دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه نارسایی شناختی
1- گاهی مطلبی را می خوانم و متوجه می شوم که فکری در مورد آن ندارم. 2- فراموش می کنم که چرا از یک قسمت خانه به قسمت دیگر رفته ام. 3- آنچه را که در سوپر مارکت می خواهم، نمی توانم پیدا کنم. 4- وقتی آدرس می دهم راست و چپ را با هم اشتباه می گیرم. 5- هنگام راه رفتن با مردم برخورد می کنم. 6- فراموش می کنم که لامپ یا گاز را خاموش و یا در را قفل کرده ام. 7- به اسامی افراد توجهی نمی کنم.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 6 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
مقیاس ناامیدی برای کودکان
کازدین و همکارانش در سال 1983 یک وسیله اندازه گیری برای سنجش ناامیدی کودکان ساختند. در سال 1986 کازدین با دو نفر دیگر از همکاران خود نتیجه پژوهشهای خود را با مقیاس مذکور که در یک گروه 262 نفری کودکان 13-6 ساله بستری در بیمارستان انجام شده بود انتشار دادند. مقیاس نا امیدی کودکان دارای 17جمله است که کودکان باید بعد از خواندن هر جمله ، نظر خود را با گذاشتن حرف ص (صحیح) یا غ (غلط) در جلوی آن مشخص کنند. حداکثر نمره که ناامیدی شدید را می رساند 17 است. ضریب پایائی از طریق باز آزمائی درفاصله 6 هفته 52% به دست آمد. ضریب آلفا 97% و ضریب پایائی با روش اسپیرمن براون ( همبستگی دونیمه )، 96% گزارش شده است.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
راهنمای آزمون مکعب های کهس
راهنمای آزمون مکعب های کهس در 8 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
- روش اجرا
برای اجرای آزمون، آزمایشگر آزمودنی را در کنار میز و روی یک صندلی می نشاند. خود نیز در روبروی او می نشیند. ارتفاع میز از سطح زمین و فاصله آن از چشم آزمودنی طوری باید باشد که آزمودنی بتواند براحتی تصاویر را ببیند ومکعبها را دستکاری کند.
آزمایشگر ابتدا به مدت دو سه دقیقه با آزمودنی صحبت می کند. نام، نام خانوادگی، سن، سطح تحصیلات، شغل پدر، شغل مادر، تعداد خواهران، تعداد برادران و سئوالات دیگری می پرسد تا در این فاصله آزمودنی با آزماینده انس بگیرد. از آزمون یا از اجرا کننده آن بیمناک و وحشت زده یا ناراحت نباشد. آزماینده، ضمن مصاحبه با آزمودنی، اطلاعات لازم را روی برگ نمره گذاری می نویسد.
آنگاه آزماینده جعبه مکعبها را باز کرده، همه آنها را روی میز و در دسترس آزمودنی می ریزد. البته آزمودنی نباید قبل از شروع رسمی آزمایش تصاویر دفترچه را ببیند و در جریان آزمایش نیز فقط باید یک تصویر در جلو چشم داشته باشد.
اجرای آزمون، با توجه به موقعیت آزمودنی، به طریق زیر انجام می گیرد :
1- اجرای آزمون برای افرادی که زبان کلامی را می فهمند.
2- اجرای آزمون برای افرادی که رنگها را نمی شناسند.
3- اجرای آزمون برای افرادی که زبان کلامی را نمی فهمند.
آنچه درزیر می آید، آزمودنیهایی را دربر می گیرد که زبان کلامی را می فهمند.
الف- شناساندن مکعب ها
آزماینده می گوید: تمام این مکعبها مثل هم اند. آنگاه یکی از آنها را برمی دارد و در حالیکه با انگشت به یکی از سطوح جانبی آن اشاره می کند، از آزمودنی می پرسد : این طرف چه رنگی است؟ پس از شنیدن پاسخ صحیح یا غلط، هریک از سه سطح جانبی دیگر را نشان می دهد و رنگ آن را می پرسد.
حال نوبت به دو سطح دیگر مکعب، که از دو رنگ تشکیل شده اند، می رسد. آزماینده با انگشت خود به هریک از دو سطح اشاره می کند وبه آزمودنی می گوید : شما در اینجا دو تا رنگ می بینید، آبی ( انگشت آزماینده روی رنگ آبی ) و زرد ( انگشت آزماینده روی رنگ زرد ) و در این طرف دو رنگ دیگر می بینید: سفید و قرمز. آنگاه مکعبی را که در دست دارد مخلوط مکعب های دیگر
می کند و می گوید: تکرار می کنم، تمام این مکعب ها مثل هم هستند.
ب- آزمایش تمرینی ( زمان آزاد )
آزماینده 4 مکعب به آزمودنی می دهد و از او می خواهد که با آنها یک مربع (یک چهار گوش) کاملا قرمز درست کند. اگر موفق نشد آزماینده به او کمک می کند، آنچه را که برای این کار لازم است شرح می دهد و منتظر می ماند تا مربع ساخته شود. آنگاه با گفتن کلمه"خوب" چهار مکعب مورد استفاده را پهلوی مکعبهای دیگر می گذارد. حال دفترچه تصاویر را در جلوی آزمودنی، در مقابل دست چپ او قرار می دهد وتصویر(1) را باز می کند.
