایند شکافت با آهنگ پایا و کنترل شدهای انجام میشد و به صورت پایا و پیوستهای انرژی آزاد میکرد؛ و دیگر اینکه آهنگ شکافت به حدی سریع و کنترل نشده میبود که، واقعاً، یک انفجار هستهای با توان تخریب خیلی زیاد تولید میکرد. با این همه، پیش از اینکه این ایدهها میتوانستند به واقعیت حتی نزدیک بشوند، مجهولات و مشکلات زیادی باید حل میشد. در میان این مجهولات، سطح مقطع شکافت اوارنیم 235 (میزان احتمال انجام این نوع واکنش) بود، و تا این کمیت مشخص نمیشد هیچ راهی وجود نداشت که بگوییم آیا واکنش زنجیرهای ممکن هست یا خیر، و اگر امکان داشت جرم بحرانی اورانیم لازم چه مقدار بود. همچنین معلوم شده بود که برای دستیابی به یک واکنش زنجیرهای در انواع مشخصی از سیستمهایی که برای تولید پایا و پیوستة انرژی طراحی میشدند لازم بود انرژی نوترونهایی که توسط شکافت تولید میشدند به مشخص نمیشد هیچ راهی وجود نداشت که بگوییم آیا واکنش زنجیرهای ممکن هست یا خیر، و اگر امکان داشت جرم بحرانی اورانیم لازم چه مقدار بود. همچنین معلوم شده بود که برای دستیابی به یک واکنش زنجیرهای در انواع مشخصی از سیستمهایی که برای تولید پایا و پیوستة انرژی طراحی میشدند لازم بود انرژی نوترونهایی که توسط شکافت تولید میشدند به انرژیهای خیلی پایینتری کاهش مییافتند تا، همان طور که فرمی نشان داده بود، شکافتهای بیشتر را آسانتر باعث میشدند. مادهای که برای حصول این فرایند کند شدگی لازم بود کند کننده نام گرفت، و یکی از کند کنندههای اولیهای که در آزمایشها مورد استفاده قرار گرفت آب سنگین بود، که در زمان مورد بحث در اروپا فقط در یک جا پیدا میشد – شرکت هیدرو الکتریک (برق ـ آب= برقاب) نروژ، و تمام موجودی آن را در 1319/1940 فرانسه خریداری کرد.
کشف شکافت در 1317/ 1938 و پیشرفتهای بیشتر در سال 1318/1939، که درست پیش از شروع جنگ جهانی دوم رخ داد، نمیتوانست در زمانی حساستر از آن در تاریخ جهان اتفاق بیفتد. اگر هیتلر کاملاً به اهیمت این کشف پی برده و دانشمندانش را به توسعة آن تشویق کرده بود، به احتمال زیاد آلمان اولین کشوری میبود که سلاح هستهای تولید میکرد و تاریخ جهان در سی یا چهل سال گذشته خیلی تفاوت میکرد. خوشبختانه، از دید انگلیسیها، هیتلر قدر کشفیات دانشمندان اتمی خود را، که بسیاری از آنها یهودی و در حال مهاجرت به بریتانیا و آمریکا بودند، ندانست و تحقیقات شکافت در آلمان با امکانات و اولویت محدودی دنبال شد. تحقیقات شکافت در فرانسه هم در خرداد ـ تیر / ژوئن 1319/1940 ناگهان قطع شد و دو دانشمند پیشتاز فرانسوی، هالبان و کوارسکی، به همراه ذخیرة حیاتی آب سنگین فرانسه به بریتانیا آمدند.
به این ترتیب در تابستان 1319/1940 بریتانیا، که تا آن زمان دست تنها درگیر مقابله با آلمان بود، به کانون تحقیقات شکافت تبدیل گردید. در آن سال، اجتماع بزرگی از دانشمندان برجستة دنیا در بریتانیا وجود داشت، که تعداد زیادی از آنها پناهندگان اروپایی بودند. شرایط، فوقالعاده حساس و اضطراری بود، چون مشخص شده بود که اولین کشور سازندة بمب اتمی به احتمال قوی برندة جنگ خواهد بود، و هیچکس دقیقاً نمیدانست آلمانها چه میکنند. در آن سال، دانمشندان حاضر در بریتانیا پیشرفت قابل ملاحظهای کردند و بطور نظری نشان دادند که با استفاده از اورانیم 235 میتوان یک بمب اتمی با توان انفجار ویرانگری ساخت، که این خود حملات هوایی، این اقدامات غیر عملی به نظر میرسیدند. لذا تصمیم بر آن شد که تقریباً تمام کار تحقیقات، گسترش و تولید به ایالات متحدة آمریکا، که کار بر روی شکافت در حال پیشرفت بود، هر چند نه در سطح پیشرفته و درجة اضطرار بریتانیا، منتقل شود. زیرا آمریکا دارای منابع صنعتی لازم بود و، حتی پس از شروع جنگ با ژاپن، از حملات هوایی در امان بود.
