دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 13 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه موانع خلاقیت سازمانی
روش نمره گذاری و تفسیر
پرسشنامه موانع خلاقیت سازمانی دارای 17 سوال و 4 بعد می باشد. شیوه نمره گذاری آن به صورت زیر است:
گزینه |
کاملا مخالفم |
مخالفم |
نظری ندارم |
موافقم |
کاملا موافقم |
امتیاز |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
ابعاد پرسشنامه و سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه شده است:
بعد |
سوالات مربوطه |
تعهد پایین به سازمان و عدم حمایت کافی مدیریت ارشد |
1، 2، 3، 4، 6، 12، 13، 16 |
ریسک گریزی و فشارزمانی |
5، 7، 10، 14، 15 |
ارزیابی تهدیدآمیز |
8، 9، 11 |
قوانین سفت و سخت و دست و پاگیر |
17 |
برای محاسبه هر بعد، امیتازات مربوط به سوالات آن بعد را باهم جمع نموده و به عنوان امتیاز کلی آن بعد در نظر می گیریم. بدیهی است که هر چه امتیاز یک بعد بالاتر باشد، بیانگر این نکته است که آن بعد مانع جدی تری برای خلاقیت سازمانی است و بالعکس.
روایی و پایایی
در پژوهش طالعی فر و همکاران (1389) برای بررسی سازگاری و پایایی پرسشنامه در دسترس، به کمک نرم افزار spss 15 تحلیل پایایی به کمک آلفای کرونباخ صورت پذیرفت که نتایج حاکی از پایایی قابل قبول ابزار تحقیق (آلفای کرونباخ = 751/0) است. روایی سازه و محتوایی آن نیز در همان پژوهش توسط متخصصان مدیریت مورد تایید قرار گرفته است.
منبع: طالعی فر رضا، حاتمی نسب، سیدحسن، خوشخلق دشتکی، عباس، (1389)، بررسی دیدگاه مدیران درباره موانع خلاقیت سازمانی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی (مطالعه موردی: مدیران و سرپرستان واحد عملیات غیرصنعتی پالایشگاه گاز ایران)، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم ، شماره ۱0
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
پرسشنامه مهارت های مقابله ای ( ACSI-28 )
روایی و اعتبار :دارد
روش نمره گذاری و دستور العمل اجرا :دارد
تعداد صفحه:۷
نوع فایل:word
پرسشنامه مهارت های مقابله ای (کنار آمدن) یک آزمون ۲۸ سوالی است که شامل طیف وسیعی از مهارت های روانی است که در موقعیت های مختلف بازی و شرایط مسابقه، عکس العمل ورزشکاران را مورد ارزیابی قرار می دهد. به طور مثال این پرسشنامه در کشور های صاحب نام در ورزش بیس بال و سافتبال بسیار کاربرد داشته است
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 21 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 6 |
پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS)
پرسشنامه مهارت خای اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992)، حاوی 39 عبارت پنج گزینه ای است که آزمودنی پاسخ خود را در مورد هر عبارت در دامنه ای از گزینه های اصلا نمی کند تا همیشه صدق می کند ابزار می نماید.
نسخه اصلی این سیاهه دارای 40 عبارت است که یک عبارت به دلیل عدم انطباق با فرهنگ ایران حذف شد (عبارت شماره 22).
شیوه نمره گذاری
عبارات این پرسشنامه در دو زمینه رفتارهای مثبت و منفی هستند. هر عبارت دارای شش گزینه است. در گزینه های مثبت، نمره مربوط به:
گزینه اصلا درست نیست (صفر)، خیلی کم درست است (یک)، کمی درست است (دو)، تا حدی درست است (سه)، بیشتر اوقات درست است (چهار)، همیشه درست است (پنج) است، در گزینه های منفی روش نمره گذاری معکوس است.
بخش رفتارهای مثبت شامل عبارات شمار 3، 6، 7، 9، 11، 15، 17، 18، 24، 25، 26، 28، 29، 30، 33، 34، 35، 37، 38، 39 و بخش رفتارهای منفی شامل عبارات شماره 1،2، 4، 5، 8، 10، 12، 13، 14،،16، 19، 20، 21، 23,22، 27، 31، 32،36 است.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 16 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
مقیاس کنترل راتر (درونی – بیرونی)
پرسشنامه زیر برای سنجش انتظارات افراد در منبع کنترل تدوین شده است، که دارای 29 ماده که هر ماده دارای یک جفت سئوال (الف و ب) می باشد. از آزمودنی خواسته می شود بین هر جفت سئوال یک ماده یکی را انتخاب کند و علامت زده واضح است این انتخاب بر اساس اعتقاد عمیق و روشن آزمودنی خواهد بود.
راتر 23 ماده از مواد این پرسشنامه را با هدف مشخص، جهت روشن شدن انتظارات افراد درباره منبع کنترل تدوین کرده و 6 ماده دیگر هدف آزمون را با لباس مبدل دنبال می کند که این ماده های خنثی ساختار و بعد اندازه گیری شده را برای آزمودنی مبهم می سازد.
سئوال های 24، 19، 14، 8 و1 و 28 سئوالاتی هستند که آزمودنی را از مدار اصلی و هدف آزمون منصرف می سازند. نمره گذاری آزمودنی مبنی بر مجموع نمرات حاصل از تعداد ضربدارهایی است که آزمودنی در مقابل سئوالات مشخص کرده است.
این مجموع نمرات از سئوالاتی به غیر از 6 سئوال انحرافی بدست خواهد آمد و کل نمره هر فرد نشان دهنده درجه و میزان کنترل او می باشد. میانگین این مقیاس 84/8 و میانه آن 8 می باشد.
در 23 ماده ای که جهت نمره گذاری تعیین شده اند سئوالات (الف) یک نمره و سئوالات (ب) صفر نمره می گیرند چون کل نمره هر فرد نشان دهنده نوع و درجه منبع کنترل افراد می باشد بنابراین تنها آزمودنی هایی که نمره 9 یا بیشتر بگیرند واجد منبع کنترل بیرونی و افرادی که نمره کمتر بگیرند دارای منبع کنترل درونی خواهند بود.
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 12 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
پرسشنامه منبع استرس (بهداشت زندگی)
تفسیر نتایج
اگر جمع کل امتیاز ها کمتر از 30 باشد، مفهومش این خواهد بود که نسبت به بهداشت زندگی خود دقت دارید، مواظب سلامت خود هستید و در نتیجه بهتر می توانید در مقابل استرس های بلند مدت مقاومت کنید. اگر جمع کل امتیازها بین 30 تا 60 باشد، بهداشت زندگی شما طوری نیست که بتواند استرس را به کنترل خود در آورید، بدن شما از تراکم استرس رنج می برد و در نتیجه نمی توانید خود را سرحال نگه دارید. اگر جمع کل امتیازها بیشتر از 60 باشد، بهداشت زندگی، شما را برای هر نوع ناراحتی آماده کرده است. نه تنها باید با همه فشارهای خارجی مبارزه کنید، بلکه باید با تمام استرس های وارده از دورن خود، که بر اثر عدم رعایت بهداشت زندگی به وجود می آید، به مقابله برخیزید.
منبع: گنجی، حمزه، ارزشیابی شخصیت، ویرایش دوم، نشر ساوالان، 1391.