ج- آزمایش واقعی
تصویر شماره (1) : آزماینده می گوید؛ حال از شما می خواهم که با مکعبها تصویری مثل این ( اشاره به تصویر شماره1) درست کنید. می بینید که این یکی باید قرمز و این یکی باید آبی باشد (با انگشت نشان می دهد). با گفتن جمله" شروع کنید "، آزمودنی را به کار وا می دارد و همزمان با آن کرنومتر را نیز به کار می اندازد. اگر آزمودنی موفق شد به تصویر(2 ) می پردازد، اما اگر نتوانست در حداکثر زمان لازم، یعنی 5/1 دقیقه، تصویر را بسازد به او اجازه می دهد تا از زمان مجاز تجاوز کند، و در صورت لزوم او را در ساختن تصویر یاری می دهد. دراین حالت مسلماً هیچ امتیازی به آزمودنی داده نمی شود.
تصویر شماره ( 2 ) : در مورد تصویر ( 2 ) همان دستورات تصویر(1) اجرا می شود. یعنی آزماینده اسم رنگها را می گوید، با انگشت نشان می دهد و در صورت عدم موفقیت به آزمودنی در ساختن تصویر کمک می کند.
تصویر شماره ( 3 ) تا ( 17 ) : آزماینده نه اسم رنگها را می گوید ونه کوچکترین کمکی به او می رساند. در مورد هر یک از تصاویر می گوید: حالا تصویری مثل این درست کنید. وقتی تمام کردید به من نشان دهید. تصویر شماره (3 ) را باز می کند و در حالی که می گوید شروع کنید کرونومتر را به کار می اندازد.
انجام دستورات فوق، در مورد افرادی که خوب انس گرفته اند نخواهد بود بلکه باید دقت شود تا سه عمل زیر بطور همزمان انجام گیرد:
برگرداندن صفحات دفترچه تصاویر
گفتن جمله " شروع کنید "
و راه انداختن کرونومتر.
حداکثر زمان لازم برای ساختن هر تصویر، هم در روی خود تصویر وهم در روی برگ نمره گذاری نوشته شده است.
.......
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 12 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 6 |
مقیاس هیجان خواهی ماروین زاکرمن
هریک از موارد زیر دارای دوجواب است ، جواب «الف » و جواب «ب» .لطفاً در پاسخنامه ، پاسخی را مشخص کنید که توصیف کنندة تمایل یا احساس شما باشد.در بعضی موارد ممکن است هر دو پاسخ توصیف کنندة تمایل یا احساس شما باشند.در این صورت پاسخی را انتخاب کنید که تمایل و احساس شما را «بهتر توصیف » می کند.در بعضی موارد ممکن است شما هیچیک از دو پاسخ را دوست نداشته باشید.در این صورت پاسخی را که کمتر از آن بیزار هستید انتخاب کنید.هیچ سؤالی را بی پاسخ نگذارید.مهم این است که شما برای هر سؤال فقط یک پاسخ را «الف » یا «ب » را انتخاب کنید.ما فقط می خواهیم بدانیم که تمایلات و احساسات شما چگونه است .نه آنکه دیگران در بارة این مسائل چگونه احساس می کنند یا چگونه باید احساس کنند.در این تست برخلاف پاره ای از تست ها پاسخ غلط یا صحیح وجود ندارد.لطفاًبا خود صادق باشید و ارزیابی صادقانه ای از خود ارائه دهید.
دسته بندی | بازاریابی و امور مالی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 22 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
مقیاس نگرش های مربوط به عشق (LAS)
این پرسشنامه توسط هندریک و هندریک بر پایه الگوی «لی» از عشق در سال 1986 ساخته شده است. تأیید تحلیل عاملی نشان داده است که ساختار عرضه شده «لی» توانایی کاربرد در فرهنگهای چندگانه را دارد (نتو و همکاران، 2000) پرسشنامه حاضر در آغاز دارای 42 گویه بود . اما دومین تجزیه و تحلیل عامل تأییدی به کاهش یک سری از گویه ها منتهی شد که تعداد گویه ها به 24 رسید. مقیاس نگرش های مربوط به عشق از نوع لیکرت است و می تواند ابعاد شش گانه عشق را به صورت کمی و پیوسته نشان دهد. گزینه های این پرسشنامه به صورت 4 گزینه ای از خیلی موافقم تا خیلی مخالفم مشخص شده اند، نمره ای که فرد در هر خرده مقیاس بدست می آورد، بیانگر میزان نگرشی است که نسبت به آن خرده مقیاس دارد. نمره بالا گرایش بالا در خرده مقیاس مربوطه و نمره پایین گرایش اندک را به آن نشان می دهد (پاتو، 138؛ نتو و همکاران، 2000).