دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو
علیرغم اینکه حدود و مختصات مشکلات یادگیری سالهاست که بر متخصصین مربوطه مشخص شده است ولی تشخیص این مشکلات زمان بر بوده و مستلزم مشاهده عملکرد دانش آموز و اجرای مصاحبه تخصصی است. بعبارت دیگر یک ابزار سریع با قدرت تشخیصی بالا تاکنون در اختیار روانشناسان تربیتی و بالینی نبوده است تا براساس آن در زمانی کوتاه نسبت به غربالگری دانش آموزان از لحاظ مشکلات یادگیری، اقدام کنند. توجه به همین خلاء ابزاری در حوزه مشکلات یادگیری بود که ویلکات و همکاران ( 2011 ) را به طراحی و ساخت پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ)ترغیب کرد. این پرسشنامه برای غربالگری و شناسایی کودکانی که مشکل یادگیری دارند، ساخته شده است
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 22 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
پرسشنامه رضایت زناشویی - فرم بلند انریچ
روش نمره گذاری و تفسیر
پرسشنامه انریچ (فرم بلند) یک ابزار 115 سوالی است که برای ارزیابی زمینه های بالقوه مشکل زا یا شناسایی زمینه های قوت و پرباری رابطه زناشویی بکار می رود. همچنین از این پرسشنامه برای تشخیص زوجهایی استفاده می شود که نیاز به مشاوره و تقویت رابطه خود دارند.
پایایی و روایی
ضرایب آلفای پرسشنامه انریچ در گزارش اولسون، فورنیر و دراکمن (1989) برای خرده مقیاس های تحریف آرمانی، رضایت زناشویی، مسایل شخصیتی، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت های اوقات فراغت، رابطه جنسی، فرزندان و فرزندپروری، خانواده و دوستان، نقشهای مساوات طلبی به ترتیب از این قرار است: 90/0، 81/0، 73/0، 68/0 75/0، 74/0، 76/0، 48/0، 77/0، 72/0 و 71/0 .
منبع: ثنایی، باقر و همکاران.مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج.انتشارارت بعثت 1387
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه
این پرسشنامه توسط اسکافلی و همکاران (2002) ساخته شده است. پرسشنامه اصلی دارای 15 گویه است که سه مولفه خستگی عاطفی(5 گویه)، بدبینی(4 گویه) و کارایی(6 گویه) را در برمی گیرد. همه گویه ها در یک طیف هفت درجه ای هرگز(0) تا همیشه(6) از طرف دانش آموزان نمره گذاری می شوند
در این پژوهش ابتدا پرسشنامه به فارسی ترجمه شد و سپس روایی سازه ابزار با روش تحلیل عامل تأییدی برای داده های پژوهش کنونی مورد بررسی قرار گرفت. شاخص های CFI برابر با 92/0 و05/0= RMSEA به دست آمد که برازندگی کامل مدل را نشان می دهد. و پایایی آن با آلفای کرونباخ برای هر سه خرده مقیاس خستگی، بدبینی و کارایی و کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 74/0، 73/0 و 72/0 و 79/0 بدست آمد.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
سطوح تفسیر 5 گانه وکسلر
سطح 1 – هوشبهر مقیاس کلی :
v برای ارزشیابی سایر توانایی های شناختی ، پایه و بافت کلی را فراهم می کند .
v معمولا تنها نمره ای است که بیشترین اعتبار و روایی را دارد .
v موقعیت نسبی شخص را با همسالانش به دست می دهد .
v یک برآورد کلی از توانایی های ذهنی او در اختیار می گذارد .
سطح 2 الف : هوشبهرهای کلامی و عملی :
v بررسی هوشبهرهای کلامی و عملی ، و برسسی تفاوت نسبی بین آنها مهم است .
v تفاوت ممکن است صرفا بیانگر اطلاعات سودمند باشد و الزاما نشانه ای از بیماری پنهان نیست .
v در مواردی که تفاوت نمره ها 25 یا بالاتر باشد احتمال آسیب مغزی بیشتر است
v هرگونه تفسیر در مورد تفاوت نمره های آزمودنی در هوشبهر های کلامی و عملی باید با در نظر گرفتن و توجه به وضعیت جمعیت شناختی وی صورت گیرد .
سطح 2 ب : هوشبهرهای کلامی و عملی
v معانی وابسته به نمره های عامل مورد توجه قرار گیرد .
v عامل آزادی از حواسپرتی (در مقیاس کودکان ) شامل محاسبه عددی ، فراخنای ارقام و رمز گردانی می باشد .
v رهایی از حواسپرتی با تمرکز ، توجه و حافظه همبستگی نشان داده است .
v پایین بودن نمره عامل رهایی از حواسپرتی ممکن است کاهش عملکرد آزمودنی در سایر حوزه ها را سبب شود ، لذا در برآورد قابلیت کلی شخص این نکته را باید مورد توجه قرار داد .
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 23 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 9 |
روش اجرا و نمرهگذاری: برای پاسخ به زمینهیاب محدودیت زمانی وجود ندارد و میتوان به صورت فردی و گروهی آن را به اجرا درآورد. نمرهگذاری زمینهیاب برای تعیین سطوح هر یک از ابعاد ارزشی، با جمع جبری نمرههای مواد ارزشی و تقسیم آن بر تعداد مواد متعلق به یک بعد ارزشی امکانپذیر است. بدین نحو برای هر بعد بر حسب مواد ارزشی که متعلق به آن هستند، نمرهای به دست میآید. نمرههای پنج بعد ارزشی میتوانند ترسیم دقیقی از سلسله مراتب ارزشهای ازدواج را فراهم سازند.