هدف اصلی تحقیقات شکافت در آمریکا در سالهای اول دهة 1320/1940 ساخت چند بمب اتمی بود، و به محض درگیر شدن آمریکا در جنگ احساس اضطرار افزایش یافت. برای تهیة مواد شکافهای خالص برای بمب دو روش پیشنهاد شده بود: اول، تهیة اورانیم 235 خالص از اورانیم طبیعی با جداسازی رادیو ایزوتوبی، با استفاده از فرایند پخش گازی ترکیب هگزافلورید اورانیم که باید از یک رشته غشاهای متخلخل عبور میکرد. دوم، تولید ایزوتوپ فرا – اورانیم پلوتونیم 239، که معلوم شده بود شکافا است، با بمباران نوترونی اورانیم 238 در یک سیستم زنجیرهای کنترل شده با استفاده از اورانیم طبیعی. شکافت حاصل در کسر اورانیم 235 موجود در اورانیم طبیعی باعث تداوم واکنش زنجیرهای میشود، و نوترونهای اضافی مقداری اورانیم 238 را با پلوتونیم 239 تبدیل میکنند که میشود آن را از اورانیم جدا کرد. برای رسیدن به این اهداف، تأسیسات معظم پخش گازی در اک ریج، تنسی ـ آمریکا ـ در سال1322/1943 برای تولید اورانیم 235 آغاز به کار کرد، و در دسامبر 1942 (آذرماه 1321) اولین سیستم کنترل شدة واکنش زنجیرهای در شیکاگو زیر نظر فرمی، که چند سال پیش از ان ایتالیا را ترک کرده و به آمریکا مهاجرت کرده بود، به وضعیت بحرانی رسید. طی دو سال پس از آن، رآکتورهای (نامی که به سیستمهای کنترل شدة شکافت داده شد) بزرگتر و قوی تری ساخته شدند، که نقطة اوج آن رآکتورهای عظیم تولید کنندة پلوتونیم هانفورد در واشینگتن بود.
شکل 2-5 واپاشی برم 87- یک فراوردة شکافت
لذا این چشمة، اگر چه کوچک، دیگری است از نوترونهایی که گسیل آنها حدود 80 ثانیه (عمر متوسط ) نسبت به رویداد شکافت، که منشأ اصلی آنها است، تأخیر دارد. تعداد نسبی نوترونهای تأخیری ( در مورد ) فقط حدود 65ر0 درصد بهرة کل نوترون است، اما، همان طور که بعداً خواهیم دید، این نوترونها در کنترل رآکتورها نقشی اساسی ایفا میکند.
اگر در یک وضعیت محتملتر نوترونها دارای طیفی از مقادیر سرعت باشند به طوری که n(v)dv تعداد نوترونهایی بر واحد حجم باشد که مقدار سرعت آنها در گسترة v تا v+dv است، در آن صورت:
برای موردی که نوترونها در تمام جهات حرکت میکنند شار نوترون را میتوان به صورت طول رد کل تمام نوترونها در واحد حجم بر واحد زمان تعریف کرد. این تعریف با تعریفی که قبلاً برای باریکة موازی نوترون کردیم سازگار است، اما به آن شرط بستگی ندارد. قابل اعمال بودن شار نوترون بر همة نوترونهایی که به طور کترهای در تمام جهات حرکت میکنند، صرفنظر از جهت حرکت آنها، تأکیدی است بر طبیعت اسکالر (در تقابل با بردار) بودن آن.
به تجربه ثابت شده است که آهنگ بر هم کنش یک باریکة نوترون با هستههای موجود در مادة هدف متناسب است با (الف) شار نوترون، و (ب) تعداد اتمهای موجود در هدف، که فرض میشود از یک ایزوتوپ تشکیل شده است.
یک باریکه از نوترونهایی را در نظر بگیرید، همه با مقدار سرعت v cm/s و چگالی / نوترون n، که بر هدفی به سطح A و ضخامت dx cm که شامل / هسته N است فرود میآید، رک شکل 2-7.
شکل 2-7 آهنگ برهم کنش نوترونها
اکنون با استفاده از عبارت پیش میتوان آهنگ برهم کنش F را در مادة هدف به صورت زیر بیان کرد:
یا:
(2-14)
که درآن V=A dx، حجم هدف، و NV تعداد کل اتمهای ایزوتوپ داخل هدف است که برهم کنش در آن انجام میشود.
ثابت در معادلة (2-14) سطح مقطع میکروسکوپی ایزوتوپ مورد نظر است. یکای این پارامتر برهسته است، و میتوان آن را برابر مساحتی که هر هسته در مقابل نوترونها، برای ایجاد یک واکنش، «علم» میکند تلقی نمود. ( این مساحت برابر اندازة سطح واقعی هسته نیست، در بعضی موارد ممکن است بزرگتر از آن باشد، حال آنکه در مواردی دیگر کوچکتر از آن است.) مقدار برای اغلب ایزوتوپها بین تا است، و واحد متداول آن بارن است:
دسته بندی | الکترونیک و مخابرات |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 14 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 12 |
مقاله بررسی کاربرد کدینگ در مخابرات در 12 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه:
میدانیم که برای دستیابی به مخابرات امن و اینکه اطلاعات دیجیتال بدون خطا و همچنین بدون کم و زیاد شدن بیتها انتقال یابند احتیاج به استفاده از یک سری تکنیکهایی میباشد. یکی از این تکنیکها به کار بردن کدهای کنترل خطا که به نام کدینگ کانال[1] نیز معروف است می باشد.
بطور خیلی مختصر کد کردن به منظور کنترل خطا به کار بردن حساب شده رقمهای افزون می باشد. قالبهای تابعی که عمل کدینگ کنترل خطا را انجام می دهند کد کننده کانال و آشکار ساز کانال میباشند. کد کننده کانال به روش سیستماتیک رقمهائی را به رقمهای پیام ارسال اضافه می کند. این رقمهای اضافی، در حالی که خود حامل هیچگونه اطلاعاتی نیستند، تشخیص و تصحیح خطا در رقمهای حاصل اطلاعات را برای آشکار سازی کانال ممکن می سازند، تشخیص و تصحیح خطا، احتمال خطای کل سیستم را پائین می آورد.
در این بحث ابتدا به بررسی انواع خطاها و کدینگهای مورد استفاده جهت از بین بردن آنها میپردازیم که از این بین فقط در مورد دو نوع از این کدها ) BCH ,کانوولوشن( توضیح بیشتری داده شده است چرا که این دو نوع کدینگ در بحث EP از اهمیت بالایی برخودار میباشند.
شکل 1 تقسیم بندی کلی محافظت الکترونیک در شاخه کخابرات و زیر شاخه مربوط به کدینگ را نشان میدهد همان طور که مشاهده می شود انواع کدینگ به دو دسته اصلی کدهای بلوکی و کانولوشن تقسیم بندی می شوند.
در ادامه به بررسی انواع خطاها و کدینگهای مورد استفاده جهت مقابله با آنها به منظور ایجاد محافظت الکترونیکی در شاخه سیستمهای مخابراتی میپردازیم.
کدهای قالبی خطی[2]:
در این قسمت به بررسی کدهای قالبی که در آنها قالبهای پیام k بیتی به قالبهای n>k بیتی با افزایش n-k بیت چک به دست آمده از روی k بیت پیام، کد می شوند می پردازیم. در ابتدا بایستی برای دانستن قدرت تصحیح و تشخیص خطا در کدهای قالبی برخی از اصطلاحات اساسی ککه در تعریف آنها به کار میشوند را معرفی نمایم.
1- اولاً وزن همینگ[3] یک بردار کد C به صورت تعداد مولفه های غیر صفرC تعریف می شود.
2- فاصله همینگ بین دو بردار و به صورت تعداد مولفه های غیر مساوی آنها تعریف میشود. بالاخره فاصله حداقل یک کد قالبی کوچکترین فاصله بین هر جفت کلمات کد می باشد.
در اینجا برای فاصله یک کد قالبی قضیه ای آورده شده است.
فاصله حداقل یک کد قالبی خطی برابر است با وزن حداقل کلمات غیر صفر موجود در کد.
یک کد قالبی خطی با فاصله حداقل میتواند تا خطا را تصحیح کند و تا
مساوی می باشد.
کدهای گردشی باینری:
کدهای گردشی باینری زیر گروهی از کدهای قالبی خطی بیان شده در بخش قبل را تشکیل می دهند. کدهای گردشی به دو دلیل جالب توجه اند.
اولاً: کد کردن و محاسبات علامت مشخصه با استفاده از شیفت رجیسترهای ساده همراه با فیدبک به سادگی انجام پذیر است.
ثانیاً: این کدها ساختمان ریاضی نسبتاً ساده ای دارند بطوری که امکان طراحی کد با خواص تصحیح خطای مفید را می دهند می دانیم که کدهای قالبی خطی را می توان با استفاده از نمایش ماتریس بیان نمود. در اینجا نیز میتوان کدهای گردشی را به صورت چند جلمه ای نمایش داد و برای بیان روش کد کردن و محاسبات مربوط به علامت مشخصه به کار برد. کدهای گردشی انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
کدهای BCH:
دسته مخصوصی از کدهای گردشی کدهای BCH میباشد. طراحی بهینه کدهای تصحیح مرکب از طرح یک کد با اندازه قالب حدا n ، برای یک اندازه قالب پیام (k) داده شده و برای یک فاصله حداقل مورد نظر می باشد.
الگوریتمهای آشکارسازی برای کدهای BCH با مقادیر قابل قبول تجهیزات، قابل ساختند. تشریح جزئیات ریاضی کدهای BCH نیاز به استفاده جامع از جبر مدرن دارد. و بحث جبر مدرن از محدوده این مقوله خارج است.
کدهای قابل کشف منطقی اکثریت[4]:
این کدها دسته کوچکتری از کدهای گردشی را نسبت به کدهای BCH تشکیل می دهند. همچنین از نظر قدرت تصحیح خطا برای اغلب مقادیر طول کلمات و بهره مورد نظر کمی پائین تر از کدهای BCH هستند. مزیت اصلی کدهای قابل کشف منطقی اکثریت در این است که عملیات آشکارسازی توسط مدارات ساده قابل انجام است. آشکارساز برای این کدها تشکیل شده از جمع کننده های هنگ 2 و چند لایه از دروازه های اکثریت[5].
کدهای گردشی کوتاه شده:[6]
کدهای گردشی که در بحثهای پیش گفتیم دارای چند جملهای مولدی هستند که مقسوم علیه میباشند عموماً چند جملهای تعداد نسبتاً کمی مقسوم علیه دارد و در نتیجه تعدادی خیلی محدود کدهای گردشی با طول کلمات داده شده موجودند. برای غلبه بر این مشکل و افزایش تعداد جفتهای (n,k) که برای آنها کدهای مفید قابل ساخت هستند، کدهای گردشی قالبی به فرم کوتاه شده به کار می روند. در فرم کوتاه شده، i رقم اطلاعات آخر، همیشه برابر صفر فرض می شوند. ( یعنی، آخرین i بیت کلمات کد، با صفر پر میشوند.) این بیتها ارسال نمیشوند و آشکارساز کد گردشی اصلی میتواند کلمات کد کوتاه شده را با پر کردن بردار دریافتی (n-i) تایی با i صفر آشکار سازی مینماید.
از این رو، برای یک کد گردشی (n,k) داده شده، همواره امکان ساخت یک کد گردشی کوتاه شده (n-i,k-i) وجود دارد. کد گردشی کوتاه شده مجموعهای از کد گردشی است که از روی آن ساخته شده و بنابراین فاصله حداقل و قدرت تصحیح خطای آن لااقل به اندازه مقادیر متعلق به کد اصلی خواهد بود.
عمل کدکردن، محاسبه علامت مشخصه و روشهای اصلاح خطا برای کد گردش کوتاه شده مشابه روشهای بیان شده برای کدهای گردشی است. در نتیجه کدهای گردشی کوتاه شده تقریباً تمام مزایای ساختمانی و خیلی از مزایای ترکیب ریاضی کدهای گردشی را به ارث میبرند.
کدهای تصحیح خطای قطاری:
کد کردن برای کانالهایی که در آنها خطاها در محلهای متفاوت برای یک کلمه بوجود میآیند را توضیح دادیم. در اینجا کدهای گردشی کوتاه شده را برای تصحیح قطار خطاهای ناشی از اغتشاش ضربهای در کانال مخابراتی بیان میکنیم. اغتشاش ضربهای باعث میشود خطاهای انتقال به صورت قطارهائی ظاهر شوند. کدهائی که برای تصحیح خطاهای تصادفی طراحی شدهاند در حالت کلی برای تصحیح خطای قطاری مفید نیستند. که برای تصحیح خطاهای قطاری نیز کدهای مخصوص به خود آنها وجود دارد که در زیر به معرفی آنها میپردازیم.